کرمان: زنگ سال تحصیلی جدید به‌زودی به صدا در می‌آید و در این میان هنوز برخی مدارس با وجود وعده و وعیدهای داده شده رنگ و بوی نو شدن به‌خود نگرفته‌اند و آماده شروع سال جدید نیستند.

مدرسه کپری

امسال هم برخی کلاس‌های درس باید مانند سال گذشته زیر شاخ و برگ درختان نخل برگزار شوند و در برخی مدارس هم چیزی نمانده تا سقف کلاس‌ها به‌طور کامل فرو بریزد.

آنچنان که گزارش می‌شود امسال در جنوب و شرق کرمان چندین مدرسه عشایری اگرچه دست‌کم باید به‌صورت کانکس دایر شوند، بازهم به‌صورت کپری ادامه فعالیت خواهند داد. در همین رابطه بخشدار مرکزی قلعه‌گنج گفت: در حال حاضر 14مدرسه کپری در این شهرستان داریم و سقف 39مدرسه که 20سال از زمان ساخت آنها می‌گذرد دچار ریزش شده است و باید برای رفع این مشکل کاری کرد. عمران مؤمنی در جلسه شورای آموزش و پرورش این شهرستان اظهار داشت: با توجه به بارندگی‌های شدید اخیر در این خطه، جان دانش‌آموزان در معرض خطر است. وی ادامه داد: ما هنوز بعد از گذشت 34سال از انقلاب در فاصله 3کیلومتری خود، مدارس کپری داریم که باید در این زمینه توجه ویژه صورت گیرد.

خشکسالی و مهاجرت‌

مهر نیز گزارش داد که محرومیت در مدارس را به سادگی می‌توان در شهرستان‌های جنوب کرمان ازجمله رودبار، منوجان، کهنوج و قلعه، پررنگ‌تر از جیرفت و عنبرآباد دید. در شرق کرمان نیز در ریگان، فهرج و نرماشیر می‌توان نمونه‌هایی از مدارس کپری را مشاهده کرد. این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش و به‌خصوص اداره‌کل نوسازی مدارس سال‌های قبل اعلام کرده‌اند که دیگر مدرسه کپری در کرمان وجود ندارد. این ادعای مسئولان در بسیاری مناطق رنگ واقعیت دارد؛ چراکه در بسیاری از روستاهای جنوب کرمان مدارس مقاوم احداث شده اما این مدارس در برخی موارد بدون دانش‌آموز مانده‌اند. دلیل این مسئله هم مشخص است و به خشکسالی برمی‌گردد. خشکسالی بسیاری از مظاهر زندگی مردم محروم جنوب کرمان را تغییر داده است.

مردمی که شغلشان کشاورزی و دامداری بوده طی سال‌های اخیر با کمبود شدید آب مواجه شده‌اند و به همین‌خاطر به جایی دیگر مهاجرت کرده‌اند؛ در نتیجه مدارسی که در روستاهای مهاجرخیز ساخته شده بود اکنون خالی مانده‌اند. از سوی دیگر مهاجران به روستاهایی رفته‌اند که هنوز آب دارند و در نتیجه جمعیت مدارس این روستاها حالا افزایش یافته است. بر این اساس اکنون کمبود فضای آموزشی هم در روستاهای مهاجرپذیر خودنمایی می‌کند و برای رفع این مشکل مدارس کپری برپا شده است. اینگونه می‌شود که بحث رشد مدارس کپری هر سال شکل می‌گیرد و این چرخه ادامه می‌یابد. وضعیت اقلیمی در جنوب کرمان نیز به‌گونه‌ای است که تنها با تجهیز مدارس نوساز به کولرهای گازی می‌توان در این مدارس حضور یافت در غیراین صورت گرمای شدید و شرجی بودن هوا موجب می‌شود عملا دانش‌آموزان توان حضور در این مدارس را نداشته باشند و خودبه‌خود به سمت استفاده از مدارس کپری می‌روند. در این میان اما نباید از یاد برد که در برخی موارد نیز محرومیت بیش از حد در روستاهای جنوب کرمان دلیل احداث این مدارس است.

تهدید دانش‌آموزان با سقف لرزان

سقف مدارس فرسوده و نامقاوم در جنوب و شرق استان کرمان در حالی بر سر دانش‌آموزان این مناطق سنگینی می‌کند که به‌دلیل پراکندگی گسل‌های متعدد و خطرناک در سرتاسر استان کرمان وقوع زلزله و تخریب این مدارس تهدیدی جدی برای دانش‌آموزان به‌حساب می‌آید. طی سال‌های گذشته وقوع زلزله در شهرستان‌های فهرج و ریگان در جنوب و شرق استان کرمان تعدادی از مدارس و خانه‌ها را تخریب کرده و باید برای رفع خطر هرچه زودتر چاره‌ای اندیشیده شود.

یکی از مناطق کرمان که همیشه برسر آن به‌خاطر وجود مدارس فرسوده بحث بوده، بخش اسماعیلیه شهرستان جیرفت است. در این بخش اگرچه کارهایی صورت گرفته، همچنان تعدادی از مدارس فرسوده هستند و از امکانات آموزشی لازم برخوردار نیستند. این مسئله سبب شده تا طی سال‌های اخیر تعداد دانش‌آموزان کلاس‌های درس بخش اسماعیلیه مجموعا از 100‌نفر به زیر 10نفر کاهش یابد.

مشکل ایاب و ذهاب

یکی از بحث‌های مهم این روزهای والدین، سرویس‌های مدارس و ایمنی رفت‌وآمد کودکان است اما همچنان بحث تجمیع مدارس در مناطق روستایی و وجود مدارس عشایری باعث شده تا بسیاری از دانش‌آموزان روستایی کرمان در رفت‌وآمد با مشکل روبه‌رو شوند. در استان کرمان هر روز صدها کودک در مجاورت جاده‌ها پیاده روانه مدارسی در روستاهای مجاور می‌شوند و این مسئله علاوه بر سختی‌های پیمودن راه، تهدید بزرگ برای جان آنها به‌حساب می‌آید. حجت‌الاسلام احمد نجنو امام جمعه قلعه‌گنج نیز این مسئله را به مسئولان آموزش و پرورش استان گوشزد کرده است. وی گفت: مدارس روستاهای تجمیع شده باید دارای سرویس ایاب و ذهاب باشند تا دوری از مدرسه مشکلی برای ادامه تحصیل فرزندان با استعداد این مناطق ایجاد نکند.

کد خبر 231786

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز