جمعه ۲۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۳:۳۹
۰ نفر

رئیس آژانس دفاع موشکی پنتاگون درباره‌ پیشنهاد ولادیمیر پوتین مبنی بر استفاده آمریکا از یک ایستگاه رادار روسیه معتقد است این ایستگاه رادار روسیه در جمهوری آذربایجان از ارزش‌های فنی برخوردار است و ممکن است باعث گسترش این سیستم دفاعی شود؛ اما نمی‌تواند جایگزینی برای رادار جمهوری چک شود.

سرهنگ هنری اوبرینگ رئیس آژانس دفاع موشکی پنتاگون که برای جلب حمایت از طرح سپر دفاع موشکی واشنگتن در شرق اروپا چندین بار به اروپا سفر کرده است، بر آن‌ است که  آنچه  آمریکا درباره‌ توانایی این رادار روسیه درک می‌کند، این است که این رادار یک رادار حفاظتی است.

بدین معنا که این رادار می‌تواند فضای گسترده‌‌ای را پوشش دهد اما این رادار نمی‌تواند جایگزینی برای سیستم راداری باشد که آمریکا قرار است در جمهوری چک مستقر کند. آنچه این رادار انجام نمی‌دهد تعقیب و رهگیری درست است.

رئیس آژانس دفاع موشکی پنتاگون که اقدامات واشنگتن را در توسعه‌ سپر دفاع موشکی که شامل استقرار 10 موشک رهیاب در لهستان و یک سیستم رادار در جمهوری چک است هدایت می‌کند، افزود: این رادار نمی‌تواند اطلاعات مناسب و کافی برای رهگیری موشک‌های شلیک شده در اختیار شما قرار دهد‌؛ اما راداری که قرار است در جمهوری چک استقرار یابد توانایی ارائه اطلاعات دقیق را دارا ست.

اوبرینگ در مورد مخالفت روسیه با این طرح دفاعی آمریکا خاطرنشان کرد، وی شخصاً به حل اختلافات میان واشنگتن و مسکو و همکاری‌های مشترک دو جانبه در مورد طرح سپر دفاع موشکی آمریکا در شرق اروپا خوشبین است.

وی همچنین این اظهارات را که این طرح دفاعی واشنگتن برای هدف قرار دادن روسیه طراحی شده است، رد کرد.

اوبرینگ تصریح کرد: ما تلاش می‌کنیم تا جایی که می‌توانیم شفاف عمل کنیم و معتقدم که شما شاهد همکاری‌های بیشتری بین ما (روسیه - آمریکا) خواهید بود.

اوبرینگ از زمان اعلام رسمی طرح استقرار سپر دفاع موشکی در شرق اروپا تا کنون چندین مرتبه به اروپا سفر کرده است. وی اعلام کرد که برای متقاعد کردن اروپایی‌ها در حمایت از این طرح آمریکا تقریبا به هر کشور عضو ناتو سفر کرده است. وی درباره این سفرها گفت: آنچه  ما کشف کردیم، نبود درک درست و در اختیار نداشتن اطلاعات مناسب درباره این سیستم است.

از سوی دیگر، کنگره‌ آمریکا تلاش می‌کند از بودجه طرح استقرار سپر دفاع موشکی در جمهوری‌های چک و لهستان بکاهد؛ اما اوبرینگ اعلام کرد که وی مطمئن است این بودجه در آینده به طور کامل به این طرح اختصاص خواهد یافت.

اوبرینگ اظهار داشت: قصد داریم تا پایان سال 2008 شروع به اجرای این طرح کنیم. اوبرینگ اعلام کرد که وی معتقد است توافق‌ها میان آمریکا و جمهوری چک و لهستان بر سر میزبانی این 2 کشور در طرح سپر دفاع موشکی واشنگتن می‌تواند تا پایان سال جاری حاصل شود.

از سوی دیگر، خبرگزاری نووستی گزارش داد: یک منبع آگاه در وزارت دفاع روسیه هشدار داد کشورهایی که میزبان سیستم دفاع موشکی باشند نه تنها به تقویت امنیت داخلی خود کمک نکرده‌اند، بلکه با این اقدام باعث می‌شوند که خود و همسایگانشان در خطر قرار گیرند.

این منبع همچنین اظهار داشت که گسترش سیستم دفاع موشکی آمریکا مشکلات جدی در بخش‌های مختلف دنیا به وجود خواهد آورد.

این اظهارات در حالی اعلام شده است که یوری بالیوفسکی رئیس ستاد مشترک ارتش روسیه، از مقامات لهستان و جمهوری چک درخواست کرد که به خطرات ناشی از میزبانی سپر دفاع موشکی آمریکا در کشورشان فکر کنند.

این منبع وزارت دفاع روسیه گفت: اگر یک موشک آمریکایی یک موشک بالستیک یا نوع دیگری از موشک را در اروپا رهگیری کند، بخش قابل توجهی از روسیه، اوکراین، لهستان، جمهوری چک، آلمان و دیگر کشورها تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و مواد رادیواکتیوی در قلمروی این کشورها پخش خواهد شد.

این منبع دفاعی خاطرنشان کرد: تجهیزات سپر دفاع موشکی آمریکا از همدیگر مجزا نیستند. اروپا، آلاسکا، تجهیزات دریایی، رهگیری در فضا، سیستم‌های کنترل و ارتباطی همه این عوامل جزء سیستم دفاع موشکی آمریکا است که از هم دیگر جدا نیستند.

وی در ادامه گفت: مهم نیست که چند موشک رهیاب در یک منطقه‌‌ ویژه مستقر می‌شود، بلکه موضوع مهم نگرانی روسیه است. ‌  در حال حاضر مهم  این است که تأسیسات یک سپر دفاع موشکی جهان در حال استقرار در اطراف روسیه است.

از سوی دیگر، خبرگزاری CTK چک اعلام کرد: براساس نظرسنجی اخیر در جمهوری چک مشخص شد که تقریباً دو سوم مردم چک مخالف با استقرار بخشی از طرح دفاع موشکی آمریکا در کشورشان هستند. در همین حال، نتایج نظرسنجی موسسه‌ CBOS حاکی از آن است که اکثر مردم لهستان با مشارکت کشورشان در طرح‌ها و برنامه‌های آمریکا جهت استقرار سامانه‌ سپر دفاع موشکی در شرق اروپا مخالفند.

براساس گزارش پایگاه اینترنتی Angus-Reid.com، طبق این نظرسنجی 55 درصد پرسش‌شوندگان گفته‌اند که با استقرار سپر دفاع موشکی در خاک لهستان مخالفند که این رقم در مقایسه با نظرسنجی ماه ژوئن، 5  درصد کاهش نشان می‌دهد.

جورج بوش رئیس‌جمهور ‌آمریکا، در دسامبر 2002 طرح‌های کشورش را برای استقرار این سامانه‌ی دفاعی شامل سیستم‌های رهگیری مستقر در دریا و خاک شرق اروپا اعلام کرد. واشنگتن اعلام داشته که هدف از استقرار چنین سامانه‌ای جلوگیری از حملات احتمالی آنچه  کشورهای شرور نامیده شده ، است.

‌آمریکا در ماه ژانویه درخواست رسمی خود را برای استقرار راداری دفاعی در جمهوری چک به این کشور ارائه کرد. همچنین درخواست‌های رسمی واشنگتن برای استقرار 10 سیستم رهگیر موشک نیز به لهستان ارائه شد.

خبرگزاری آلمان/ 19 ژوئیه

کد خبر 26987

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز