گروه شهری: محمدباقر قالیباف روز گذشته با ۱۶رأی قطعی شورای شهر برای ۴سال دیگر به‌عنوان شهردار تهران انتخاب شد تا متعاقب آن طولانی‌ترین عمر دوران مدیریتی را در میان ۶۰شهردار یکصد سال اخیر به نام خود ثبت کند.

قالیباف

به گزارش همشهری، دیروز گرچه جلسه شورای شهر بدون حضور خبرنگاران تشکیل شد، از همان لحظات اولیه تشکیل جلسه خبرنگاران حوزه شهری با تجمع پشت در بسته جلسه آماده بودند تا به هر شکل ممکن از اخبار داخل جلسه اطلاع یابند و بلافاصله آن را روی خطوط خبرگزاری‌ها مخابره کنند. تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر نیز در طول مدت جلسه که حدود 3ساعت به طول انجامید 3بار در جمع خبرنگاران حاضر شد تا به‌نحوی عطش خبرنگاران را در مورد اتفاقات داخل جلسه فرو نشاند.

بنابر این گزارش، در جلسه دیروز 2بار انتخاب شهردار به رأی گذاشته شد. در مرحله اول آرای 2نامزد مطرح یعنی محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی به‌صورت برابر 15به 15و یک رأی سفید از سوی سخنگو اعلام شد و در مرحله دوم نیز 16رأی به نفع قالیباف، 14رای به نفع محسن هاشمی و یک رأی نیز مخدوش اعلام شد. پس از اتمام رأی‌گیری هر 31عضو شورای شهر به طبقه همکف ساختمان شورای شهر محل صحن علنی جلسات مراجعه کردند تا در حضور خبرنگاران و از سوی رئیس شورای شهر رسما انتخاب شهردار جدید تهران اعلام عمومی شود.

در این جلسه ابتدا احمد مسجد‌جامعی طی سخنانی با اعلام اینکه امروز شاهد صمیمی‌ترین رقابت در امر انتخاب شهردار بودیم، گفت: بنیان مردم سالاری دینی توسط امام راحل گذاشته شد، طالقانی نیز پشتوانه تفکر شورایی بود و شهید بهشتی هم در قاعده‌مند ساختن نظام شورایی تلاش بسیاری کرد. وی با بیان اینکه قانون اساسی ما 2حوزه ملی و محلی را از هم جدا کرده است، گفت: برای مشارکت محلی قواعدی درنظرگرفته شده که به نظام شورایی کمک بسیار کرده، خوشبختانه در سال‌های اخیر نظام شورایی جایگاه خود را پیدا کرده است و این مردم سالاری مورد تأکید مقام معظم رهبری است که روزبه‌روز جلوه بیشتری پیدا می‌کند و اطمینان، نشاط و امید را در سطح جامعه گسترش می‌دهد.

به گفته مسجدجامعی، انتخاب شهردار تهران نیز در همین چارچوب قابل بحث و فهم است زیرا از زمانی که انتخابات باشکوه سال‌جاری برگزار شد فعالیت‌هایی برای انتخاب شهردار صورت گرفت؛ به‌نحوی که در طول این چند‌ماه دوستان ما در شورای شهر با چهره‌های مختلف گفت‌وگو و برنامه‌های زیادی دریافت کردند و در نهایت 2چهره مؤثر و موفق که برنامه‌های جامع‌تری را ارائه داده بودند با اقبال بیشتری مواجه شدند. مسجد جامعی گفت: مهم‌ترین نکته مشترک برنامه‌های اعلام شده از سوی 2کاندیدای شهرداری توجه به رویکردهای نرم افزاری و انسان‌محورانه در شهر بود.

وی ضمن تبریک به شهردار جدید تهران ابراز اطمینان کرد که مجموعه مدیریت شهری از همه تجربه‌ها، تخصص‌ها و طیف‌های مختلف برای اداره شهر بهره خواهد جست بنابراین اختلاف سلیقه‌ها از نظر مسجد جامعی نه‌تنها ضعف نیست بلکه نقطه قوت شورای شهر و نشان‌دهنده آن است که برای اداره شهر و حل مشکلات از همه دیدگاه‌ها استفاده خواهد شد.

پیوند گرم میان دولت و مدیریت شهری

دیروز محمدباقر قالیباف با قرار گرفتن پشت تریبون صحن علنی شورای شهر، ضمن تشکر از حسن اعتماد شورای شهر و انتخاب مجدد وی به‌عنوان شهردار پایتخت اظهار امیدواری کرد، با تلاش و کار صادقانه و مجاهدانه و به دور از حب و بغض و رفتارهای سیاسی و نگاه کوته نظرانه و به همت اعضای شورای شهر که مردم انتخابشان کردند بتواند خدمتگزار این شهر در رکاب انقلاب اسلامی، ولایت و شهدا باشد.

شهردار تهران ضمن تشکر و تقدیر از رقیب خود - محسن هاشمی- گفت: ایشان در طول 8سال فعالیت من در شهرداری، از همکاران خوب ما دراین مجموعه بودند و ما همچنان در خدمت ایشان خواهیم بود و از تجربیاتشان استفاده خواهیم کرد. قالیباف با بیان اینکه در جریان انتخابات حرف‌های زیادی زده شده تأکید کرد: این حرف‌ها کوچک‌ترین تأثیری در رابطه دوستانه و کاری ما نخواهد داشت. وی درعین حال مجموعه شهرداری را متعلق به همه مردم خواند و از همه صاحب‌نظران برای اداره بهتر شهر کمک خواست تا با خردجمعی و روحیه جهادی از بسترهای فراهم شده برای پیشبرد بهتر کارها استفاده شود.

یکی از نکات مورد اشاره قالیباف برگزاری یک جلسه خصوصی با حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور بود. وی گفت: با اطمینان عرض می‌کنم که در این دوره برخلاف دوره قبل یک پیوند عمیق، گرم و صمیمی بین شهرداری تهران و دولت برقرار خواهد شد.

لزوم توجه به برنامه ریزی دقیق

بنا بر این گزارش، دیروز محسن هاشمی، رقیب قالیباف برای تصدی پست شهرداری تهران و مدیرعامل سابق شرکت مترو نیز طی سخنانی گفت: از سال 72به‌عنوان عضو هیأت مدیره متروی تهران و از سال 76به‌عنوان مدیرعامل مترو انتخاب شدم و از سال 84نیز همکاری خود را با آقای قالیباف شروع کردم. وی گفت: همواره معتقد بوده و هستم که در تهران باید برنامه‌های دقیقی در حوزه اقدامات زیربنایی داشته باشیم و به همین دلیل درکنار آقای قالیباف خواهم بود.

کد خبر 230288
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز