یکشنبه ۶ خرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: نمایندگان مجلس در ادامه بررسی طرح پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها به حذف کنکور سراسری دانشگاه‌ها در همه مقاطع تحصیلی، حداکثر تا سال 1390 رأی مثبت دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی همشهری براساس ماده 2 طرح پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور که دیروز به تصویب نمایندگان مجلس رسید، پذیرش دانشجو‌ در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته، کارشناسی و کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه‌ای و دکترای پیوسته براساس سوابق تحصیلی داوطلب و آزمون‌های سراسری خواهد بود.

براساس این مصوبه تأثیر سوابق تحصیلی در هر سال نسبت به سال قبل افزایش می‌یابد، به نحوی که حداکثر تا پایان سال اول برنامه پنج ساله پنجم توسعه کشور، آزمون‌های سراسری ورودی دانشگاه‌ها به طور کامل حذف شود.

همچنین در تبصره  2 ماده 2 آمده است از سال  86 وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و درمان، آموزش و پرورش و دانشگاه آزاد مجازند  داوطلبان ورود به مقطع کارشناسی پیوسته و ناپیوسته را صرفاً  براساس سوابق تحصیلی و پرورشی و مهارتی پذیرش نمایند.

براساس این مصوبه برگزاری آزمون سراسری برای داوطلبان ورود به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، قبل از حذف کامل کنکور یک مرحله‌ای خواهد بود.

نمایندگان مصوب کردند: برای احتساب سوابق تحصیلی داوطلبان ورود به دانشگاهها کارگروه خاصی تشکیل  شود که اعضای آن شامل وزیر یا یکی از معاونان وزارت علوم، وزیر یا یکی از معاونان وزارت آموزش و پرورش، وزیر یا یکی از معاونان وزارت بهداشت، رئیس یا یکی از معاونان دانشگاه آزاد و رئیس سازمان سنجش کشور می‌باشند.

در مصوبه نمایندگان اشاره شده است که در رشته‌هایی مانند هنر و تربیت بدنی که نیازمند سنجش و مهارت خاص است، دانشگاهها علاوه بر اعمال سوابق تحصیلی و مهارتی مجاز به برگزاری امتحانات عملی و استعداد سنجی با تأیید کار گروه مذکور هستند.

در شیوه جدید پذیرش دانشجو امتیازات و سهمیه‌بندی‌های سابق کماکان به قوت خود باقی است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان جلسه علنی دیروز مجلس درباره تصویب طرح حذف کنکور در همه مقاطع تحصیلی تا سال 90 گفت: کنکور نمی‌تواند ظرف 3 ساعت، دانش و زحمات و سوابق 12 ساله دانش‌آموز و داوطلب ورود به دانشگاه را سنجش کند.

محمدرضا باهنر افزود: در فرایند بررسی و تدوین طرح نحوه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور، تلاش شد به تفاهم و اتفاق نظر برسیم تا این موضوع مهم با اختلاف  نظر مواجه نشود.

نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه علنی نهاد قانونگذاری را بر عهده داشت، به همکاری وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، علوم و بهداشت، مرکز پژوهش‌های مجلس، دانشگاه آزاد اسلامی، مدیران سابق سازمان سنجش در تدوین طرح مذکور اشاره کرد  و گفت: همه عوامل دست‌اندرکار تلاش کردند تا قانونی جامع و مانع تصویب شود تا مشکل بخش عظیمی از جامعه که خواهان ادامه تحصیل در مقاطع عالیه  هستند، رفع گردد.

باهنر با اعلام آمادگی مجلس برای رفع اشکالات احتمالی این مصوبه، از وزارت علوم و آموزش و پرورش و مجموعه کارشناسان خواست همانطور که در تدوین طرح همکاری دارند، در اجرای آن نیز مساعدت کنند تا ذائقه مردم شیرین شود.

طرح ممنوعیت ساخت ادوات قابل استفاده در درگیری فیزیکی

مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه خود به فوریت طرح ممنوعیت ساخت، حمل و نگهداری ادواتی که در درگیری فیزیکی بین افراد کاربرد دارد، رأی داد.[جزئیات بیشتر]

تذکر برای کنترل کرایه تاکسی‌ها

در جلسه علنی مجلس، چند تن از نمایندگان از جمله مرادی نماینده اراک، میر تاج الدینی نماینده تبریز و دانشیار نماینده بندر ماهشهردر تذکر به وزیر کشور خواستار برخورد قاطع
سازمان‌های تاکسیرانی و نظارتی نسبت به عدم کنترل نرخ تاکسی‌ها و مسافربرها در افزایش غیر قانونی و مجدد کرایه‌ها به بهانه افزایش بهای ناچیز بنزین شدند.

بر این اساس، شافعی نماینده مرند و محجوب نماینده تهران نیز در تذکر به وزیر کشور نسبت به اعمال مدیریت لازم و شایسته برای کنترل نرخ کرایه حمل ونقل شهری و بین شهری با توجه به قیمت جدید بنزین تذکر دادند.

کد خبر 23060

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز