یکشنبه ۱۷ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۵:۴۴
۰ نفر

گروه ادب و هنر - احمد افشار: نمایشگاه «سرو نقره‌ای ۹۲» شامل آثار برتر اعضای انجمن طراحان گرافیک ایران از سوم تا نهم آبان‌ماه در خانه هنرمندان برپا خواهد شد و به طور همزمان نیز آثار طراحان گرافیک سراسر کشور در بخش طراحی حروف فارسی در موزه امام علی برگزار می‌شود.

ارسال ۲۶۳۰ اثر به سومین نمایشگاه سرو نقره‌ای

مهدی سعیدی، دبیر این نمایشگاه صبح دیروز در نشست خبری درباره‌ برگزاری دوره‌ سوم آن گفت: مجموع 2630اثر از 332طراح در 8بخش به‌دست ما رسید و هیأت انتخاب پس از بررسی‌های مختلف از بین این آثار 744اثر از 164طراح را برای نمایشگاه امسال انتخاب کردند. دبیر نمایشگاه سرو نقره‌ای 92همچنین درباره افتتاح بخش طراحی فونت در این دوره گفت: بخش طراحی حروف فارسی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین بخش‌های طراحی گرافیک است که امسال این افتخار را داشتیم که برای نخستین بار در طول طراحی گرافیک ایران این بخش را داشته‌باشیم. این بخش به دبیری خود من همزمان با نمایشگاه سرو نقره‌ای در موزه امام علی برگزار خواهد شد. او ادامه داد: 115اثر از 70طراح در این بخش به دبیرخانه ارسال شده است و هیأت داوری که شامل مصطفی اوجی‌، صداقت جباری، دامون خانجان‌زاده و مسعود سپهر هستند که مجموع 69اثر را برای این بخش نمایشگاه انتخاب کردند. سعیدی در ادامه عنوان کرد: یکی از ویژگی‌های این بخش این است که در بخش حروف فارسی برخلاف نمایشگاه سرو نقره‌ای که فقط اعضای انجمن می‌توانند در آن شرکت کنند از همه طراحان سراسر ایران دعوت به همکاری شده است. ویژگی دیگر هم حضور طارق اسپیسی از طراحان مطرح حروف عربی است که به‌عنوان مهمان ویژه حضور خواهد داشت.

همچنین از طراحان فونت عرب 128اثر به این بخش ارسال شده است که نمایشگاه پرباری را درپیش خواهیم داشت. او درباره دعوت از طراحان عرب هم گفت: به‌دلیل این تشابه حروف فارسی و عربی نمی‌توانیم از طراحان عرب چشم بپوشیم. آنها به‌دلیل نگاه حرفه‌ای به این بخش اصولا کارهای حرفه‌ای‌تری انجام داده‌اند که در سطح شهرهایشان دیده می‌شود، هدف ما از طراحی این بخش بالا بردن سطح طراحی حروف در ایران است و الزاما هم فقط از طراحان عرب دعوت نکرده‌ایم. طراحانی هستند که از انگلستان‌، آلمان و کشورهای دیگر در این نمایشگاه حضور دارند و حروف عربی را طراحی می‌کنند. امیدواری این بخش از نمایشگاه باعث نزدیکی فرهنگ‌ها و از بین بردن نقص‌هایی باشد که در حروف عربی و فارسی شاهد آن هستیم.

در این نشست همچنین علی رشیدی، رئیس انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران درباره علت نامگذاری نمایشگاه به‌عنوان سرو نقره‌ای گفت: در فرهنگ ما سرو به‌معنای جاودانگی و زندگی است و این جریانی که شروع کردیم حرکتی رو به بالا و متعالی است که امیدواریم بتوانیم این نقش را به خوبی ایفا کنیم. رشیدی درباره عملکرد انجمن در طول سال‌های گذشته هم گفت: سرو نقره‌ای یکی از شاخصه‌های انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران است. این انجمن که حدود 15سال از فعالیت آن می‌گذرد و توسط مرتضی ممیز پایه‌گذاری شده، 1200عضو دارد و در زمینه هنرهای تجسمی جزو مقتدرترین انجمن‌هاست که بدون کم و کاست پروسه رشد خودش را طی می‌کند. وی افزود: در دولت گذشته چندبار با ارشاد درباره علاقه‌مندی خود برای برگزاری دوسالانه‌ گرافیک صحبت کردیم. چون هدف ما داشتن محفلی برای حضور گرافیست‌ها نیست، بلکه بالا بردن سطح گرافیک به‌عنوان صنعت و هنر است. اگر بتوانیم تعامل خوبی با دولت جدید داشته باشیم، این امر محقق خواهد شد.

کد خبر 230158

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز