گروه اجتماعی- علی‌اصغرمحمدی:‌ شیر برای رفتن به مدارس پول می‌خواهد، این داستان تکراری ۳-۲سال اخیر است، البته به دلایل مختلف مانند افزایش قیمت شیر و تأمین نشدن کامل اعتبار، ‌این طرح سال گذشته به‌طور ناقص اجرا ‌شد و امسال هم اجرای آن منوط به تأمین اعتبار است.

شیر

دیروز برخی رسانه‌ها از احتمال توزیع نشدن شیر رایگان در مدارس به‌علت تأمین‌نشدن اعتبار خبر دادند که معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش در این‌باره به همشهری گفت: خبر توزیع نشدن شیر در مدارس به‌علت تأمین نشدن بودجه صحت ندارد.
وحید کیارشی با بیان اینکه ما به‌دنبال تأمین مالی اجرای طرح توزیع رایگان شیر در مدارس هستیم تأکید کرد:

توزیع شیر در مدارس جزو وظایف اصلی آموزش و پرورش است و مشکلی در این‌باره وجود ندارد و با همه قوا درصدد توزیع شیر بین دانش‌آموزان هستیم. رئیس کمیته ملی شیر مدارس در پاسخ به پرسش همشهری مبنی بر اینکه تاکنون چه میزان از اعتبار مورد نیاز طرح توزیع رایگان شیر در مدارس تأمین شده است، گفت: حدود یک‌چهارم اعتبار این طرح تأمین شده است و ما به‌دنبال تأمین صددرصدی اعتبار هستیم. کیارشی درباره اینکه گفته می‌شود تنها 50درصد اعتبار این طرح پرداخت شده است، اظهار کرد:

این خبر صحت دارد ولی بخشی از این اعتبار بابت مطالبات سال گذشته کارخانجات تولید‌کننده شیر که طرف قرارداد ما بودند پرداخت شده است. معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه این طرح در بازه زمانی 3‌ماه قابل اجراست و عجله‌ای برای اجرای زودتر نداریم، گفت: ما می‌خواهیم مطالبه‌ای باقی نماند و امیدواریم همه اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح توزیع شیر در مدارس از سوی معاونت نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری به‌زودی تأمین شود.

اجرای ناقص و بدهی انباشته

افزایش قیمت شیر و بدهی معوقه دولت دهم به کارخانجات تولیدکننده طرف قرارداد آموزش و پرورش موجب شد تا این طرح با تأخیر 4-3ماهه شروع شود و در اغلب مدارس کشور نیز 70نوبت شیر رایگان براساس آنچه در طرح آمده است توزیع نشود. به گفته حسین چمنی، مشاور انجمن صنایع شیر ایران، در سال تحصیلی 92-91به‌علت تأمین‌نشدن اعتبار این طرح، تنها 30درصد طرح اجرا شد و
به جای 70نوبت، 25نوبت شیر در مدارس کشور توزیع شده است. محمد‌تقی فخریان، مدیرکل آموزش و پرورش استان خراسان رضوی نیز سال 91اعلام کرد: امسال به جای 70نوبت، 35نوبت شیر در مدارس توزیع می‌شود.

خلف وعده و ایجاد بدهی

بدهی معوقه دولت دهم امسال گریبان دولت یازدهم را گرفته و موجب شده تا بخش عمده‌ای از اعتبار طرح توزیع شیر رایگان سال تحصیلی 93-92بابت مطالبات کارخانجات تولید‌کننده محصولات لبنی طرف قرار‌داد آموزش و پرورش پرداخت شود. کیارشی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزارت آموزش و پرورش مهر 91اعلام کرد: در این‌باره[طرح توزیع شیر رایگان در مدارس] جلسه ویژه‌ای با رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار کردیم و اعتبارات این موضوع شیر رایگان در مدارس تأمین شد و اعتبارات شیر مدارس در حدی است که همه دانش‌آموزان از پیش دبستانی تا متوسطه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

سال گذشته تحصیلی افزون بر اینکه اعتبار کامل طرح برخلاف وعده معاون اول رئیس‌جمهور سابق تأمین نشد، از جمعیت هدف توزیع شیر در مدارس کم شده و در دبیرستان‌‌ها، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها شیر توزیع نشد. همچنین سال گذشته اختلاف نظر درباره جمعیت هدف طرح توزیع شیر رایگان در مدارس وجود داشت، برخی مسئولان می‌گفتند جمعیت هدف دانش‌آموزان همه دوره‌های تحصیلی و کادر مدارس هستند و برخی دیگر دانش‌آموزان دبیرستانی، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی‌ها را مشمول این طرح نمی‌دانستند. در نهایت نیز پس از آنکه وعده‌های مسئولان آموزش و پرورش درباره زمان آغاز توزیع شیر و جمعیت هدف عملی نشد، دانش‌آموزان دبیرستانی، مهدهای کودک و پیش‌دبستانی از شیر محروم شدند.

هدف طرح توزیع شیر در مدارس

طرح توزیع شیر رایگان بین دانش‌آموزان با هدف کاهش فقر جسمانی، افزایش سلامتی و کاهش بیماری و اصلاح الگوی مصرف از سال 79اجرا می‌شود.براساس این طرح، دانش‌آموزان باید طی 70نوبت 14کیلوگرم شیر در یک سال تحصیلی دریافت کنند. در عین حال کیفیت شیر مدارس با توجه به گران‌شدن قیمت شیر، همواره با شک و تردید روبه‌رو بوده است، مرداد امسال باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود براساس نتایج یک تحقیق 75درصد ترکیبات شیر مدارس آب است.

دکتر ربابه شیخ الاسلام، مدیر مؤسسه تغذیه و سلامت و توسعه در این‌باره گقت: مصرف لبنیات زمانی که قیمت فرآورده‌های لبنی تقریباً پایین بود و شیر با یارانه به فروش می‌رسید هم پایین بود.به هر روی باید منتظر تأمین اعتبار طرح توزیع رایگان شیر در مدارس بمانیم، جمعیت هدف پس از تأمین اعتبار طرح مشخص می‌شود. با توجه به گرانی روزافزون محصولات لبنی ازجمله شیر، مصرف لبنیات در جامعه به‌طور چشمگیری کاهش یافته و امید است شیر بین 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز، مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها و فرهنگیان کشور توزیع شود و به بهانه کمبود اعتبار بازهم بین دانش‌آموزان تبعیض قائل نشویم.

کد خبر 234137
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز