سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
۰ نفر

گروه اقتصادی- محمد عدلی: کاهش ۳۰هزار موردی معاملات مسکن در مردادماه نشان از افزایش رکود در این بازار دارد.

مسکن

به‌گفته فعالان بازار مسکن، این رکود تابستانی موجب کاهش محسوس قیمت مسکن شده است.به گزارش همشهری، پس از انتخابات ریاست‌جمهوری روند معاملات در بازارهای واسطه‌ای و سرمایه‌ای دگرگون شد به این ترتیب بازارهای طلا، ارز و مسکن که نقدینگی سرگردان زیادی را جذب کرده و با افزایش قابل توجه معاملات همراه شده بودند یکباره با تغییر دولت و امید به بهبود اوضاع اقتصادی، با افت شدید تقاضا مواجه شدند که این موضوع در قیمت این کالاها تأثیر قابل توجهی گذاشت.

روند نزولی قیمت در بازار ارز و سکه به سرعت حادث شد اما در بازار مسکن ابتدا قدری سرگردانی وجود داشت و قیمت‌ها از خود مقاومت نشان می‌دادند. این روزها اما شرایط بازار مسکن دگرگون شده است. به‌گفته یکی از مشاوران املاک در غرب تهران، خریداران مسکن دست‌نگه‌داشته‌اند چراکه پیش‌بینی می‌کنند با روی کار آمدن دولت جدید و بعد از کاهش قیمت ارز، بازار مسکن هم با کاهش قیمت همراه شود. حسین یزدانی که در منطقه شهران فعالیت می‌کند، ادامه داد:

کاهش مراجعه خریداران، بازار را با رکود مواجه ساخته و به ندرت معامله‌ای شکل می‌گیرد. این مشاور املاک گفت: به همین دلیل برخی فروشندگان مجبور شده‌اند، قیمت‌ها را کاهش دهند حتی در منطقه شهران، موردی داشتیم که تا یک میلیون تومان قیمت آپارتمان را کاهش داد و در این صورت معامله شکل گرفت. این فعال بازار افزود: در این مدت حتی معاملات اجاره مسکن هم کاهش یافته است. با اینکه در فصل جابه‌جایی هستیم اما در بخش اجاره هم تقاضا کاهش یافته چراکه اکثر مستأجران و مالکان تصمیم گرفته‌اند، با یکدیگر به توافق برسند و قراردادهای خود را تمدید کنند.

براساس این گزارش حجم معاملات خرید، فروش و اجاره در تابستان امسال نسبت به بهار با کاهش چشمگیری همراه شده است. این روند نزولی معاملات به حدی است که معاملات مرداد نسبت به تیرماه بیش از 30هزار مورد کاهش یافت. قراردادهای مردادماه سال‌جاری حتی نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته نیز با کاهش 9هزار موردی همراه بوده است.از ابتدای امسال تا پایان مردادماه بیش از 771هزار و 610قرارداد در بخش مسکن منعقد شد که سهم استان تهران به میزان 266هزار مورد رسید. قراردادهای معامله شده مرداد امسال هم بیش از 146هزار مورد است که در این میان سهم استان تهران در این قراردادها حدود 37هزار مورد است.

کد خبر 228840
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز