همشهری آنلاین: در آستانه سفر دکتر روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران به نیویورک به منظور شرکت در اجلاس سالیانه مجمع عمومی سازمان ملل، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که باراک اوباما رییس جمهور آمریکا آماده گفت وگوی مستقیم با تهران بر سر موضوع هسته‌ای است.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید

ایرنا نوشت: جی کارنی سخنگوی کاخ سفید درجمع خبرنگاران اظهار داشت در صورتی که ایران جدی باشد، آمریکا آماده مذاکره مستقیم بر موضوع هسته ای این کشور می باشد.

وی با اشاره به اظهارات دکتر حسن روحانی اظهار داشت رییس جمهور ایران در گفت وگوهای اخیر خود بحث های سازنده ای را مطرح کرده است اما باید دید درعمل چگونه می شود.

سخنگوی کاخ سفید افزود : اوباما همچنان بر این باور است که در شرایط مشخصی می توان بر سر میز گفت وگو با ایران نشست.

کارنی هم چنین تاکید کرد احتمال دارد که باراک اوباما در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با حسن روحانی گفت وگو کند.

کارشناسان مسایل سیاسی معتقدند که دولت اوباما اگر به دنبال مذاکرات واقعی با تهران برای رفع مشکلات بین دو طرف است، باید دست از سیاست چماق و هویچ بردارد و در شرایط برابر و بر اساس احترام متقابل به مذاکرات مستقیم با تهران روی آورد.

این کارشناسان بر این باورند یکی دیگر از مشکلات دولت اوباما وجود تندروها و لابی های مختلف است که همواره مانع از تلاش عقلا و دلسوزان این کشور برای پایان دادن به بیش از سه دهه خصومت با مردم ایران هستند.

مقام های جمهوری اسلامی ایران بارها اعلام کرده اند در صورتی که دولت آمریکا دست از خصومت با مردم ایران بردارد و بخواهد در شرایط برابر و بر اساس عدالت و احترام با تهران سخن بگوید، با واشنگتن گفت وگو خواهند کرد.

ایسنا به نقل از رویترز نیز نوشت: کاخ سفید روز پنج‌شنبه اعلام کرد که اگر ایران در سیگنال‌هایی که درباره‌ی موضوع هسته‌یی داده، جدی باشد احتمال دارد باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا با حسن روحانی رییس‌جمهور ایران هفته‌ آینده در نیویورک دیدار کند.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید روز پنج‌شنبه در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره‌ دیدار روسای جمهور آمریکا و ایران در حاشیه‌ مجمع عمومی سازمان ملل گفت: تغییری در لحن بیان ایران و غرب ایجاد شده است. غرب از زمانی که روحانی برسر کار آمده است اعلام کرده که چنین دیداری محتمل است اما برای این دیدار برنامه‌ریزی نشده است.

وی ادامه داد: این احتمال وجود دارد اما همواره این احتمال موجود است.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به مصاحبه‌ حسن روحانی با شبکه‌ ان بی سی، گفت: روحانی در این مصاحبه نشانه‌های مثبتی را درباره‌ این احتمال بیان کرده است، اما عملکرد مهمتر از حرفها است.

کارنی بار دیگر اضافه کرد: اوباما تمایل به برگزاری مذاکرات دو جانبه با ایرانیان دارد به شرط این که ایرانیان درباره‌ پاسخ به جامعه‌ بین‌المللی جدی باشند و برنامه‌ نظامی هسته‌یی خود را کنار بگذارند.

ادعای نظامی بودن برنامه هسته‌یی ایران در حالی مطرح می‌شود که ایران بارها بر صلح آمیز بودن فعالیت‌هایش تاکید داشته است.

حسن روحانی، رییس‌جمهور کشورمان در پاسخ به یکی از سوالات خبرنگار آمریکایی ان بی سی مبنی بر دیدار احتمالی او با باراک اوباما در نیویورک گفت: دیدار با اوباما در دستور کار سفر من نیست، اما هرچیزی در دنیای سیاست امکان پذیر است البته بسته به شرایطی است که بوجود می‌آید.

کد خبر 231682
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز