گزارش‌های مستندی تأیید می‌کند که در آغازین روزهای‌ماه مهر مدیران برخی مدارس، دانش‌آموزانی که والدین‌شان به مدرسه کمک مالی نکرده‌اند را از بقیه دانش‌آموزان جدا کرده‌اند و به این ترتیب کلاس پول‌داده‌ها و کلاس پول نداده‌ها تفکیک شده است.

مدرسه هوشمند

 در برخي مدارس دانش‌آموزاني كه والدين‌شان به درخواست مدير مدرسه مبني بر كمك مالي پاسخ مثبت داده‌اند در كلاس‌هاي هوشمند درس مي‌خوانند و آنهايي كه خانواده‌شان توان كمك به مدرسه را ندارند محكوم هستند در كلاس عادي درس بخوانند.
اين پروژه در سال تحصيلي جديد از زماني آغاز شد كه مسئولان آموزش و پرورش تصميم گرفتند انتخابات انجمن اوليا و مربيان مدارس دوره ابتدايي شهريور و پيش از بازگشايي مدارس برگزار شود. طبيعي است نخستين موضوعي كه در انجمن اوليا و مربيان بررسي و تصميم‌گيري مي‌شود وضعيت مالي مدرسه است و اينكه هر دانش‌آموز بايد چه مبلغي به مدرسه كمك كند.

مردم چه مي‌گويند؟

مسئولان يك دبستان دخترانه در شمال‌غرب تهران، دانش‌آموزاني را كه والدين آنها به مدرسه كمك مالي نداشته‌اند جداسازي كرده‌اند. مادر يكي از دانش‌آموزان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «شوهر من كارگر است و توان كمك مالي به مدرسه را نداريم، براي همين دختر من و چند دانش‌آموز ديگر كه پول نداده‌اند را از بقيه جدا كرده‌اند.

دخترم از اين اتفاق دلگير است و مدام از پدرش مي‌خواهد كه پول درخواستي مدرسه را بدهد تا او هم با دوستانش در يك كلاس درس باشد. آيا دانش‌آموزان خانواده‌هاي كم بضاعت نبايد مانند ساير دانش‌آموزان از امكانات مدرسه استفاده كنند؟ »
اجراي اين طرح در يكي از دبستان‌هاي جنوب‌شرق تهران به سال گذشته بر مي‌گردد. سال گذشته در اين مدرسه دانش‌آموزاني كه پول براي هوشمندسازي پرداخت كرده‌اند از بقيه دانش‌آموزان جدا شده‌اند و در كلاس‌هاي هوشمند درس مي‌خوانند. از بقيه دانش‌آموزان نيز درخواست شده تا براي هوشمندسازي كلاس درس‌شان پول بپردازند. اين اتفاق در اين مدرسه امسال هم تكرار شده است.

مادر يكي از دانش‌آموزان در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: «فرزند من در نوبت دوم دبستان... درس مي‌خواند. سال گذشته از ما خواستند تا به هوشمندسازي مدارس كمك مالي كنيم، چون ما كمك مالي نكرديم از سال گذشته فرزندم در كلاس عادي درس خواند. امسال هم دانش‌آموزان را براساس كمك مالي جدا كرده‌اند؛ آنهايي كه به هوشمندسازي كمك كرده‌اند در كلاس هوشمند و بقيه در كلاس عادي، باز هم براي هوشمندسازي درخواست كمك مالي كرده‌اند و احتمالا دانش‌آموزاني كه كمك نكنند نبايد از امكانات كلاس استفاده كنند.

مخالفت مجلس

نمايندگان عضو كميسيون آموزش وتحقيقات مجلس با دريافت اجباري پول در مدارس دولتي و جداسازي دانش‌آموزان براساس آن مخالف هستند. حجت‌الاسلام عليرضا سليمي در اين‌باره به همشهري مي‌گويد: متأسفانه اخيرا چنين مسائلي در مدارس كشور مشاهده مي‌شود و وزير آموزش و پرورش هم در نشست كميسيون نه‌تنها اصل موضوع دريافت پول در مدارس را نفي نكرده بلكه بر آن صحه گذاشته كه موجب شگفتي بسيار است.

نماينده مردم محلات و دليجان در مجلس شوراي اسلامي با تأكيد بر اينكه دريافت پول در مدارس دولتي عادي برخلاف اصل 30قانون اساسي است، توضيح مي‌دهد: جداسازي دانش‌آموزان يك واحد آموزشي براساس ميزان كمك مالي والدين، جفا به دانش‌آموزان مستعدي است كه توان كمك مالي به مدرسه را ندارند. پرداخت پول به مدارس براي جداسازي دانش‌آموزان نوعي رشوه علمي است كه موجب آسيب رساندن به آموزش و پرورش كشور مي‌شود. اينكه هر دانش‌آموزي كه پول بدهد از امكانات بيشتري بهره‌مند شود؛عادلانه نيست.

ميرقسمت موسوي، عضو كميسيون آموزش مجلس نيز ضمن ابراز مخالفت با جداسازي دانش‌آموزان براساس ميزان كمك مالي به همشهري مي‌گويد: اين موضوع حتما در كميسيون بررسي مي‌شود و ما مخالف اين كار هستيم.

انجمن اوليا و مربيان؛ ابزاري براي دريافت پول

انجمن‌هاي اوليا و مربيان مدارس در چند سال اخير ابزاري شده‌اند براي قانوني جلوه دادن دريافت اجباري پول از والدين دانش‌آموزان؛ چنانچه هر ساله مسئولان آموزش و پرورش تأكيد مي‌كردند مديران مدارس تا هنگام تشكيل انجمن اوليا و مربيان مدرسه حق دريافت كمك‌هاي به‌اصطلاح داوطلبانه از مردم را ندارند. امسال اما ماجرا قدري متفاوت بود و انتخابات انجمن اوليا و مربيان پيش از بازگشايي مدارس برگزار شد. در نتيجه دست مديران براي دريافت پول اجباري از والدين دانش‌آموزان در مدارس دولتي عادي نيز باز‌تر بود. حالا مديران اين مدارس مدعي مي‌شوند كه انجمن اوليا و مربيان كه منتخب والدين دانش‌آموزان است چنين تصميمي گرفته است.

آموزش و پرورش: گرفتن پول ممنوع است!

مسئله دريافت شهريه اجباري براي هوشمندسازي چند روز پيش در يكي از دبستان‌هاي منطقه 5 تهران رخ داد كه موضوع در برخي رسانه‌ها منعكس شد. پس از آن روابط عمومي وزارت آموزش و پرورش اعلام كرد كه چنين موضوعي از اساس كذب است. آموزش وپرورش اعلام كرده در هيچ مدرسه‌اي از والدين دانش‌آموزان پولي به اجبار اخذ نمي‌شود و با توجه به اختياري‌بودن مشاركت اوليا تاكنون حتي يك شكايت درخصوص اخذ وجه براي تجهيز مدرسه به اداره كل آموزش و پرورش شهر تهران و اداره كل بازرسي و پاسخگويي به شكايات وزارت آموزش و پرورش اعلام نشده است. البته اينكه شكايتي از سوي مردم به آموزش و پرورش اعلام نشده نمي‌تواند دليلي بر نبود شكايت باشد، چون مردم مي‌دانند شكايت آنها راه به‌جايي نمي‌برد در نتيجه شكايتي را مطرح نمي‌كنند. در سال‌هاي اخير دريافت پول در همه مدارس، حتي دولتي عادي متداول شده ولي با توجه به وضعيت مدارس و انصاف مدير مدرسه، ميزان مبلغ دريافتي تفاوت دارد. تماس‌هاي مردمي و اطلاعات خبرنگار همشهري تأييد مي‌كند كه چنين تبعيضي به‌صورت پراكنده در مدارس شهر تهران آغاز شده و ممكن است در سال‌هاي آينده گسترش هم پيدا كند.

 

کد خبر 273274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha