همشهری آنلاین: وزیر راه و شهرسازی در نخستین بازدید خود از منطقه یک پروژه آزادراه تهران شمال گفت: پس از ۱۷ سال از آغاز عملیات اجرایی این پروژه، هنوز مسایل مالی و حقوقی از مهمترین مشکلات به شمار می آید و بدون حل و فصل آنها ، سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی یک اقدام لحظه ای است.

آخوندی

به گزارش ایرنا عباس آخوندی را در بازدید از منطقه یک آزاد راه تهران شمال و تونل شرقی البرز یک گروه مالی و حقوقی همراهی می‌کنند .

وی آزادراه تهران شمال را یک پروژه بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی دانست و گفت: این پروژه با توجه به اینکه در سال ۷۵ نخستین قرارداد بین وزارت راه و ترابری وقت و بنیاد مستضعفان منقعد شد، پس از ۱۷ سال هنوز تکمیل نشده و افکار عمومی نسبت به آن حساسیت پیدا کرده است.

آخوندی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای کار برای مسایل حقوقی و مالی پروژه تدابیر مناسبی اتخاذ نشده است، افزود: ایده اولیه کار این بود که یک پیمانکار منابعی را از خارج تامین و پروژه را اجرا کند و سپس ازاراضی و سایر امکاناتی که در حاشیه پروژه ایجاد می شود، بهره برداری کند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: اما با توجه به اینکه پیمانکار مزبور از بحث اجرای پروژه خارج شد و موضوع در اختیار یک دستگاه ایرانی قرار گرفت، مسئله تامین منابع از خارج به طور کلی منتفی شد و بنابراین اصلی ترین مسئله پروژه پس از ۱۷ سال هنوز مسایل مالی و حقوقی است.

مسایل فنی در درجه دوم پروژه آزادراه تهران شمال است

وی با بیان اینکه در اجرای پروژه آزادراه تهران شمال مسایل فنی در درجه دوم اهمیت قرار دارد، گفت: در این بازدید یک تیم مالی و حقوقی بنده را همراهی می کنند و از این تیم می خواهم یک گزارش مالی از این پروژه تهیه و ارایه دهند.

آخوندی سپس تصریح کرد: بدون حل و فصل مسایل مالی و حقوقی پروژه آزادراه تهران شمال، سرعت بخشیدن به عملیات اجرایی این پروژه یک اقدام لحظه ای است.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه ارایه یک تصویر دقیق از وضعیت مالی و حقوقی پروژه را از اصلی ترین برنامه های خود برای تعیین و تکلیف وضعیت آزادراه تهران شمال برشمرد و گفت: امیدوارم این گزارش ظرفت مدت کوتاهی تهیه شود تا براساس آن یک تصمیم عاجل درباره مسایل پایه ای، حقوقی و مالی پروژه اتخاذ شود.

کار زیادی هنوز پیش روی است

وی با بیان اینکه به نظر می رسد پیمانکار چینی توانایی انجام کار را داشته باشد، گفت: البته بررسی دقیقی در این خصوص انجام نداده ام اما تا این لحظه گزارشی مبنی بر عدم توانایی پیمانکار چینی دریافت نکرده ام.
آخوندی افزود: هرچند پیشرفت کار حدود ۴۰ درصد است و ۶۰ درصد کار باقی مانده ، بخش عمده ای از پل ها، لاینیگ و تجهیزات تونل هنوز انجام نشده و کار زیادی در پیش روی است اما در مجموع تا این لحظه کسی اعلام نکرده که پیمانکار اساسا توانایی انجام کار را ندارد و این نکته ای مثبت است که در صورت حل مسایل مالی و حقوقی، می توانیم به سرعت کار را به پیش ببریم.

قبل از حل مسایل مالی وعده اتمام پروژه، یک وعده بی پشتوانه است

وزیر راه و شهرسازی همچنین در خصوص کوتاه ترین زمان پایان عملیات اجرایی پروژه نیز گفت: تمام مشاوران و پیمانکاران این موضوع را به حل مسایل مالی و حقوقی پروژه ارجاع دادند، بنابراین قبل از اینکه مسایل مالی و حقوقی پروژه حل شود، هرنوع زمان دادن در واقع یک وعده بی پشتوانه است.

آخوندی تصریح کرد: نخست باید یک تصویر از وضعیت حقوقی و مالی پروژه داشته باشیم و سپس وارد یک مذاکره جدی با پیمانکار و همچنین دستگاه نظارتی شویم تا یک زمان مناسبی را ارایه کنند و ما نیز بتوانیم در برابر مردم در مقابل زمانبندی آن متعهد شویم.
وی در عین حال اظهار داشت: هرچند به لحاظ فنی این امکان وجود دارد که پروژه ظرف مدت حدود چهار سال به پایان برسد اما عمده ترین مسئله، تامین منابع مالی و مسایل حقوقی است که اساسا طولانی شدن پروژه نیز در واقع مربوط به همین مسایل نه به دلیل مسایل فنی است .

آخوندی همچنین در خصوص تعیین تکلیف حضور بنیاد مستضعفان در پروژه آزادراه تهران شمال نیز گفت: در این باره هم باید اول منتظر دریافت گزارش مالی و حقوقی پروژه بود چرا که قبل از دریافت این گزارش، هرگونه اظهار نظر و صحبتی، یک حرف غیرکارشناسی و غیرفنی است.

وی افزود: منتظرم کارشناسان و مشاورانی که با خود آوردم و از اشخاص معتبر و ملی ایران نیز هستند، گزارشی از وضعیت حقوقی و مالی پروژه تهیه و ارایه کنند تا این گزارش مبنای تصمیم گیری شود و اکنون که در این پروژه حضور دارم تا بررسی اولیه و آشنایی با محیط پروژه است.

کد خبر 229189
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز