شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

هر کشوری در خاورمیانه براساس منافع خود نسبت به تصمیم آمریکا برای حمله به سوریه، واکنش نشان می‌دهد و موضع می‌گیرد.

وضعیت مطلوب اسرائیل در سوریه

همسایگان سوریه نگران از خسارات انسانی این بحران و همچنین پیامدهای مداخله آمریکا از نظر بر‌هم‌خوردن توازن قدرت در منطقه، تأثیر این اقدام را بر مناقشه‌های قدیمی منطقه مانند رویارویی اعراب و اسرائیل، رقابت ایران و عربستان و مناقشه شیعه و سنی سبک و سنگین می‌کنند.

اسرائیل هم در این میان براساس منافع خودش موضع می‌گیرد. وضعیت مطلوب برای اسرائیل در سوریه این است که حمله آمریکا به سوریه چنان باشد که حکومت بشار اسد و قوای نظامی‌اش را تضعیف کند و مانع از آن شود که در این جنگ داخلی در بلندمدت به پیروزی برسد اما حمله هوایی سنگین طوری که ماشین نظامی سوریه را فلج کند و پیروزی را به مخالفان سنی اسد تقدیم کند، چندان مطلوب تل‌آویو نیست.

واقعیت این است که اسرائیلی‌ها آشکارا درباره سیاست آمریکا و متحدان آن درباره سوریه حرف می‌زنند، این در حالی است که دیگران در این‌باره ظن و تردید دارند. از نظر اسرائیل، آنچه آمریکا را در سوریه راضی می‌کند، ادامه این درگیری به‌گونه‌ای است که دوطرف درگیر نه احساس شکست کنند نه پیروزی. آلون پیناس، کنسول سابق اسرائیل در نیویورک اخیرا در روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت: این یک وضعیت نه برد و نه باخت است؛ شما نه می‌خواهید هیچ‌کدام از دوطرف ببرند نه ببازند. دوطرف به خونریزی ادامه دهند. این یک تفکر استراتژیک است. تا وقتی این وضعیت در سوریه برقرار باشد، خطری از ناحیه آن احساس نمی‌شود.

دیدگاه اسرائیل به تحولات سوریه برای آمریکا در تعیین خط‌مشی‌اش بسیار مهم و حیاتی ‌است. این موضوع فقط به قدرت لابی‌های طرفدار اسرائیل در کنگره آمریکا محدود نمی‌شود. آنچه به سود منافع اسرائیل است، به‌طور کلی برای واشنگتن اهمیت دارد. اسرائیل در ماه‌های اخیر نگران آن بود که آمریکا برای به‌دست آوردن همکاری ایران در ماجرای سوریه، به تهران در پرونده هسته‌ای امتیاز بدهد. روسیه خواستار آن بود که ایران در کنفرانس ژنو در ارتباط با سوریه شرکت کند؛کنفرانسی که واشنگتن و مسکو ماه‌هاست برایش برنامه‌ریزی می‌کنند. ایران و هم‌پیمانانش در منطقه مانند حزب‌الله، عاملی تعیین‌کننده در سوریه هستند. اکنون هم یکی از عوامل بازدارنده آمریکا برای حمله به سوریه، بیم از اقدامات تلافی‌جویانه است.

اسرائیل همه تدابیر پیشگیرانه برای دفاع از خود را در هفته‌های اخیر اتخاذ کرده‌است. نیروهای ذخیره را فراخوانده و سکوی دفاع موشکی خود را تقویت کرده‌است. در واقع سپردن تصمیم شروع جنگ به کنگره از سوی اوباما، فرصتی برای اسرائیل فراهم کرد تا تدابیر دفاعی از خود را تقویت کند. اسرائیلی‌ها بیش از هر رژیم دیگری در منطقه از ریسک مرگبار هرگونه مداخله نظامی محدود خارجی در سوریه باخبرند. در روزهایی که واشنگتن درباره گزینه‌های نظامی‌اش در سوریه، چارچوب زمانی اقدام نظامی و پیامدهای این اقدام بحث می‌کند، اسرائیل از هر راهی استفاده کرده تا به همسایگانش این پیام را بدهد که آماده مقابله با هرگونه سناریویی است. این سناریوها چندان هم دور از ذهن نبوده‌اند.‌ ماه گذشته از خاک لبنان توسط گروه‌های سنی نزدیک به مخالفان سوریه به سمت اسرائیل 4راکت شلیک شد و خساراتی به‌جا گذاشت. ارتش اسرائیل در واکنش به این حمله، روز بعد منطقه‌ای را مورد حمله هوایی قرار داد که گفته می‌شود محل استقرار یک گروه فلسطینی طرفدار اسد در جنوب بیروت است.

این اقدام اسرائیل را شاید بتوان حرکت حساب‌شده‌ای دانست که در آن پیامی برای دولت بشار اسد هم وجود داشت.برای اسرائیل، حمله محدود به سوریه با تنبیه سوریه(عباراتی که آمریکا در توصیف اقدام نظامی‌اش علیه سوریه استفاده می‌کند)، معنایی ندارد. تل‌‌آویو به فکر خطراتی است که از ناحیه چنین حمله‌ای رژیمش را تهدید می‌کند. به هر حال شکی نیست که اسرائیلی‌ها منتظرند و مشتاق حمله نظامی آمریکا به سوریه هستند.

کد خبر 231800

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز