علی‌اصغر محمدی: در ۳-۲سال اخیر دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان اخبار گوناگونی درباره تغییر ساختار نظام آموزش و پرورش شنیده‌اند که جدا از درستی یا نادرستی و اجرایی‌شدن یا نشدن، ذهن آنها را به‌شدت آشفته کرده است که بازی با اعداد در تغییر ساختار نظام آموزشی(۳-۳-۶یا ۳-۳-۳-۳)، نحوه ارزشیابی تحصیلی و اجباری‌شدن رشته‌های ورزشی از آن جمله هستند.

در واقع مردم با انبوهی از خبر روبه‌رو بودند که نمی‌دانستند کدام اجرا می‌شود و کدام نه. سال تحصیلی 92-91یکباره دانش‌آموزان پایه پنجم ابتدایی به جای رفتن به سال اول دوره راهنمایی به پایه ششم ابتدایی رفتند و مشکلات زیادی درباره آموزش معلمان، کتاب‌های درسی، تأمین معلم و فضای آموزشی به‌وجود آمد.

تراکمی-کمی منطقی‌تر است

طبیعی است که با ایجاد پایه ششم ابتدایی، ‌امتحانات نهایی و هماهنگ از پایه پنجم به پایه ششم منتقل می‌شد. تیرماه 91، مهدی نوید‌ادهم، دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اعلام کرد چون پایه ششم ابتدایی گذر از یک دوره تحصیلی به دوره بالاتر است پس منطقی‌ترین روش برای سنجش عملکرد دانش‌آموزان و ارزشیابی تحصیلی آنها، استفاده از ارزشیابی تراکمی- کمی است و نمی‌توان با استفاده از ارزشیابی توصیفی به نتیجه مطلوب در پایه گذر به دوره بالاتر رسید.

پس از اظهارات دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش، در آذر 91، رئیس مرکز سنجش وزارت آموزش وپرورش در این‌باره گفت که براساس مصوبه کمیسیون آیین‌نامه‌ها و مقررات شورای‌عالی آموزش و پرورش، آن دسته از دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی‌که شیوه ارزشیابی آنان در پایه پنجم به‌صورت توصیفی بوده است، صرفاً درسال تحصیلی جاری[92-91] نیز مطابق آیین‌نامه مذکور در امتحانات هماهنگ نوبت‌های خرداد و شهریور ماه، توصیفی ارزشیابی خواهند شد. عبدالامیر عرفی افزود: دانش‌آموزانی که در پایه پنجم ابتدایی، امتحانات خود را براساس آیین‌نامه امتحانات، مصوب جلسه 633شورای‌عالی آموزش وپرورش به‌صورت کتبی گذرانده‌اند، امتحانات پایه ششم آنها نیز به‌صورت هماهنگ منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

ارزشیابی توصیفی بهتر است

دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش که منصوب وزیر سابق آموزش و پرورش است و سال گذشته تأکید کرد که ارزشیابی تراکمی-کمی برای پایه ششم ابتدیی منطقی‌تر است، درتازه‌ترین اظهارات خود اخیرا به ایرنا گفته که احتمال اجرای ارزشیابی توصیفی وجود دارد! دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش اخیرا به ایرنا اعلام کرده که طرح ارزشیابی توصیفی درصورت تصویب شورای‌عالی آموزش و پرورش در سال تحصیلی جدید در پایه ششم ابتدایی اجرایی می‌شود.

وقتی‌ آش شور شود

فاطمه قربان، معاون‌ آموزش ابتدایی وزیر سابق آموزش و پرورش نیز در این‌باره گفته که طرح ارزشیابی توصیفی براساس تحقیقات کارشناسان پژوهشگاه آموزش و پرورش در شورای‌عالی آموزش و پرورش بررسی می‌شود. وی در سخنانی که ناقض اظهارات سال گذشته دبیرکل شورای‌عالی آموزش و پرورش است گفت: در ارزشیابی توصیفی به جای ارائه نمره کمی به دانش‌آموز - در کارنامه تحصیلی- از عبارت‌های کیفی مثل تلاش خوبی داشته‌ای، با تلاش به موفقیت رسیده‌ای و برای موفقیت باید بیشتر تلاش کنی، استفاده می‌شود.

براساس طرحی که در دولت دهم اجرایی شد دانش‌آموزان بدون ارزیابی دقیق و جدی و حذف مردودی و تکرار پایه به پایه بالاتر می‌روند که برخی کارشناسان معتقدند وزیر سابق آموزش و پرورش مبدع روش پارویی دراین وزارتخانه است، اکنون معاون وی نیز در وزارت آموزش و پرورش معتقد است این به نفع دانش‌آموزان است و به یادگیری آنها کمک می‌کند. دبیرکل محترم شورای‌عالی آموزش و پرورش و معاون محترم وزیر آموزش و پرورش باید توجه کنند که تناقض‌گویی باعث مخدوش‌شدن ذهن دانش‌آموزان و والدین آنان در آستانه بازگشایی مدارس می شود.

کد خبر 230628
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز