همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس، با بیان اینکه پیشنهاد آمریکا برای خروج تسلیحات شیمیایی از سوریه، بازی سیاسی است، گفت: اقدامات آمریکا در چند ماه اخیر نشان‌دهنده بی‌توجهی این کشور به مسئله شیمیایی سوریه است.

علاء‌الدین بروجردی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با اشاره پیشنهاد آمریکا مبنی‌بر خروج تسلیحات شیمیایی از سوریه و استقبال روسیه از نظارت ناظران بین‌المللی بر تسلیحات شیمیایی سوریه، گفت: به‌طور حتم مقامات سوری تاکنون از هر نظارت بین‌المللی استقبال کرده‌ و شاهد هستیم که در چند ماه اخیر این ناظران به بررسی اتهامات مطروحه پرداخته‌اند، از طرف دیگر ولید معلم وزیر خارجه سوریه هم در سفر به روسیه در زمینه نظارت ناظران بین‌المللی منعی نداشت.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی، با تأکید بر اینکه به طور یقین پیشنهاد آمریکا در موضوع تسلیحات شیمیایی سوریه، بازی سیاسی است، افزود: ما نباید این موضوع را فراموش کنیم که اقدامات آمریکا در چند ماه اخیر نشان‌دهنده بی‌توجهی و حساس نبودن این کشور به مسئله شیمیایی سوریه است.

وی با اشاره به بی‌توجهی آمریکایی‌ها به یادداشت رسمی جمهوری اسلامی ایران در 9 ماه پیش مبنی‌بر انتقال سلاح‌های‌ شیمیایی از نوع گاز سارین از سوی گروه‌های تروریستی به سوریه، تصریح کرد: متأسفانه آمریکا ضمن بی‌توجهی به هشدارهای ایران، در برابر نتیجه گزارش تیم بازرسی سازمان ملل در خان‌العسل که نشان می‌داد معارضان از تسلیحات شیمیایی استفاده کردند، سوکت کرد.

بروجردی با تأکید بر اینکه مجموعه اقدامات و اظهارات مقامات آمریکایی نشان‌دهنده نبود حساسیت و بی‌توجهی نسبت به موضوع تسلیحات شیمیایی است، یادآور شد: جان کری و مقامات این کشور با مطرح کردن موضوع خروج تسلیحات شیمیایی از سوریه، به‌دنبال سوء استفاده از وضعیت کنونی هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با اعلام اینکه بی تفاوتی آمریکا نسبت به هشدار ایران مبنی‌بر انتقال سلاح‌های شیمیایی به سوریه از سوی معارضان غیر قابل چشم‌پوشی است، گفت:‌ به‌طور حتم نباید سوریه را فدای طراحی سیاسی آمریکا در رابطه با مسئله شیمیایی این کشور بکنیم.

«جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت خروج تسلیحات شیمیایی از سوریه می‌تواند اقدام نظامی را متوقف کند. «سرگی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به سرعت به این اظهارات واکنش نشان داد و گفت طرحی نظارت بین‌المللی بر این تسلیحات را به دولت سوریه ارائه داده و امیدوار است پاسخی «فوری» و «شفاف» دریافت کند. «ولید معلم» وزیر خارجه سوریه از این طرح استقبال کرده است.

کد خبر 230541
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز