همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد کشورهای با اقتصاد نوظهور عضو گروه بریکس در نظر دارند در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ درباره ایجاد ذخایر مشترک ارزی هم اندیشی کنند.

brics

به گزارش خبرگزاری رویترز از مسکو، سرگئی لاورف در توجیه این ابتکار گفت کشورهای با اقتصاد نوظهور عضو گروه بریکس به منظور محافظت از خود در برابر نوسانات بازار ارز در نظر دارند این کار را انجام دهند.

برزیل،روسیه ،هند،چین و آفریقای جنوبی قرار است روز چهارشنبه همین هفته، پیش از برگزاری نشست سران گروه 20 نشستی را در همین باره تشکیل دهند.

لاوروف که این سخنان در کنفرانسی خبری بیان می کرد واین کنفرانس خبری به طور مستقیم از تلویزیون پخش می‌شد تصریح کرد رهبران کشورهای با اقتصاد نوظهور عضو گروه بریکس می‌خواهند اهدافی را که در نشست دوربان درباره آنها توافق کرده بودند به اجرا بگذارند. از جمله این اهداف می توان به ایجاد بانک توسعه گروه بریکس و ایجاد ذخایر مشترک ارزی اشاره کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه در همین باره تصریح کرد هدف از ایجاد ذخایر مشترک ارزی بین کشورهای با اقتصاد نوظهور عضو گروه بریکس مقابله با نوسانات منفی بازار ارز و تاثیرات منفی آن بر اقتصاد کشورهایمان است.

این موضوع از آنجا اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که به تازگی بانک مرکزی آمریکا اعلام کرده است می‌خواهد اجرای سیاست تسهیل پولی خود را متوقف کند. اعلام این خبر تاثیر بسیار منفی بر پول برخی کشورهای با اقتصاد نوظهور عضو گروه بریکس به ویژه هند و برزیل گذاشت. ارزش روپیه و روبل در برابر دلار آمریکا از اول امسال تاکنون روند کاهش را در پیش گرفته است.

از همین رو کشورهای با اقتصاد نوظهور عضو گروه بریکس برای آنکه ارزش پول ملی شان بیش از پیش کاهش پیدا نکند اکنون با انتشار اوراق قرضه در سطحی گسترده، پول های در دست مردم را جمع آوری می کنند. این اقدام باعث شده است تا ذخایر ارزی این قبیل کشورها تا حد زیادی ته بکشد اما برای جلوگیری از کاهش پول خود ناچار به انجام این کار هستند.

کشورهای با اقتصاد نوظهور عضو گروه بریکس در نشست ماه مارس در دوربان آفریقای جنوبی در باره اصل ایجاد بانک توسعه مشترک برای تامین سرمایه طرح های زیرساختی توافق کردند. اما نتوانستند درباره اینکه هر کشور باید چه مقدار پول به این بانک اختصاص دهد توافق کنند.

کد خبر 229526
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز