شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۱۲
۰ نفر

گروه اجتماعی: امروز بوی مهر به مشام می‌رسد و یک میلیون و ۳۰۰نوآموز و۵۰۰هزار کودک پیش‌دبستانی در جشن شکوفه‌هاو غنچه‌ها که در۵۴هزار دبستان برگزار می‌شود، شرکت می‌کنند.

مدرسه

فردا نیز مدارس کشور به استقبال سال تحصیلی جدید می‌روند. با برگزاری آیین نمادین جشن شکوفه‌ها و غنچه‌ها، ویژه دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی و پیش‌دبستانی‌ها در دبستان‌ها، نوآموزان همراه والدین خود برای نخستین بار قدم به مدرسه می‌گذارند. جشن شکوفه‌ها امروز به‌طور هماهنگ در مدارس ابتدایی سراسر کشور با هدف آشنا کردن نوآموزان با فضای مدرسه پیش از آغاز رسمی کلاس‌ها برگزار می‌شود و در این روز مدیران مدارس برنامه‌های ویژه‌ای برای دانش‌آموزان درنظر گرفته‌اند.

شرکت والدین نوآموزان در جشن شکوفه‌ها به نوآموزان اعتمادبه‌نفس می‌دهد، به‌ویژه به کودکانی که تجربه حضور در مهد و پیش‌دبستانی را ندارند. جشن شکوفه‌ها با برنامه‌های شاد و با نشاطی در دبستان‌ها همراه است تا نوآموزان در نخستین روز حضور در محیط مدرسه خسته نشوند.

به گفته بهروز فتحی، کارشناس آموزش و پرورش، والدین در این زمینه نقش بسزایی ایفا می‌کنند و می‌توانند با بازگو کردن خاطرات خوب و جذاب دوران کودکی خود از محیط مدرسه، نوآموز را در انس با محیط مدرسه کمک کنند. وی افزود: همچنین برنامه‌های معلمان و کادر مدرسه در بدو ورود نوآموزان نیز باید شادی انگیز باشد تا روند تطابق آنها با محیط مدرسه افزایش یابد. فتحی درباره حضور مادران و پدران در کنار نوآموزان در روز جشن شکوفه‌ها اظهار کرد: این امر دلیلی بر امن بودن محیط مدرسه برای نوآموزان و آرامش‌بخشی به آن‌است و به همین دلیل از حضور والدین در مدرسه نباید جلوگیری شود. آیین نمادین جشن غنچه‌ها و شکوفه‌ها امسال با حضور علی‌اصغر فانی، سرپرست وزارت آموزش و پرورش در یکی از دبستان‌های اسلامشهر در حوالی پایتخت آغاز می‌شود.

پنجشنبه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل است

امسال از بین حدود 12میلیون و 300هزار دانش‌آموز پایه‌های مختلف تحصیلی، 6میلیون و 950هزار دانش‌آموز در دوره ابتدایی مشغول تحصیل خواهند شد. یکی از مسائلی که به نوعی دغدغه خانواده‌هاست، بحث تعطیلی روزهای پنجشنبه مدارس است که سرپرست وزارت آموزش و پرورش به خانواده‌ها اطمینان خاطر داده که پنجشنبه‌ها تا اطلاع ثانوی تعطیل است. به گفته فانی، تعطیلی مطلق پنجشنبه‌ها خلاف مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش است که اتفاق افتاده، زیرا قرار نبوده مدارس به‌طور مطلق تعطیل باشند، بلکه برگزاری فوق‌برنامه‌ها در روزهای پنجشنبه در این مصوبه آمده است، ولی در 2سال اخیر مدارس روزهای پنجشنبه‌ به‌طور کامل تعطیل بوده است.مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش باید پیگیری شود تا فعالیت‌های فوق‌برنامه که در مصوبه شورای‌عالی آموزش و پرورش آمده است احیا شود و دانش‌آموزان بتوانند از فضا و امکانات مدارس بهره‌مند شوند.

زمان شروع و پایان کلاس‌ها بر عهده استان‌هاست

همچنین معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش درباره زمان آموزش دانش‌آموزان ابتدایی به مهر گفت: زمان حضور دانش‌آموزان ابتدایی در مدرسه به 2دوره اول تا سوم و چهارم تا ششم تقسیم شده است و دانش‌آموزان اول تا سوم باید 40دقیقه آموزش ببینند و 20دقیقه در زنگ تفریح باشند. فاطمه قربان افزود: زمان آموزش دانش‌آموزان کلاس چهارم تا ششم نیز 45دقیقه است و 15دقیقه برای زنگ تفریح آنها درنظر گرفته شده است. وی اظهار کرد: در دوره ابتدایی زمان شروع و پایان زنگ کلاس‌ها را اعلام نمی‌کنیم زیرا مناطق جغرافیایی کشور متفاوت است و این زمان در اختیار استان‌ها گذاشته شده است ولی شروع ساعت کار مدارس درهر فصل متفاوت است و براساس موضوع جغرافیایی آنها تصمیم‌گیری می‌شود.

دانش‌آموزان موارد مشکوک را به اطلاع والدین برسانید

از سوی دیگر معاون مبارزه با جرایم جنایی پلیس آگاهی نیروی انتظامی با بیان اینکه دانش‌آموزان موارد مشکوک در مسیر مدرسه را به والدین خود اطلاع دهند، گفت: والدین مراقبت بیشتری از دانش‌آموزان در برابر آسیب‌های احتمالی به‌عمل آورند.سرهنگ هادی مصطفایی‌ با اشاره به آسیب‌های احتمالی که در آستانه بازگشایی مدارس دانش‌آموزان را تهدید می‌کند به فارس گفت: به خانواده‌ها توصیه می‌شود با توجه به اینکه دانش‌آموزان دوره ابتدایی آسیب‌پذیر هستند و آسان‌تر فریب خورده و دچار حادثه می‌شوند باید از آنها مراقبت بیشتری شود. ‌

والدین و مربیان آموزشی از دانش‌آموزان بخواهند موارد و یا افرادی که به‌نظرشان مشکوک می‌رسد را برای پدران، مادران و معلمان خود بازگو کنند. همچنین فرزندان باید یاد بگیرند اطلاعات مربوط به زندگی خصوصی خود را در اختیار افراد غریبه قرار ندهند.

کد خبر 231902
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز