یکشنبه ۲۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۴:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلانی: فروش برنج نا‌مرغوب خارجی و داخلی در کیسه‌های برنج مرغوب داخلی باعث بی‌اعتبار شدن تولید داخلی در میان علاقمندان شده است.

جمیل علیزاده شایق رئیس انجمن برنج در گفت‌و‌گو با ایلنا ضمن تایید این خبر اظهار داشت: برنج‌هایی که با عنوان برنج طارم آستانه، هاشمی، برنج دم‌سیاه علا و نظایر آن در بازار عرضه می‌شوند در واقع برنج‌های نا‌مرغوب پاکستانی، هندی و مخلوط با برنج‌های داخلی هستند.

علیزاده شایق افزود: در سال جاری با توجه به زمان برداشت برنج باکیفیت داخلی، برخی با وانت‌های سیار در ورودی شهرهای شمالی، برنج تقلبی را توزیع می‌کنند و برنج‌های خارجی بی‌کیفیت، با نام برنج‌های خوش طعم و باکیفیت داخلی فروخته می‌شود و افرادی که به شهرهای شمالی سفر می‌کنند به دلیل اینکه از برنج شناخت کافی ندارند متاسفانه فریب می‌خورند.

دبیر انجمن برنج ایران گفت: بالا بودن قیمت برنج ایرانی و عرضه برنج ارزان خارجی باعث داغ‌ شدن بازار تقلب در فروش برنج شده است. وی خواستار برخورد شدید و قاطع نهادهای نظارتی با این تخلف شد
عدم رسیدگی مسئولین

به رغم مشکلات بوجود آمده برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان برنج داخلی بازهم مسئولین در این زمینه اقدام خاصی انجام نداده‌اند وکلاهبرداران بازار برنج همچنان به راحتی به کار خود ادامه می‌دهند و برنج‌های بی‌کیفیت را به جای برنج مرغوب داخلی عرضه می‌کنند.

برخی از مسئولین به دلیل اینکه این مشکل به طور رسمی به آن‌ها گزارش نشده است از بررسی و یافتن راه‌کاری مناسب برای این معضل شانه خالی کرده‌اند.

هدایت الله میرمردازهی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در خصوص فروش برنج خارجی در کیسه‌های برنج مرغوب داخلی اظهار داشت: تا به امروز گزارشی در این خصوص به مجلس ارایه نشده است و به طور قطع به محض گزارش این تخلف به مجلس از مسئولین این حوزه دعوت خواهد شد تا ضمن بررسی مشکل، راهکاری مناسب ارایه دهند.

وی با اشاره به اینکه فروش برنج خارجی با عنوان برنج مرغوب داخلی باعث بی‌اعتباری برنج‌های با کیفیت و خوش عطر داخلی می‌شود و باعث متضرر شدن تولید کنندگان خواهد شد، افزود: وزرات جهاد کشاورزی و سندیکاهای برنج و همچنین تعاونی‌های مختلف بایستی بااطلاع رسانی عمومی، مانع از سوء استفاده‌های متقلبان شوند.

راهکار ارایه شده برای عموم

یه گفته جمیل علیزاده شایق رئیس انجمن برنج، مشتریان باید این محصول را از مراکز شناسنامه‌دار خریداری کنند تا زیان نبینند و همچنین در صورت تخلف بتوانند متخلفین را شناسایی کرده و شکایت کنند و ز آنجا که مسوولین در بررسی و برطرف کردن مشکل فروش برنج تقلبی کوتاهی می‌کنند لازم است که خریداران برنج داخلی خود به فکر راهکاری برای مقابله با فروشندگان متقلب به پردازند.

یکی از راهکارهای پیشنهادی شناسایی برنج خوش عطر و بویی ایرانی از سایر برنج‌های نامرغوب است به طوری که برنج مرغوب و باکیفیت دانه‌های یکدست و یکرنگی را دارد به گونه‌ای که وقتی آن را در دستان خود قرار ‌دهید نتوانید تفاوت آن‌ها را از یکدیگر تشخیص دهید و رنگ و اندازه دانه‌ها با هم فرقی نکند.

یکی از نشانه‌های تشخیص برنج ایرانی با کیفیت نسبت به دیگر برنج‌ها این است که وقتی دانه‌های برنج را زیر زبان‌ و دندانتان قرار دهید یک طعم خاصی داشته باشد و اما راه دیگری که می‌توان برنج ایرانی با کیفیت را از انواع بی‌کیفیت و تقلب تشخیص داد این است که برنج را در داخل دو مشت قرار دهید و نفس گرمی به آن بدمید اگر بوی مطبوع برنج ر احساس کردید این محصول کیفی است.

با توجه به اینکه برج یکی از محصولات استراتژیک کشور است و سرانه مصرف آن در کشور بیش از ۴۰ کیلوگرم است، امید است که مسئولین هرچه سریع‌تر اقدامات لازم جهت برخورد با متخلفین را انجام دهند تا بیش از این باعث بی‌اعتباری برنج داخلی در بین علاقمندان به مصرف این گونه برنج‌ها نشوند.

کد خبر 231126
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز