دوشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۳ - ۰۷:۰۰
۰ نفر

«تولید برنج مصنوعی دانه بلند از برنج نیم دانه» این تبلیغ دستگاهی است که از چین وارد ایران شده و می‌تواند برنج‌های دانه بلند مصنوعی را که گفته می‌شود بو و ظاهر آن هیچ فرقی با برنج‌های دیگر ندارد تولید کند.

برنج

برخي رسانه‌ها كه خبر استفاده از اين دستگاه را براي نخستين بار منتشر كرده‌اند، جزئيات نگران كننده‌اي از محصول توليد شده توسط آن را افشا كرده‌اند.

چين كه سابقه توليد محصولات كشاورزي و خوراكي غيرواقعي مانند تخم مرغ، گوشت، شيرخشك و... را دارد اين بار برنج را نشانه رفته و البته گويا در غياب قوانين بازدارنده دستگاه‌هاي توليد اين برنج به كشور وارد شده و محصول اين دستگاه‌ها با نام برنج ايراني در حال توليد است.

برنج‌هاي دانه بلند و محصول اين دستگاه، همان برنج‌هاي خردشده يا نرمه هستند كه با استفاده از دستگاه ابتكاري چيني‌ها و صدالبته با افزودن اسانس، نشاسته و... شبيه برنج واقعي مي‌شوند. برنج‌هاي خردشده يا نرمه پس از ورود به اين دستگاه خمير شده و سپس اين خمير قالب‌بندي يا رنده شده و درنهايت برنج‌هاي دانه بلند با قيمت كيلويي 5هزار تومان وارد بازار مي‌شوند. حالا دستگاه‌هاي توليد برنج‌هاي قدبلندي كه مدت‌هاست در رسانه‌ها تبليغ مي‌شوند هم وارد كشورمان شده تا شايد در آينده‌اي نزديك كشورمان به جاي سرمايه‌گذاري بيشتر روي شاليزارهاي شمال كشور به توليد‌كننده اين شبه‌برنج‌ها تبديل شود. اين شبه برنج‌ها در حالي با قيمت پايين در بازار عرضه مي‌شوند كه قيمت خريد دولتي برنج در استان گيلان 6هزار و 500تومان بوده و براي خريدار از 7تا 12هزار تومان قيمت خورده است. قيمت برنج خرده يا نرمه نيز حدود يكهزار و 200تومان است. به اين ترتيب بايد شاهد به حاشيه رانده شدن برنج مرغوب ايراني در مقابل شبه‌برنج‌هايي باشيم كه مشخص نيست چه عوارض و بيماري‌هايي را با ‌خود به همراه مي‌آورند.

براساس اظهارات يكي از فروشنده‌ها اين دستگاه‌ حدود 110ميليون تومان قيمت دارد و 30ميليون تومان هم هزينه نصب آن است. او با ادعاي فروش چند نمونه از اين دستگاه‌ها و اينكه اكنون از سوي وزارت بهداشت يا دستگاه ديگري مخالفتي با اين كار نشده، مي‌گويد: «شما هم براي اينكه مطمئن باشيد مشكلي پيش نمي‌آيد مي‌توانيد روي محصول بنويسيد برنج فرآوري شده يا برنج ويتامينه اما به هر حال هيچ مشكلي وجود ندارد. محصول نهايي هم بسيار شبيه برنج واقعي است كه كسي نمي‌تواند بفهمد برنج نيست. بوي برنج مي‌دهد قيافه‌اش درست مثل برنج است، خمير اوليه خيلي شبيه نيست اما وقتي محصول نهايي را نگاه مي‌كنيد هيچ فرقي با برنج ندارد.» هنوز غائله برنج‌هاي هندي آلوده به آرسنيك از خاطره‌ها فراموش نشده، بعد از اعلام استفاده از روغن پالم در لبنيات و خمير مرغ در سوسيس و كالباس حالا يك‌بار ديگر نوبت به برنج‌هاي دانه بلندي رسيده كه هم برنج هست و هم برنج نيست. آيا نظارتي بر كارگاه‌هاي تبديل برنج خرده به برنج دانه وجود دارد؟ آيا تنها ماده‌اي كه در اين خميرها وجود دارد خرده برنج است يا مواد افزودني غيرمجازي به آن اضافه مي‌شود؟ همشهري جزئيات اين موضوع را در روزهاي آينده بررسي خواهد كرد.

کد خبر 274020

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha