سه‌شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه گفت: حاجیان در سفر حج نباید با برخی اقدامات بهانه به دست وهابیون دهند بخصوص زنان ایرانی باید متانت زن شیعه را نشان دهند.

آیت الله استادی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه قم، آیت‌الله رضا استادی در همایش حجاج تمتع قم با بیان این‌که «پرداخت خمس و زکات و بدهی حجاج پیش از سفر به سرزمین حج باید مورد توجه قرار گیرد» گفت: حج در لغت به معنای قصد حرکت به سمت خدا است و باید از کسانی که از طرف حاجی مظلوم واقع شده‌اند حلالیت طلبیده شود.

وی اظهار کرد: انسان در سفر حج از امورات زندگی دنیوی جدا می‌شود از این رو حاجی باید ارتباط کاری خود را با داخل ایران نیز قطع کند چرا که قرار است حاجی یک ماه را طوری بگذارند که یک عمر نمونه‌ای برای زندگی معنوی همراه با رعایت دستورات خدا باشد.

امام جمعه قم بیان کرد: در سفر معنوی حج ممکن است مشکلاتی در ارتباط با سایر حجاج، مدیران و روحانیون کاروان بوجود آید اما باید صبر و شکیبایی داشت تا خاطرات خوشی از این سفر باقی بماند.

وی یادآور شد: آموزش مسائل حج امری ضروری است و البته نباید برخی اعمال حج را برای خود سخت بگیرند، حج مسائلی دارد که باید پیش از سفر آموزش داده شود و از سفارشات امام راحل بوده است که مردم در یادگیری مسائل حج اهتمام مناسب داشته باشند.

استادی ادامه داد: نباید این گونه باشد که برخی خانم‌ها برای چانه‌زدن موقع خرید خوش‌لفظی کنند و باید زنان حجاب خود را به خوبی در مراسم حج حفظ کرده و متانت یک زن شیعه را در تمامی مراسم حج نشان دهند.

وی با بیان این‌که «سفر حج سفری منحصر به فرد و معنوی است» تاکید کرد: سفر حج سفر سوغاتی نبوده و سفر عبادت است و باید حاجی نماز و عبادت را در اولویت قرار دهد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه با بیان این‌که «ایران مدعی است که مردم آن اهل نماز و قرآن هستند لذا نباید در حج به دنبال بازار و خرید رفت» گفت: ما با وهابی‌ها اختلافات جزئی نداریم و آنان روی جهالت مسائلی را بیان می‌کنند که ما قبول نداریم، اما در سفر حج مجبور به زندگی با آن‌ها هستیم و نباید عده‌ای در خیابان مسجد پیامبر نماز بخوانند و باید زیارت و نماز را داخل مسجد به جا آورد.

وی تاکید کرد: اگر سازمان حج و زیارت یا بعثه مقام معظم رهبری کتاب دعای مخصوصی دارد مردم همان را در اختیار داشته باشند و هنر نیست که مفاتیحی در دست داشته باشیم که در حج ما را دچار دردسر کند زیرا برخی اوقات به تقیه نیازمندیم.

استادی افزود: نباید بهانه به دست وهابی‌ها داده و باعث شکست خود شویم؛ اگر در قبرستان بقیع یک سنی یا وهابی فارسی صحبت می‌کند بهترین جواب به او فاصله گرفتن از او است.

وی بیان کرد: اگر یک وهابی علیه اهل‌ بیت (ع) صحبت می‌کند نباید به او اعتنا کرد چراکه وهابیون منطقی نیستند و تنها از روی جهالت و تعصب خود سخن می‌گویند.

وی اظهار کرد: امروز تکفیری‌ها در دنیا به دنبال برخوردهای خشن هستند و نباید بی جهت در بحث‌ها و جمع‌های وهابی‌ها در اماکن مقدس در عربستان شرکت کرد و هیچ جزوه یا کتابی نیز نباید از آن‌ها قبول کرد.

امام جمعه قم افزود: کتاب‌های زیادی در عربستان علیه شیعه توزیع می‌شود و نباید به این کتاب‌ها اعتنا کرد؛ همین کار باعث خواهد شد که وهابیون بهانه‌گیری نکرده و مزاحمت ایجاد نکنند.

وی بیان کرد: در مقابل نادانی وهابیون باید درایت داشته باشیم تا اعمال و کردار ما برای خود و همسفرانمان دچار زحمت نشود.

استادی افزود: کسانی که پیش از این حج رفته‌اند و وضعیت مالی مناسبی دارند، اما خواهر یا برادر نیازمندی دارند باید به اقوام خود کمک داشته باشند و نباید از مستحبات واجب‌تر از حج مجدد غافل شویم.

کد خبر 230586
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز