همشهری آنلاین: یک کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور از افراد غیر مسئول در امر امدادرسانی به حادثه دیدگان خواست هنگام مواجهه با مصدومان حوادث جاده ای و ترافیکی از دخالت در انتقال مصدومان اینگونه حوادث خوداری کرده و فقط برای دریافت کمک اضطراری با شماره تلفن ۱۱۵ تماس بگیرند.

فوریت‌های پزشکی

«آرزو دهقانی» به ایرنا گفت: بارها مشاهده شده که در صحنه های تصادفات جاده ای و ترافیکی انتقال غیراصولی مجروحان به بیمارستان‌ها قبل از حضور پزشک و گروه های امدادرسان در برخی مواقع، عوارض زیادی را متوجه مجروحان و مصدومان اینگونه حوادث کرده است.

این کارشناس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی کشور با هشدار به افراد غیرمسئول در امور درمانی و فوریت های پزشکی، یادآور شد:‌ خطر نقص عضو و مرگ مصدوم ناشی از خدمات دهی نامناسب در زمان حمل مصدومان همواره وجود داشته و دارد.
وی گفت:‌ بهتر است هنگام امدادرسانی به حادثه دیدگان و مصدومان حوادث جاده ای و ترافیکی افرادی وارد محل حادثه شوند که با اصول اولیه کمک های اولیه و فوریت های پزشکی آشنایی کامل دارند.

دهقانی افزود: در صورت عدم حضور فرد آگاه به کمک های اولیه و فوریت های پزشکی برای انتقال مصدوم به مراکز درمانی در محل حادثه باید این نکته را مورد توجه قرار داد که ناحیه گردن و ستون فقرات فرد مصدوم باید ثابت نگه داشته شود و برای جابجایی و انتقال وی به مرکز درمانی حرکت این دو ناحیه در محور طولی باشد نه عرضی.

وی با اشاره به اینکه امکان فلج نخاع در اثر امدادرسانی نامناسب در مصدومان حوادث جاده ای و ترافیکی وجود دارد، خاطرنشان کرد: افرادی که امدادگر حرفه ای نیستند و آگاهی های لازم را برای انتقال مصدوم از صحنه حادثه به مرکز درمانی ندارند نباید وارد محل حادثه شده و امدادرسانی کنند اما در صورت نیاز و قرار گرفتن در مناطق صعب العبور کوهستانی و راههای کم تردد باید به این نکته توجه کنند که گردن و ستون فقرات مصدوم در حین حمل و انتقال ثابت نگه داشته شود.

کد خبر 228909
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز