همشهری آنلاین: وزیردفاع لبنان با هشدار " به شبه نظامیان گروه فتح‌الاسلام اعلام کرد: این عناصر دو راه بیشتر پیش‌رو ندارند، یا اینکه تسلیم شوند یا اینکه حملات نظامی برای پاک‌سازی آنها ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی الجزیره، الیاس المر، وزیر دفاع لبنان اظهار داشت: ما به هیچ وجه با عناصر شبه نظامی فتح‌الاسلام وارد گفت‌وگو نمی‌شویم و این عناصر یا باید خود را تسلیم کنند یا اینکه حملات نظامی برای پاکسازی این افراد غیرقانونی و تروریست ادامه یابد.

وی هم‌چنین گفت: ارتش لبنان در حال حاضر سازماندهی‌های ویژه‌ای در این زمینه انجام داده است که به دلایل امنیتی این موضوع تا زمان مقرر فاش نخواهد شد و بر اساس این سازماندهی‌ها و استراتژی‌های جدید گروه شبه نظامی فتح الاسلام ناچار به انتخاب یکی از این دو راه یعنی تسلیم یا رویارویی با ادامه‌ی حملات نظامی هستند.

حمایت اروپا، آمریکا و اتحادیه عرب

این در حالی است که فواد سنیوره، نخست وزیر دولت لبنان نیز اعلام کرد: دولت به پاکسازی و متلاشی ساختن پدیده‌ای چون شبه نظامیان فتح الاسلام متعهد است و در این زمینه اتحادیه‌ عرب نیز با دولت لبنان همراه است و از این دولت حمایت می‌کند.

وی تاکید کرد: اتحادیه‌ عرب نیز معتقد است گروه شبه نظامیان فتح الاسلام گروهی جنایتکار و تروریست است که باید پاکسازی شود.

هم‌چنین سازمان ملل نیز ازموضع‌گیری دولت سنیوره برای پاکسازی گروه فتح الاسلام حمایت کرد.

شورای امنیت با صدور بیانیه‌ای اعلام داشت: این شورا از دولت منتخب و دموکرات لبنان حمایت می‌کند و از این دولت می‌خواهد که ثبات امنیتی و تمامیت ارضی و اتحاد ملی در لبنان را حفظ و برقرار سازد.

هم‌چنین کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه‌ آمریکا با اعلام حمایت کاخ سفید از دولت سنیوره برای پاکسازی شبه نظامیان فتح الاسلام اظهار داشت: من مطمئنم که عزم و اراده‌ی دولت لبنان برای پاکسازی این گروه تروریستی نشان دهنده‌ی آن است که این دولت قدرت و توانایی حل بحران‌های لبنان را دارد.

وی تاکید کرد: درگیری‌های اخیر در لبنان بیانگر آن است که گروه‌های اصولگرای تندرو خواهان متوقف ساختن روند دموکراسی در لبنان هستند.

قتل 60 شبه نظامی فتح‌الاسلام

از سوی دیگر ارتش لبنان از کشته شدن50 تا 60 تن از نیروهای شبه نظامی فتح الاسلام خبر داد.

در بیانیه‌ صادره از سوی ارتش لبنان آمده است: در میان این 50 تا 60 تن کشته شده‌اند که درمیان آنها مرد شماره دو شبه نظامیان فتح الاسلام نیز وجود دارد و اکثر این افراد کشته شده تابعیت لبنانی، الجزایری، تونسی و عربستانی دارند.

این در حالیست که گروه شبه نظامی فتح الاسلام با رد این اخباراعلام کرد: تنها 10 تن از عناصر این گروه در درگیری‌های اخیر کشته شده‌اند و گروه در حال حاضر بیشتر از 500 جنگجوی آماده و مبارز برای رویارویی با هر گونه تجاوز جدیدی در اختیار دارد و اگر ارتش لبنان بخواهد بار دیگر وارد درگیری با فتح الاسلام شود شاهد کشتارهای گسترده‌ی سربازان خود خواهد بود.

هشدار حزب‌الله

هم چنین یک مقام مسوول از حزب‌الله لبنان که نخواست نامش فاش شود، اعلام کرد: اکثریت عناصر شبه نظامیان فتح الاسلام تابعیت لبنانی دارند و لبنانی‌الاصل هستند و براساس اطلاعات بدست آمده بسیاری از نیروهای امنیتی لبنان در این بازی نقش داشته و می‌خواهند از این جریان علیه شیعیان لبنان استفاده کنند که اکثر این نیروهای امنیتی وابسته به حزب مستقبل به ریاست سعد حریری هستند.

این مقام مسوول افزود: برنامه ریزی این نیروهای امنیتی لبنان تنها به رویارویی با شیعیان محدود نمی‌باشد و حزب المستقبل در حال حاضر بر اساس سازماندهی‌ها و برنامه‌ریزی‌های انجام شده در تلاش است که جوانان اهل تسنن مناطق شمال لبنان را در رویارویی‌های سیاسی علیه حزب‌الله تحریک کند و با صف آرایی این نیروها اهداف پشت پرده‌ی خود را از این جریان محقق سازد.

کد خبر 22868

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز