همشهری آنلاین: همزمان با برگزاری جشنواره ماه هشتم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک، ۹ نمایشگاه در شهرهای گوناگون کشور برپا می‌شود.

عکاسی

به گزارش ایلنا، موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک هر سال به مناسبت دهه کرامت جشنواره‌ای در این مجموعه برگزار می‌کند.

فعالیت‌های نمایشگاهی یکی از بخش‌های همیشگی و پرطرفدار این جشنواره است.

رضا دبیری‌نژاد دبیر جشنواره ماه هشتم می‌گوید: هر سال در جشنواره ماه هشتم برای آشنایی مردم با میراث فرهنگی هنری و تاریخی و دیده شدن مجموعه، از آثاری که در مجموعه ملک نگهداری می‌شود، نمایشگاه‌های مختلفی برگزار می‌کنیم.

این نمایشگاه‌ها در دو سطح داخلی و خارج از مجموعه برگزار می‌شود. کتابخانه‌ها، مراکز فرهنگی و موزه‌ها مجموعه‌هایی‌اند که در برگزاری نمایشگاه در دیگر شهر‌ها با ما همکاری می‌کنند.

در این ۹ نمایشگاه، تصاویری از آثار موجود در موزه و کتابخانه ملی ملک به نمایش درمی‌آید.

نگارخانه خورشید حوزه هنری در شهر سمنان، عکس‌های قاجاری آستان مقدس امام رضا علیه‌السلام را به نمایش می‌گذارد.

موزه مفاخر آذربایجان در شهر تبریز و همچنین انجمن دوستداران تاریانا در خوزستان تصویر نسخه خطی صلوات خاصه را در آستانه دید علاقه‌مندان قرار می‌دهند.

مقبره شیخ صفی‌الدین اردبیلی محل برگزاری منتخبی از آثار کمال‌الملک است.

گنبد سلطانیه زنجان نمایشگاه چهل آینه (چهل تصویر از سوره فاتحه) را دایر می‌کند.

موزه هنرهای تزیینی اصفهان میزبان برگزاری نمایشگاه گنج ملک است و نگارخانه وصال در شیراز برگزار کننده نمایشگاه سیمرغ.

در کاخ صاحبقرانیه تهران منتخب آثار نگارگری به نمایش درمی‌آید و فرهنگسرای طوبی در بندر عباس، نمایشگاه جاده عشق را برگزار می‌کند.

همه آثار به نمایش درآمده در بخش نمایشگاه‌های شهرستان‌ها، تصاویری‌اند که نسخه اصلی آن‌ها در گنجینه آثار کتابخانه و موزه ملی ملک وجود دارد.

دبیری‌نژاد درباره اهداف برگزاری این نمایشگاه‌ها می‌گوید: این نمایشگاه‌ها برای کسانی برگزار می‌شود که به شرکت در جشنواره علاقه‌مندند اما به دلایل مختلف امکان حضور در تهران و شرکت در جشنواره را ندارند.

در این نمایشگاه‌ها سعی داشتیم تا مخاطب را با آثار مرتبط با امام رضا علیه‌السلام و آستان قدس رضوی، که موقوفه ملک متعلق به آنجا است، آشنا کنیم.

نمایشگاه‌هایی با موضوع صلوات خاصه امام رضا علیه‌السلام یا عکس‌های دوره قاجار حرم مطهر رضوی، موید این سخن است.

همچنین گسترش فرهنگ وقف، از دیگر اهدافی است که در این برنامه‌ها دنبال می‌کنیم.

نمایشگاه‌های داخلی موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک در دهه کرامت، از ۱۶ تا ۲۶ شهریور از ساعت  8:30 تا 17 دایر است و از علاقه‌مندان به رایگان میزبانی می‌شود.

افزون بر نمایشگاه‌های برپا شده در تهران و شهرستان‌ها، امکان بازدید مجازی از آثار نمایشگاهی و گنجینه آثار موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک هم در وب‌سایت این مجموعه به نشانی www. malekmuseum. org فراهم شده است.

امکان چرخش تصاویر آثار به بازدیدکنندگان مجازی این امکان را می‌دهد که تصویری ملموس از آثار در ذهن داشته باشند.

نمایشگاه گیاهان شفابخش، نمایشگاه تک اثر با موضوع مینیاتور، نمایشگاه نسخه‌های خطی کتاب قانون تالیف ابن سینا و شرح‌های نوشته شده بر این کتاب و نمایشگاه آثار وقفی بانو نسرین دست‌غیب بهشتی چهار نمایشگاه دیگری‌اند که در دهه کرامت در جریان برگزاری جشنواره ماه هشتم در موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک دایرند.

بازدید از این نمایشگاه‌ها و به طور کلی بازدید از مجموعه ملک در این دهه برای همگان رایگان است.

کد خبر 230334
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز