گروه اجتماعی: شهریورماه، بیشترین کشته‌ها و مجروحان را از مسافران جاده‌ای می‌گیرد.

رانندگی

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه شهریور و نوروز پرحجم‌ترین ایام تردد در کشور است و معمولا بیشترین تصادفات در این ایام رخ می‌دهد، گفت: آمارهای اولیه نشان می‌دهد با توجه به کاهش تلفات رانندگی در مرداد ماه، این روند در شهریور‌ماه نیز ادامه داشته باشد که امیدواریم تا پایان شهریور‌ماه بتوانیم روند کاهشی کشته‌های تصادفات در سال‌جاری را همانند سایر ماه‌ها ادامه دهیم. سردار اسکندر مومنی در حالی چنین گفت که براساس گزارش سازمان پزشکی قانونی طی 10سال گذشته بیشترین تعداد تلفات حوادث رانندگی در شهریور اتفاق افتاده است.

این رویداد فقط در سال‌های 1387و 1388به‌دلیل تقارن با‌ماه مبارک رمضان رخ نداد. جمع کشته‌های تصادفات رانندگی شهریور‌های 10سال گذشته (1382تا 1391)، 26هزار و 157نفر است که این رقم 11درصد کل کشته‌های حوادث رانندگی 10ساله بوده است. این آمار یعنی بیش از 84نفر در هرشبانه روز و تقریبا هر 17دقیقه یک کشته در شهریور. به همین‌خاطر و به‌دلیل افزایش حجم سفر و تصادف‌ها در شهریور ماه، مومنی با اشاره به آغاز موج دوم سفرهای تابستانی از 14مرداد‌ماه همزمان با پایان‌ماه مبارک رمضان، گفت: قطعا پلیس در دور دوم سفرهای تابستانی با معدود رانندگان پرخطر برای رفاه حال سایر رانندگان برخورد می‌کند. او درخصوص نحوه برخورد با رانندگان پرخطر، گفت:

در وهله اول این دسته از رانندگان جریمه شده و اگر 2 تخلف همزمان حادثه‌ساز داشته باشند، خودروی آنها 72ساعت توقیف شده و از سفر محروم می‌شوند و در مرحله آخر اگر میزان نمرات منفی آنها به سقف تعیین شده برسد، در بار اول گواهینامه رانندگی آنها 3‌ماه و بار‌دوم 6‌ماه لغو شده و در بار سوم گواهینامه آنها ابطال شده و یک سال بعد مجددا می‌توانند پس از طی دوره‌های آموزشی‌درخواست گواهینامه جدید کنند.

خط قرمز پلیس

رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد: در کنار حضور فیزیکی پلیس در طرح تابستانی، دوربین‌های نظارتی و بازرسان نامحسوس نیز با تخلفات رانندگی برخورد می‌کنند که بر این اساس در هفته گذشته تمام بازرسان نامحسوس برای کنترل تخلفات رانندگی فراخوانده شده‌اند. مومنی خط قرمز پلیس در دور دوم سفرهای تابستانی را سرعت، سبقت، انحراف به چپ و تردد در شانه خاکی عنوان کرد و گفت: قطعا مأموران پلیس با این دسته از تخلفات بدون هیچ‌گونه اغماضی برخورد می‌کنند. او با اشاره به اینکه پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با 45هزار نیرو در قالب تیم‌های موتوری، خودرویی و پیاده، موج دوم سفرهای تابستانی را مدیریت می‌کنند، گفت: در عین حال 30دستگاه بالگرد نیز بر ترافیک سفرهای تابستانی نظارت دارند.

ضبط 5هزار گواهینامه از ابتدای سال

رئیس پلیس راهور ناجا تأکید کرد: در عین رعایت قوانین و مقررات رانندگی توسط اکثر رانندگان، عده‌ معدودی مرتکب تخلفات حادثه‌ساز می‌شوند که بر این اساس در سال‌جاری گواهینامه 5000راننده پرخطر ضبط شده است. او با اشاره به اینکه 11هزار و 500راننده نیز در آستانه 30نمره منفی و ضبط گواهینامه قرار دارند، گفت: این رانندگان درصورتی که تنها یک تخلف حادثه‌ساز دیگر داشته باشند، گواهینامه‌شان ضبط و از سفرهای تابستانی محروم می‌شوند.

از سوی دیگر میزان نمرات منفی 91هزار راننده نیز به 20نمره منفی رسیده که تمام این آمارها در مقایسه با 30میلیون راننده‌ای که در کشور داریم قابل توجه نیست، اما همین میزان اندک نیز موجب ایجاد سوانح و حوادث رانندگی می‌شود.به گفته مومنی، براساس قانون جدید رسیدگی به تخلفات رانندگی، با توجه به اینکه جریمه هدف نیست، اگر رانندگانی که نمرات منفی آنها به آستانه 30نمره رسیده است، 6ماه تخلف نکنند، تمام نمرات منفی آنها پاک می‌شود.

105هزار راننده با بیش از یک میلیون تومان خلافی

رئیس پلیس راهور ناجا با تأکید بر اینکه براساس آمارهای پلیس، 105هزار راننده در کشور بیش از یک میلیون تومان خلافی دارند، گفت: آمارها نشان می‌دهد 68هزار راننده‌ای که بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه داشته‌اند، در سال‌جاری بدهی خود را پرداخت کرده‌اند. از سوی دیگر پلیس با کمک سیستم‌های نرم‌افزاری و دوربین‌های نظارت جاده‌ای، برنامه جدی دارد تا نسبت به توقیف خودروهایی که بیش از یک میلیون تومان بدهی جریمه دارند، در جاده‌های کشور اقدام کند. او با تأکید بر اینکه قانون درخصوص جریمه‌ها راه گریزی نگذاشته است، تأکید کرد: جریمه در سبد خانوار نیست و آمارهای پلیس نشان می‌دهد رانندگان بسیاری در ناوگان حمل‌ونقل عمومی داریم که حتی یک تخلف هم ندارند.

کاهش 10درصدی تلفات تصادف

رئیس پلیس راهور ناجا با اشاره به اینکه براساس آمارهای پزشکی قانونی، شمار کشته‌های تصادفات رانندگی در تیرماه با 400نفر کاهش معادل 20درصد کمتر شده است، گفت: در عین حال در 4 ماهه امسال نیز با کاهش 10درصدی تلفات تصادفات جاده‌ای روبه‌رو بودیم که این امر یک رکورد محسوب می‌شود.او با اشاره به اینکه مهم‌ترین عامل کاهش تلفات تصادفات رانندگی عامل انسانی بوده است، گفت: امیدواریم با پشتیبانی دولت و بهبود سایر مولفه‌ها، این روند کاهشی ادامه یابد.

به گفته مومنی، آمارها نشان می‌دهد تاکنون 133میلیون تردد جاده‌ای در کشور انجام شده که استان‌های البرز، تهران، مازندران، گیلان و فارس پرترددترین استان‌های کشور بوده‌اند و به‌طور منطقه‌ای بیشترین سفرها به نیمه شمالی، غرب و مشهد انجام شده است. همچنین آمارها نشان می‌دهد هر ساعت 377خودرو از جاده‌های کشور تردد کرده‌اند و متوسط سرعت نیز 83کیلومتر در ساعت بوده است.

کد خبر 228684

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز