دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۸:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: در حالی که تهدیدها برای حمله به سوریه شدت می‌گیرد، یک نویسنده‌ی برجسته فهرستی از ۱۰ حمله شیمیایی انجام شده از سوی امریکا و یا هم‌پیمانان آن بر ضد غیرنظامیان تهیه کرده است.

آمریکا

 به گزارش پرس تی وی،  وزلی مسامور که این فهرست را در تارنمای «پالسی مایک» منتشر کرده است، در ابتدا به اقدام ارتش امریکا برای ریختن ۲۰ میلیون گالون مواد شیمیایی بر سر مردم ویتنام در جنگی که نزدیک به یک دهه به طول انجامید و در سال ۱۹۷۱ پایان یافت، اشاره کرد.

وی نوشت: «بر پایه برآوردهای انجام شده در ویتنام، در پی حمله شیمیایی یک دهه‌ای امریکا، ۴۰۰ هزار تن کشته و یا معیوب شدند، ۵۰۰ هزار کودک با نقایص مادرزادی به دنیا آمدند و ۲ میلیون تن نیز از سرطان و دیگر بیماری‌ها رنج برده‌اند.»

مسامور گفت که ارتش امریکا در سال ۲۰۰۴ در شهر فلوجه واقع در عراق بر ضد شورشیان عراقی از فسفر سفید استفاده کرده است؛ فسفر سفید یک ماده شیمیایی بسیار خطرناک است که گوشت تن انسان را ذوب می‌کند.

ساکنان فلوجه و سربازان امریکایی در یک مصاحبه تلویزیونی افشا کردند که «دولت امریکا چگونه بی‌وقفه بارانی از فسفر سفید را بر سر این شهرِ عراقی فرود آورد و بدن زنان و کودکان را ذوب کرد و جانشان را گرفت.»

ارتش امریکا در سال ۲۰۰۳ نیز بار دیگر در عراق محیط را با مهمات تهیه شده از اورانیوم رقیق شده آلوده کرد، این ماده شیمیایی از زباله‌های هسته‌ای تهیه می‌شود و بسیار کشنده است.

مسامور در ادامه تصریح کرد: «در نتیجه بیش از نیمی از کودکان متولد شده در فلوجه بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ با نقایض مادرزادی متولد شدند.»

وی در ادامه گفت که در اوایل دهه ۵۰ میلادی، ارتش امریکا به بهانه محافظت از اهالی منطقه‌ی سنت لوئیس، آنجا را به سولفید کادمیوم روی آلوده کرد. «از زمان این اقدام و انجام آزمایش‌ها شمار بسیاری از ساکنان این منطقه به سرطان پیشرفته مبتلا شدند.»

مسامور همچنین به استفاده پلیس از گاز اشک‌آور و دیگر محرک‌های شیمیایی بر ضد معترضان اشغال وال استریت در سال ۲۰۱۱ و همچنین حمله‌ی اف بی آی با گاز اشک‌آور به مردان، زنان و کودکان ویکو در سال ۱۹۹۲ اشاره کرد.

این نویسنده همچنین ارتش امریکا را به سبب مرگ صدها هزار تن از غیرنظامیان ژاپنی در جریان جنگ جهانی دوم بین سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۵ سرزنش و بر بمباران هسته‌ای شهرهای هیروشیما و ناکازاکی ژاپن در سال ۱۹۴۵ اشاره کرد.

مسامور افزون بر این، به همکاری سازمان سیا با صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق برای بمباران شیمیایی ایرانی‌ها و کردها در جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸ اشاره کرد.

وی همچنین به عنوان مورد دهم، از حمله اسرائیل به غیرنظامیان فلسطینی با فسفر سفید بین سال‌های ۲۰۰۸ و ۲۰۰۹ یاد کرد.

واشنگتن در پی آن است که به اتهام استفاده سوریه از سلاح شیمیایی، حمایت دیگر کشورها را برای اقدام نظامی بر ضد این کشور عربی جلب کند.

این در حالی است که سازمان ملل، ایران، روسیه و چین قویا مخالفت خود را طرح امریکا برای حمله به سوریه اعلام کرده‌اند.

کد خبر 230465
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز