پنجشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۲ - ۲۱:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس موسسه دارالحدیث گفت: بهترین الگو برای سبک زندگی، خاندان رسالت است چرا که آنها بیش و پیش از دیگران ارزشهای اسلامی را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کردند.

به گزارش خبرنگار مهر از قم، آیت الله محمد مهدی ری شهری در اولین همایش حدیث رضوی که پیش از ظهر پنج شنبه با حضور ناظر دبیرخانه جشنواره بین المللی امام رضا(ع) و جمعی از مسئولان فرهنگی در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد؛ اظهار داشت: بر اساس مبانی اعتقادی بهترین الگو برای سبک زندگی خاندان رسالت است چرا که آن‌ها بیش و پیش از دیگران ارزش‌های اسلامی را در زندگی فردی و اجتماعی خود پیاده کردند.

وی بیان داشت: سبک زندگی اسلامی مهم‌ترین ابعاد تمدن اسلامی است و خوشبختانه پس از اینکه این مطلب از سوی مقام معظم رهبری مطرح شد مورد توجه نهادهای فرهنگی قرار گرفت و این جشنواره نیز در راستای عمل به سبک زندگی اسلامی برگزار می‌شود.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم(ع) با اشاره به سخنی در نهج البلاغه افزود: امام علی(ع) قبل از آنکه دیگران را به عملی تشویق کنند خود ابتدا آن کار را انجام می‌دادند و البته همه انبیا، امامان و معصومان این گونه عمل می‌کردند و سبک زندگی آن‌ها بهترین الگو برای جامعه اسلامی و تمدن بزرگ اسلامی است.

وی با بیان اینکه در الگوگیری از سیره اهل بیت(ع)رفتارهای آنها به چند دسته تقسیم می‌شود؛ ابراز کرد: اول رفتارهایی است که زمان و مکان در آن تاثیری ندارد همانند ادای امانت و ادب و دوم رفتارهایی است که زمان و مکان در کیفیت انجام آن نقش دارد و آن استفاده از نوع و رنگ لباس و ابزارهای جنگی است.

آیت الله ری شهری بیان کرد: در بخش اول به راحتی می‌توان متن زندگی ائمه اطهار(ع) را الگو قرار داد و در بخش دوم باید به دنبال معیارهایی باشیم که بتوان در همه زمان‌ها و مکان‌ها از آنها استفاده کرد.

وی با بیان اینکه بخش دیگری نیز در زندگی امامان وجود دارد و آن خصوصی می‌باشد؛ بیان کرد: اگر همه رفتارهای امامان را در نظر بگیریم اصول حاکم بر سیره و سبک زندگی اهل بیت را دریافت خواهیم کرد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تصریح کرد: می‌توانیم در بخش‌های اول، دوم و حتی بخش خصوصی امامان از معیار‌ها استفاده کرد و آن‌ها را به مواردی که در سیره اهل بیت یافت نمی‌شود، تعمیم داد.

وی عنوان کرد: اگر اصول حاکم بر سیره اهل بیت را پیدا کنیم، می‌توانیم زندگی همه ائمه را به آسانی تطبیق کنیم و این موضوع در همه ادوار زندگی امامان قابل انجام است.

آیت الله ری شهری با اشاره به اصول حاکم بر سیره خاندان رسالت افزود: اصل اول مطابقت داشتن با عقل و فطرت است به گونه‌ای که رفتارهای شخصی، خانوادگی، سیاسی و اجتماعی امامان با عقل انسان‌ها قابل انطباق است.

وی اصل دوم و سوم را حق مداری و احسان و نیکوکاری عنوان کرد و بیان داشت: حق مداری در تمام بخش زندگانی امامان وجود دارد و می‌توان آن را به سایر مسائل زندگی تعمیم داد.

باید کار خوب را خوب انجام داد

رئیس موسسه دارالحدیث با بیان اینکه باید کار خوب را خوب انجام داد؛ اضافه کرد: سبک زندگی معصومان زیبا و نیکو است و شیوه و چگونگی انجام کارهای آن‌ها همچون عنصر کار نیک و زیبا بوده است.

آیت الله ری شهری تصریح کرد: میانه روی، آسانی، داشتن نظم در همه کارهای خانوادگی و اجتماعی، اتقان و استواری، مداومت در کار‌ها و پرهیز از تکلف اصل‌های دیگری است که امامان در انجام کار‌ها بر آن‌ها تکیه داشته‌اند.

کد خبر 230796
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز