سازمان تأمین اجتماعی برای برقراری مستمری به افرادی که کمتر از ۱۰سال بیمه پرداخت کرده‌اند بودجه کافی ندارد.

سازمان تامین اجتماعی

این در حالی است که هفته‌ گذشته مجلس قانونی را تصویب کرد که به موجب آن سازمان تأمین اجتماعی موظف است به زنان و مردانی که به‌ترتیب 55 تا 60 سال سن داشته و کمتر از 10سال سابقه‌ پرداخت حق بیمه دارند مستمری بازنشستگی پرداخت کند؛ علاوه بر این تأمین اجتماعی باید به افراد با سابقه بیمه‌پردازی کمتر از 10سال درصورت فوت یا ازکارافتادگی نیز مستمری مادام‌العمر پرداخت کند.

حسن اعتمادزاده، دبیر هیأت امنای تأمین اجتماعی در اعتراض به تصمیم مجلس گفت:سازمان تأمین اجتماعی برای اجرای قانون پرداخت مستمری به افراد با کمتر از 10سال سابقه پرداخت حق بیمه با مشکل کمبود اعتبار و منابع روبه‌روست و درصورت اجرای آن کیفیت سایر خدمات سازمان پایین می‌آید. با توجه به وضعیت فعلی سازمان، تأمین اجتماعی برای اجرای این قانون با مشکل اعتباری مواجه خواهد شد.

او به مهر گفت: البته این طرح بازنشستگی با 10سال سابقه پرداخت حق بیمه به‌دلیل دوفوریتی بودن برای اجرایی شدن نیاز به تأیید شورای نگهبان دارد که باید منتظر نظر این نهاد بمانیم. اما نکته‌ جالب توجه این است که تأمین اجتماعی آنقدر اعتبار ندارد که بخواهد این دسته از طرح‌ها را اجرا کند به هر حال این سازمان محدودیت‌هایی در زمینه منابع دارد و در حال حاضر هم کمبود منابع در تأمین اجتماعی بسیار جدی است تا آنجا که مدیرعامل سازمان نیز این موضوع را مطرح کرده و چنانچه کمبود منابع حل نشود باعث می‌شود هم کیفیت خدمات تأمین اجتماعی پایین‌تر بیاید و هم اجرای برنامه‌ها به تعویق بیفتد.

حسینعلی شهریاری که ازجمله موافقان این طرح است معتقد است که انجام این کار نوعی دفاع از حقوق مردم است که به‌صورت حق بیمه نزد سازمان تأمین اجتماعی واریز شده است و درصورتی که نمایندگان مجلس این قانون را تصویب نکنند میزان حق بیمه‌ای که مردم پرداخته‌اند در واقع مال ازدست‌رفته تلقی می‌شود.او توضیح داد: کسانی که کمتر از 10سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند در هیچ صورتی نمی‌توانند مابازای این حق و حقوق را از سازمان تأمین اجتماعی پس بگیرند.

شما فرض کنید که شخصی 8 یا 9 سال بیمه پرداخت کرده و بعد بنا به بروز مشکلاتی نتوانسته به بیمه‌پردازی‌اش ادامه دهد، اگر پس از مدتی این فرد دچار ازکارافتادگی شود یا فوت کند از سوی سازمان تأمین اجتماعی مورد حمایت قرار نمی‌گیرد.
بروز این مسئله به هر حال برای هیچ‌کس خوشایند نیست؛ کسی که چند سال حق بیمه به سازمان تأمین اجتماعی پرداخت کرده نمی‌تواند حقوقش را مطالبه کند. نظر اصلی ما در مجلس این است که از تضییع حقوق بیمه‌پردازان جلوگیری کنیم و با تصویب این قانون سعی می‌کنیم به این هدف نزدیک شویم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به اینکه براساس قانون، تأمین اجتماعی مکلف بود به کسانی که به سن 55 و 60 سال رسیده‌اند مستمری پرداخت کند، گفت: تا سال گذشته قانونی داشتیم که براساس آن کسانی که سنشان به 55 سال برای زنان و 60سال برای مردان می‌رسید و سابقه پرداخت حق بیمه‌شان کمتر از 10سال بود از سوی سازمان تأمین اجتماعی مستمری دریافت می‌کردند، این افراد ماهی 10روز از حداقل حقوق را به‌عنوان مستمری دریافت می‌کردند، اما این قانون برای سال92 لغو شد.

به‌گفته‌ شهریاری، نمایندگان مجلس هنگام تصویب قانون بودجه امسال این ماده قانونی را درنظر گرفتند اما شورای نگهبان به‌دلیل بار مالی از تصویب این ماده قانونی امتناع کرد، پس نمایندگان باردیگر به روشی دیگر تلاش کردند تا مشکل بیمه‌شدگان را حل کنند به این ترتیب طرحی نوشتند که براساس آن تأمین اجتماعی را مکلف به پرداخت مستمری می‌کند.

حضور مدیرعامل در مجلس

سید تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی، با حضور در مجلس سعی کرد تا توجه نمایندگان را نسبت به بار مالی ناشی از این تصمیم آگاه کند. او در همان روزی که قرار بود نمایندگان به این طرح رأی دهند به مجلس رفت اما نتوانست کاری از پیش ببرد و نمایندگان با 161رأی موافق این طرح را تصویب کردند.

براساس این طرح سازمان تأمین اجتماعی مکلف است به افرادی که حداقل 10سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند و به سن 60 سال برای مردان و 55 سال برای زنان رسیده‌اند یا به هر دلیلی به تشخیص کمیسیون‌های موضوع ماده91 قانون تأمین اجتماعی مصوب 1354.4.3و اصلاحات بعدی آن در سنین کمتر از موارد فوق ازکارافتاده شده‌اند ولی از حق مستمری برخوردار نمی‌شوند، متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه، حقوق بازنشستگی پرداخت کند.

افرادی که کمتر از 10سال حق بیمه پرداخت کرده‌اند می‌توانند با پرداخت مابه‌التفاوت حق بیمه اعم از حق کارگر و کارفرما تا 10سال به نرخ سال‌جاری از امتیاز بازنشستگی این بند برخوردار شوند. سازمان تأمین اجتماعی مکلف است به فرزندان و همسر بیمه‌شده متوفی که زیر 10سال سابقه پرداخت حق بیمه دارد، نسبت به سنوات مستمری پرداخت کند. همچنین همسر بیمه‌شده متوفی بدون درنظر گرفتن هر نوع شرطی براساس سنوات پرداختی حق بیمه شوهر فوت‌شده، مستمری دریافت می‌کند.

کد خبر 230284
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز