سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر خارجه سوریه تهدیدهای نظامی بر ضد این کشور را محکوم کرده و گفته است که حمله نظامی تنها در خدمت منافع اسرائیل در منطقه خواهد بود.

به گزارش پرس تی وی، ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه در جریان یک نشست خبری در دمشق گفت: «تلاش‌های جنگ‌طلبانه از سوی امریکا و هم‌پیمانانش ابتدا در خدمت منافع اسرائیل و سپس جبهه النصره (یکی از گروه‌های مرتبط با القاعده) خواهد بود.»

وی افزود، کشورهای غربی و هم‌پیمانان منطقه‌ای آنان اتحاد میان مردم سوریه و ارتش این کشور را با تهدید به انجام یک حمله نظامی هدف گرفته‌اند.

معلم گفت: «ما دو گزینه پیش رو داریم: یا تسلیم شویم و یا با آنچه در اختیار داریم از خود دفاع کنیم. گزینه دوم بهتر است؛ ما از خود دفاع خواهیم کرد.»

وی همچنین جان کری، وزیر امور خارجه امریکا را به دروغ‌گویی در رابطه با استفاده از تسلیحات شیمیایی از سوی دولت سوریه محکوم کرد و از واشنگتن و هم‌پیمانان آن خواست تا برای گفته‌های خود مدرک ارائه کنند.

معلم ضمن رد اتهامات مربوط به اینکه دولت دمشق تمامی شواهد مربوط به حمله شیمیایی را از بین برده است، گفت که دولت این کشور نمی‌تواند چنین کاری انجام دهد، چرا که این مناطق تحت کنترل شبه‌نظامیانی قرار دارد که بر ضد دولت اسد می‌جنگند.

وی با اشاره به اینکه سوریه کاملا با بازرسان سازمان ملل همکاری کرده است، افزود: «اگر هدف از یک حمله نظامیِ (خارجیِ) احتمالی متوازن کردن قدرت است... این خیالی خام است و به هیچ وجه عملی نخواهد شد.»

جان کری، وزیر امور خارجه امریکا روز دوشنبه دولت سوریه را به استفاده از تسلیحات شیمیایی بر ضد شهروندان خود متهم کرد.

دولت اوباما پیشنهاد دمشق برای دیدار بازرسان تسلیحات شیمیایی از محل حمله مذکور را محکوم کرد و آن را «بسیار دیرهنگام» خواند.

جورج صبره، رئیس گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه در تاریخ ۲۱ اوت ادعا کرد که در پی حمله شیمیایی نیروهای دولتی به پایگاه‌های شبه نظامیان در مناطق عین ترما، زملکا و جوبر حدود ۱۳۰۰ تن جان باختند.

با وجود این، دولت سوریه این ادعا را بی‌اساس خواند و گفت، اتهام‌های جدید با هدف ایجاد اختلال در کار هیات کارشناسان سازمان ملل و پنهان کردن ناکامی‌های شبه‌نظامیان مطرح شده است.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، ۳ مرداد (۲۵ ژوئن) گفت بیش از ۱۰۰ هزار تن از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه کشته و هفت میلیون و ۸۰۰ هزار تن نیز بی‌خانمان شده‌اند.

کد خبر 228853
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز