همشهری آنلاین: امکان ماجراجویی نظامی واشنگتن علیه سوریه، خشم و اعتراض فعالان ضد جنگ و مردم کشورهای مختلف جهان را برانگیخته است.

سوریه

به گزارش پرس تی وی، در ادامه تظاهرات و اجتماعات ضد جنگ در جهان، صدها معترض، روز جمعه (۳۰ آگوست، ۸ شهریور) در میدان تایمز نیویورک تظاهرات کردند.

تظاهرات کنندگان در این اجتماع، ضمن اعتراض به طرح‌های واشنگتن برای حمله به سوریه، هرگونه مداخله نظامی امریکا در این کشور خاورمیانه را محکوم کردند.

رابرت شینوالد Robert Shainwald، آموزگار بازنشسته امریکایی که در این تظاهرات شرکت کرده بود، مخالفت خود را با هرگونه اقدام نظامی علیه سوریه ابراز کرد و گفت: «من نمی‌خواهم این کشور (امریکا) در جنگی دیگر درگیر شود؛ همیشه مردم آسیب می‌بینند، فرقی نمی‌کند از کدام طرف؛ دیگر بس است؛ ما باید از این جهنم دور بمانیم.»

خلدون ماخول Khaldon Makhoul ، پزشک ۴۳ ساله که ۱۷ سال قبل از سوریه به امریکا نقل مکان کرده است، نشانی حمل می‌کرد که بر روی آن نوشته شده بود: «دروغ‌های مشابه عراق درباره سوریه.»

مردم شهر آلن‌تاون Allentown ایالت پنسیلوانیا امریکا که بیشترین جمعیت سوری-امریکایی را در خود جای داده است، مقابل کلیسای ارتودکس تظاهرات کردند. بسیاری از تظاهرات‌کنندگان پرچم سوریه را در دست داشتند.

مفید خوری Moufid Khoury، رئیس وزارت عربی در کلیسای «فرست پرسبیتریان» شهر آلن‌تاون به خبرنگار ان.بی.سی گفت: «عموم مردم امریکا صلح می‌خواهند، نه جنگ.»

شهر آیوا سیتی در ایالت آیوا امریکا نیز روز جمعه، در آستانه برگزاری اجتماعی گسترده‌تر در روز شنبه، صحنه تظاهرات ضد جنگ بود.

اد فلاهرتی Ed Flaherty ، رئیس بخش «کهنه‌سربازان حامی صلح» در آیوا که سازماندهی این تظاهرات را به عهده داشت، به ان.بی.سی گفت: «نه تنها این امر از بُعد استدلالی اشتباه است، بلکه از نظر شیوه انجام نیز غیرقانونی است.»

صدها تن از مردم استرالیا نیز روز شنبه در اعتراض به حمله احتمالی امریکا به سوریه تظاهرات کردند.

معترضان استرالیایی در تجمع خود در سیدنی نشان‌هایی حمل می‌کردند که مضامین آن بر دوری از هرگونه دخالت در امور سوریه و توقف روند جنگ افروزی در این کشور عربی تاکید داشت.

جاسمین سعادت در سخنرانی خود در این اجتماع، به نیابت از مردم سوریه، خطاب به باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا گفت: «آقای اوباما، در حالی که با گستاخی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه را دیکتاتور می‌نامی، خود برای مردم سوریه، برای مردم امریکا و برای مردم جهان تصمیم‌گیری می‌کنی.»

وی در ادامه از رئیس جمهور امریکا خواست از دخالت در سوریه دست بردارد.


این اعتراضات در حالی صورت می‌گیرد که رئیس جمهور امریکا گفته است، در حال بررسی اقدام نظامی «محدود و کم سطح» علیه سوریه است؛ اقدام نظامی که نیروی زمینی در آن دخالت نخواهند داشت.

دولت امریکا با انتشار یک گزارش اطلاعاتی، نیروهای دولت سوریه را به حمله شیمیایی مرگبار به حومه دمشق متهم کرده است و آن را مبنای طرح‌های خود برای آغاز حمله نظامی به تاسیسات دولتی سوریه قرار داده است.

اتهام حمله شیمیایی دولت سوریه به حومه دمشق، اولین بار از سوی مخالفان دولت بشار اسد، مطرح شد.

جورج صبرا، رئیس مخالفان دولت دمشق موسوم به «ائتلاف ملی سوریه»، روز چهارشنبه (۲۱ آگوست، ۳۰ مرداد) ادعا کرد، ۱۳۰۰ نفر در حمله شیمیایی دولت دمشق به مواضع شبه‌نظامیان در «عین ترما»، «زملکا» و «جوبر» در حومه دمشق کشته شده‌اند.

این درحالی است که دولت سوریه این ادعاها را به شدت رد کرده است.

در همین حال، ایران، روسیه و چین درباره هرگونه مداخله نظامی امریکا و متحدانش در سوریه هشدار داده‌اند.

مسکو هشدار داده است، هرگونه اقدام نظامی برای کل منطقه «پیامدهای فاجعه‌آمیز» خواهد داشت.

کد خبر 229281
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز