همشهری‌آنلاین: همزمان با دهه کرامت موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی از سه کتاب نفیس رونمایی می‌کند.

جلوه‌های هنری مکتب قاجار در آستان قدس رضوی
  • جلوه‌های هنری مکتب قاجار در آستان قدس رضوی

برگزاری همایش‌ها و نشست‌های علمی ـ پژوهشی بویژه در مورد هنرهای موجود در آستان قدس رضوی از برنامه‌های مداوم واحد هنر پژوهی موسسه است که اغلب با مشارکت و همیاری مراکز فرهنگی و موسسات هنری کشور برگزار خواهد شد.

در آذر ماه سال 1388 پیش همایش مکتب قاجار با عنوان جلوه‌های هنری مکتب قاجار در آستان قدس رضوی توسط این موسسه برگزار گردید و سخنرانی‌ها و مقالات ارایه شده مورد استقبال علاقه مندان قرار گرفت.

کتاب حاضر، ماحصل مقالات رسیده به دبیرخانه همایش است که تقدیم پژوهشگران هنرهای اسلامی گردید.

  • شاهکارهای هنری حرم، کتیبه‌های مسجد گوهرشاد

کتاب شاهکارهای هنری حرم، کتیبه‌های مسجد گوهرشاد که توسط موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به چاپ رسیده است رونمایی می‌شود.

در این اثر فاخرکه جلد دوم از شاهکاری هنری حرم است علاوه بر متن، صورت کتیبه‌ها نیز از وجوه مختلف مورد توجه قرار گرفته است.

مهدی صحراگرد، نویسنده این مجلد کوشیده است کتیبه‌ها را از نظر متن، ترکیب خط، و قالب کلی طبقه‌بندی و نام گذاری و بر اساس مبانی سنتی خوشنویسی و کتیبه‌نگاری که از متون کهن استخراج یافته معیارهایی برای ارزیابی کیفیت خط کتیبه‌ها تعیین کند.

از آنجا که تقریباً همه کتیبه‌های مسجد گوهرشاد به خط ثلث است این طبقه‌بندی در این مجلد مختص این خط است و به لطف حق در تحقیقات آتی کتیبه‌های نستعلیق نیز طبقه‌بندی خواهد شد.

موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی

افزون بر این برای استفاده محققان و علاقمندان، این کتاب مزین به تصاویری با کیفیت از نماهای کلی، اجزای معماری و همه کتیبه‌های مسجد است.

شایان ذکر است این اثر فاخر و هنری در دهه کرامت و طی مراسمی خاص رونمایی می‌شود و در دسترس پژوهشگران و علاقه‌مندان قرارخواهد گرفت.

  • شاهکارهای هنری در آستان قدس رضوی 3

سومین مجلد از سلسله کتاب‌های فاخر شاهکارهای هنری درآستان قدس رضوی با عنوان منتخب قرآن‌های نفیس از آغاز تا سده نهم هجری قمری به زیور چاپ آراسته گردید.

این کتاب که حاصل تلاش گروهی از کارشناسان و پژوهشگران هنر اسلامی است، در 255 صفحه همراه با تصاویری رنگی از رقم‌ها، وقفنامه‌ها، امضای کاتبان و بعضی صفحات خاص، و همچنین زندگی نامه مختصری از هنرمندان رشته کتابت و قرآن نگاری از سده‌های نخستین تا قرن نهم هجری است.

موسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی

همچنین برای آشنائی بیشتر علاقه‌مندان هنرهای اصیل اسلامی مقالاتی علمی و پژوهشی از اساتید هنر با عناوین ذیل در مقدمه کتاب آمده است:

  1. مروری بر سیر تحول خطوط قرآنی در ایران (از آغاز تا پایان عهد تیموری): دکتر مهدی صحراگرد
  2. بررسی شیوه‌های قرآن نگاری در ایران (از آغاز تا پایان عهد تیموری): محسن عبادی
  3. بررسی نقوش و آرایه‌های قرآنی (از آغاز تا پایان عهد تیموری): مجید فدائیان

این اثر فاخر و هنری دارای فهرست اعلام، ترجمه انگلیسی مقالات و چاپی نفیس است که با پیشرفته‌ترین تجهیزات صنعت چاپ در مجتمع بین‌المللی چاپ و نشر قرآن کریم به چاپ رسیده و به همراه جلد گالینگور ضربی و کاور گلاسه طلاکوب که توسط گروه جلدسازی ترنج ساخته شده است

شایان ذکر است کتاب مذکور همزمان با دهه کرامت و طی مراسمی خاص رونمایی و در دسترس علاقه‌مندان آثار کهن و قرآن پژوهان قرار خواهد گرفت.

کد خبر 230861
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز