گروه اقتصادی- علی ابراهیمی: در فصل برداشت و با وجود واردات بیش از ۷۰۰هزار تن برنج خارجی در۵ماه نخست امسال، افزایش دلالی موجب افزایش۵تا ۸درصدی قیمت انواع برنج ایرانی در مناطق شمالی کشور از ابتدای هفته گذشته شده است.

ورود دلال‌ها به بازار وکاهش عرضه برنج توسط تجار در مناطق شمالی کشور موجب شده تا از ابتدای هفته گذشته قیمت عمده‌فروشی برنج ایرانی درجه‌‌یک با 2تا‌3درصد خرده در مناطق برنج‌خیز کشور از 6هزار و 200به 6هزار و 500تومان افزایش یابد.

پشت پرده افزایش قیمت برنج

دبیر انجمن تولید‌کنندگان برنج ایران گفت: طی چند سال اخیر قیمت برنج داخلی از اواسط مرداد تا پایان شهریور‌ماه به‌دلیل عرضه محصول جدید به بازار کاهش می‌یافت و این روال تا 2هفته پیش نیز ادامه داشت اما از شنبه هفته گذشته ورود برخی دلال‌ها به بازار و کاهش عرضه برنج توسط برخی تجار فرصت‌طلب در مراکز تولید، موجب افزایش نرخ برنج درجه یک ایرانی به 6هزار و 500تومان و رشد 5تا 8درصدی قیمت‌ها نسبت به هفته قبل از آن شده که پشت پرده این افزایش قیمت مشخص نیست. جمیل علیزاده شایق افزود: مشکل دیگر اختلاط واریته‌های مختلف برنج و عرضه محصولات ناخالص در شهرهای بزرگ است که قیمت واقعی برنج مرغوب ایرانی در این مناطق را به‌شدت افزایش می‌دهد.

ادعای ارزانی برنج

قاسمعلی حسنی، رئیس اتحادیه بنکداران مواد غذایی اما از کاهش قیمت بنکداری برنج درجه یک ایرانی و انتظار برای کاهش بیشتر قیمت‌ها خبرداده و به خبرنگار ما گفت: قیمت عمده‌فروشی برنج درجه یک ایرانی از 7هزار و 300تومان 2هفته پیش به 6هزار و 200تومان کاهش یافته است. اکنون قیمت عمده‌فروشی برنج ایرانی بین 5هزار و 500تا 6هزار و 200تومان در نوسان است و اخبار مطرح شده در زمینه افزایش نرخ برنج صحت ندارد. او در مورد افزایش قیمت خرده‌فروشی برنج در مناطق مختلف تهران به 7تا 9هزار تومان افزود: برنج ایرانی مشمول قیمت‌گذاری نیست اما اتحادیه آمادگی دارد تا بهترین برنج ایرانی را به هر میزان که مورد نیاز باشد با قیمت 6 هزار و 200تومان در اختیار متقاضیان قرار دهد.

کاهش شدید قیمت برنج وارداتی

یک وارد‌کننده عمده برنج نیز با بیان اینکه به‌دلیل برخورد غیرتخصصی با واردات برنج اکنون حدود 670هزار تن برنج هندی در انبارها دپو و قیمت‌ها به‌شدت کاهش یافته است، به خبرنگار ما گفت: گرچه از یک هفته پیش تخصیص ارز برای واردات برنج متوقف شده اما به‌دلیل واردات بی‌رویه این محصول، برنج خارجی خریدار ندارد. این در حالی است که قیمت برنج هندی در این کشور نیز افزایش یافته است.

کد خبر 230003
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز