همشهری آنلاین: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات اخیر منتسب به هاشمی رفسنجانی گفت: به نظر من آقای هاشمی این حرف را زده و می‌خواهد راه جدیدی باز کند، اما اظهارات ایشان به معنی حمایت از حمله آمریکا به سوریه نیست.

علی مطهری

به گزارش ایسنا، علی مطهری در حاشیه جلسه علنی مجلس در جمع خبرنگاران گفت: درست است که روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت اظهارات منتسب به هاشمی رفسنجانی را تکذیب کرده اما فیلم اظهارات ایشان وجود دارد، من خودم این فیلم را دیدم و قاعدتا آن فیلم نمی‌تواند ساختگی باشد.

وی افزود: به نظر من آقای هاشمی این حرف را زده و نظرش همین است و می‌خواهد راه جدیدی باز کند، لابد ایشان مصلحت را در این می‌بیند به نظر من باید از ایشان توضیح خواسته شود و ایشان صریحا موضوع را توضیح دهند.

این نماینده اصولگرای مجلس تاکید کرد: برخی می‌خواهند بگویند که اظهارات ایشان نوعی همکاری با آمریکا است، در حالی که این طور نیست آقای هاشمی در عین حال آمریکا را محکوم می‌کند، مثلا اگر دولت سوریه بمباران شیمیایی کرده باشد این کار را محکوم می‌کنیم اما دست از حمایت از سوریه هنوز بر نمی‌داریم ولی این به این معنا نیست که ما مجوز حمله آمریکا به سوریه را صادر کنیم، و از این کار حمایت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: به هر حال خود آقای هاشمی باید راجع به این موضوع توضیح دهد اما ممکن است ایشان اطلاعات، اخبار و اسنادی داشته باشد که به این نقطه رسیده که دولت سوریه حمله شیمیایی کرده اگر این طور است ایشان می‌خواهد بگوید که ایران و انقلاب اسلامی بیش از حد مایه نگذارد و می‌خواهد از این موضوع جلوگیری کند، شاید ایشان چنین هدفی دارد، اینها باید روشن شود.

مطهری اضافه کرد: اگر این طور باشد به این معنا نیست که اگر هاشمی بخواهد تجاوز آمریکا به سوریه را تایید کند، ما با این موضوع مخالفیم و همچنان از دولت سوریه حمایت می‌کنیم اما اگر فرضا چنین کاری کرده باشد ( حمله شیمیایی) آن را محکوم می‌کنیم قاعدتا موضع آقای هاشمی همین است.

مطهری در پاسخ به این سوال که حمایت جمهوری اسلامی ایران از سوریه باید به چه میزان باشد تاکید کرد: تا زمانی که اکثریت مردم سوریه از حکومتشان حمایت می‌کنند ما هم حمایت می‌کنیم، حمایت از سوریه برای ایران هم بسیار مهم است زیرا سوریه محور مقاومت است، اگر دولت سوریه از بین برود حزب‌الله نیز دیگر کارایی نخواهد داشت، لذا تا زمانی که اکثریت مردم سوریه از دولت بشاراسد حمایت می‌کنند ما هم باید از آن حمایت کنیم.

وی تاکید کرد: البته معتقدیم دولت سوریه هم باید اصلاحات لازم را انجام دهد و اگر از همان ابتدا هم در مقابل اعتراضات بخشی از مردم خشونت به خرج نمی‌داد به این نقطه نمی‌رسیدیم، از ابتدا اشتباه کرد ولی در مجموع ما این دولت را مورد تایید اکثریت مردم می‌دانیم لذا فعلا از آن به دلیل مساله فلسطین و منافع ملی و اسلامی حمایت می‌کنیم.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس درباره‌ی واکنش برخی نمایندگان مجلس به سرپرستی توفیقی بر وزارت علوم خاطر نشان کرد: به هر حال این مخالفان، گرایش فکری و سیاسی آقای توفیقی را قبول ندارند، طبیعی است که این دوستان توقع دارند که فردی اصولگرا در راس وزارت علوم قرار گیرد.

آنهایی که حسن نیت دارند قدری نگرانی دارند که فضای دانشگاه‌ها دچار تنش شود و لذا مایل نیستند یک اصلاح طلب در راس وزارت علوم باشد.

این نماینده‌ی اصولگرا خاطر نشان کرد:‌ من شخصا مخالف این نظریه هستم و معتقدم آقای توفیقی یک اصلاح طلب تند رو نیست بلکه بیشتر یک شخصیت علمی است و در دوره‌ای که وزیر بوده مدیریت خوب و تنش زدایی داشته، بنابراین این نگرانی‌ها خیلی به جا نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: در مورد نقش ایشان در مساله فتنه هم که به سخنرانی ایشان در مسجد دانشگاه تهران استناد می‌شود، به نظر می‌رسد باید فضای زمان سخنرانی را در نظر گرفت که روز بعد از حمله به کوی دانشگاه بوده که رهبری خودشان گفتند این کار دل انسان را خون می‌کند، در آن فضا هیجانی که آن روزها وجود داشت و دانشگاهها آماده حضور در خیابانها بودند بالاخره ایشان برای کنترل فضا مجبور بوده صحبت‌هایی خاصی را مطرح کند.

علی مطهری ادامه داد: حرف‌های آقای توفیقی قبل از اعلام نظر شورای نگهبان بوده و هر کسی حق اعتراض دارد حتی هر کسی حق دارد اعلام کند تقلب شده و معتقد باشد که تقلب شده ولی بعد از اعلام نظر شورای نگهبان دیگر به اعتراض خودش ادامه ندهد؛ ما چنین کسی را فتنه‌گر نمی‌دانیم، آقای توفیقی هم همین طور است ، ممکن است ایشان واقعا معتقد بوده که تقلب شده همانطور که آن روزها خیلی از افراد حتی بسیاری از اصولگراها هم هنوز آن موقع فکر می‌کردند و معتقد بودند که تقلب شده است.

این عضو کمیسیون فرهنگی مجلس یاد آور شد: حرف آقای توفیقی در آن روزها که 26 خرداد بوده حرف عجیبی نبوده است و گناهی هم نیست که کسی حتی الان هم معتقد باشد در انتخابات 88 تقلب شده و به این معنی نیست که او ضد انقلاب و یا ضد ولایت فقیه است. زیرا نظر افراد را نمی‌شود عوض کرد بحث درباره‌ التزام عملی است اگر بعد از اعلام نظر شورای نگهبان کسی همچنان به اعتراضات خیابانی خودش ادامه دهد به او می‌گوییم فتنه‌گر.

وی گفت: آیا آقای توفیقی چنین کسی بوده است من می‌گویم ایشان چنین کسی نبوده و اظهارات ایشان هم هیچ اشکالی ندارد بلکه ایشان نظر خودش را گفته حالا ممکن است اشتباه بوده اما نظرش بوده است و اشکالی ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه توفیقی را فرد مناسبی برای وزارت علوم می‌داند اضافه کرد: نمایندگان هم باید به هر حال به انتخاب مردم احترام بگذارند زیرا 95 درصد حامیان آقای روحانی اصلاح طلبان بودند و ما نباید انتظار داشته باشیم که همه افرادی که از طرف ایشان معرفی می‌شوند اصولگرا باشند بلکه از تیپ اصلاح طلب هم باید در دولت حضور داشته باشند.

مطهری درباره‌ مخالفت مجلس با لایحه اصلاحیه بودجه 92 نیز گفت: لایحه دولت خیلی پخته نبود و خیلی هم ضرورتی نداشت لذا برخی هواداران دولت هم با آن مخالف بودند و فوریت آن رای نیاورد.

کد خبر 229851
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز