نشست خبری استاد محمدرضا شجریان که به بهانه دومین نمایشگاه سازهای ابداعی‌ او برپا شد.

محمدرضا شجریان

محمدرضا شجریان سخنان خود را با انگیزه‌های خود در ساختن سازهای ابداعی شروع کرد؛ «اینکه چرا من به‌دنبال ساختن ساز رفتم نشأت گرفته از شرایط مختلفی است که برگرفته از حضور پررنگ اساتید بزرگی در عرصه موسیقی است که همواره به زیباترین شکل نوازندگی می‌کردند و ما با هنرنمایی این بزرگان زندگی می‌کردیم. البته آنچه برای من ایجاد انگیزه کرد که به سمت ساختن ساز بروم، نقایص و معایبی بود که در ارکستر سازهای ایرانی وجود داشت؛ اینکه سازهای ایرانی مخصوصا در بخش بم صدای جالبی ندارند، این در حالی است که ما در سازهای کلاسیک غربی سازهایی را می‌شناسیم که قابلیت‌های فراوانی در صدای بم دارند. بنابراین، این انگیزه طی سالیان اخیر برایم ایجاد شد تا در کنار سازهایی چون عود، سنتور و دیگر سازهای زهی تجربه‌هایی را کسب کنم که از نظر من این سازهای ابداعی، خواهرهای مهربانی برای سازهای سنتی است.»

گرچه سازهای ابداعی شجریان هنوز راه خود را در ارکسترهای ایرانی نیافته است، شجریان امیدوار است که به‌زودی این اتفاق بیفتد، به خصوص اینکه او به علاقه جوانان به سازهای ابداعی بیشتر امیدوار است؛ «تجربه نوازندگی برای این سازهای ابداعی در اساتید و پیشکسوتان یک مقدار با احتیاط انجام می‌گیرد اما من می‌دانم که جوان‌ها به این سازهای ابداعی بیشتر توجه می‌کنند و در آینده از آنها طوری استفاده خواهند کرد که می‌توانند جایگاه بسیار شایسته‌ای در ارکستر‌های موسیقی ایرانی داشته باشد.»

سازهای ابداعی شجریان هم با انتقاد روبه‌رو شده هم با تحسین، با این حال این خواننده و موسیقی‌دان سنتی باز دست به ساخت سازهایی جدید و اصلاح سازهای قدیمی خود زده است. او درباره هدف از ساخت سازها گفت: «در زمینه ساخت ساز این فعالیت‌ها را انجام داده‌ام تا افراد دیگر هم که در این زمینه تخصصی دارند، سازهایشان را ارائه دهند و قطعا از طرف خانه موسیقی نمایشگاهی برای سازهایی که دارای جایگاه هستند، برگزار خواهد شد.» شجریان که از سال 1339-زمانی که معلم بوده- با ساز سنتور آشنا شده از همان زمان نیاز به اصلاح صدا را احساس کرده‌است. حال او در این نمایشگاه سازهای مختلف را به نمایش می‌گذارد و معتقد است که این سازها در دست نوازنده اعتبار می‌یابند.

در این نشست به علی مرادخانی که به‌تازگی عهده‌دار معاونت هنری شده نیز اشاره شد. شجریان درباره حضور مراد خانی گفت: «آمدن کسانی که هنر و موسیقی را دوست دارند، این امید را زنده می‌کند که فضا برای کار فراهم شود، اما در کنار آنها، جریان‌هایی هم که موسیقی را دوست ندارند، کار خود را می‌کنند. برای همین باید منتظر ماند و دید چه می‌شود.»

کد خبر 230156

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز