مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۲ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: برندگان جوایز ایگ‌ نوبل ۲۰۱۳ که هر سال به پژوهش‌های علمی غیرعادی اهدا می‌شوند، پنجشنبه ۱۲ سپتامبر اعلام شدند.

dung beetle

به گزارش لایوساینس ایگ نوبل‌ها ( The Ig Nobels) که هر سال در سالن تاریخی ساندرس در پردیس دانشگاه هاروارد اهدا می‌شوند، از پژوهش‌های علمی تقدیر می‌کنند که ابتدا شما را به خنده می‌اندازند، بعد به فکر فرو می‌برند و بعد دوباره شما را به خنده می‌اندازند.

این پژوهش‌های علمی واقعی هستند، و در جورنال‌های دانشگاهی معتبر با بازبینی کارشناسان مستقل منتشر شده هستند، اما مسئله این است که توجه بسیار عامه مردم را هم جلب کرده‌اند.

برای مثال چه کسی از پژوهش علمی درباره اثر موسیقی اپرا بر موش‌های پس از انجام پیوند قلبی تعجب نکند؟ (ظاهرا موسیقی به این موش‌ها کمک می‌کند).

جایزه مشترک زیست‌شناسی و ستاره‌شناسی به گروهی از دانشمندان به خاطر کشف نجومی‌شان در این باره که سوسک‌های سرگین‌غلتان گم‌شده راهشان را با نگاه کردن به کهکشان راه شیری پیدا می‌کنند، اهدا شد. جایزه فیزیک به گروهی از دانشمندان اهدا شدند که نشان دادند راه رفتن روی آب امکان‌پذیر است، به شرطی که فرد راه رونده و آب بر روی کره ماه قرار داشته باشند.

برخی از برندگان این جوایز در مراسم اهدای جوایز حضور پیدا می‌کنند، و به همان اندازه حضار هنگام گرفتن این جوایز می‌خندند، اما درباره برخی از برندگان این چنین نیست.

از غایبان قابل‌توجه مراسم امسال، برنده جایزه صلح ایگ نوبل، برنده رده مهندسی ایمنی، گوستانو پیزو، بود که یک سیستم الکترومکانیکی برای به بیرون پرتاب کردن هواپیماربایان احتمالی از طریق یک دریچه، پس از مهروموم کردن آنان درون یک بسته و فرستادن این بسته- شامل هواپیماربا و سایر چیزها- با چترنجات به پایین به سوی پلیس ابداع کرده بود.

متاسفانه پیزو در سال 2006 پیش از آنکه جایزه ایگ نوبل را که به صورت اسکناس 10 تریلیون دلاری (البته 10 تریلیون دلار زیمبابوه‌ای) است، را دریافت کند، درگذشته بود.

برندگان امسال ایگ نوبل رشته روانشناسی گروهی از دانشمندان بین‌المللی بودند که ثابت کردند که افرادی که فکر می‌کنند مست هستند، همچنین فکر می‌کنند جذابند. یافته‌های این پژوهش‌ بهت‌‌آور در جورنال معتبر روانشناسی بریتانیا منتشر شده است.

مراسم جایزه ایگ نوبل بوسیله مجله بین‌المللی طنز علمی "سالنامه‌های پژوهش‌‌های نامحتمل" (AIR) برگزار می‌شود.

کد خبر 230888

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز