همشهری آنلاین: برای نخستین بار در تاریخ دیوان کیفری بین المللی یوگسلاوی سابق (ICTY) یک قاضی از یک پرونده کنار گذاشته شد.

Frederik Harhoff

خبرگزاری اتریش گزارش داد، این دادگاه جنایتکاران جنگی در لاهه که به سازمان ملل وابسته است، روز پنجشنبه اعلام کرد فردریک هارهوف (Frederik Harhoff) دانمارکی بنا به ارزیابی همکارانش "بر اساس قواعد مورد پذیرش بی طرفی در صدور احکام" عمل نکرده است. به همین خاطر او از پرونده ووئیسلاو سسلیچ (Vojislav Seselj)، ملی گرای فوق افراطی صرب کنار گذاشته می‌شود.

دلیل این امر نامه شخصی هارهوف به 56 همکار خود است. او در این نامه تئودور مرون (Theodor Meron)، رییس دادگاه را که تبعه آمریکاست، متهم کرده بر اعلام برائت افسران صرب و کروات اعمال نفوذ کرده است.

هارهوف در این نامه‌ها خود را از تبرئه بسیاری از افسران عالیرتبه مبری دانسته است. تبرئه آنها بر مبنای تفسیری از قانون صورت گرفت که آن‌ها را از نظر ارتکاب جنایت جنگی مسئول نمی‌شناخت.

قاضی دانمارکی به آن اشاره کرده بود که نخبگان نظامی در آمریکا و اسراییل بر تفسیر این قانون اثر گذاشته‌اند. پس از اینکه نامه در ماه ژوئن به صورت سرگشاده منتشر شد، سسلیچ خواستار اعلام عدم بی‌طرفی هارهوف شد.

سسلیچ باید به خاطر ارتکاب جرایمی در بوسنی و کرواسی حین جنگ بالکان در سال های 1991 تا 1994 پاسخگو باشد.

در کیفرخواست برای وی که اکنون در لاهه به سر می برد، 28 سال حبس تقاضا شده است. رهبر حزب رادیکال صربستان (SRS) فوریه 2003 به صورت داوطلبانه خود را به دادگاه معرفی و اعلام بی گناهی کرد. طبق اعلام اولیه، حکم دادگاه می بایست 30 اکتبر صادر شود.

کد خبر 229047
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز