همشهری آنلاین: درگیری‌ مسلحانه بین سربازان ارتش لبنان و افراطیونی که گفته می‌شود وابسته به القاعده هستند و در اردوگاه آوارگان فلسطینی در شمال لبنان موضع گرفته بودند، منجر به قتل یازده سرباز لبنانی شد.

به گزارش بی بی سی این درگیری در پی یورش نیرو‌های امنیتی پلیس به یک خانه که مظنون به سرقت مسلحانه از یک بانک بودند صورت گرفت.

درهمین حال شبکه خبری الجزیره از کشته شدن  دست کم 19 تن که 11 تن از آنها از نیروهای ارتش لبنان بودند ،خبرداد. هم‌چنین در پی وقوع این درگیری‌ها دو منطقه‌ مرزی میان سوریه و لبنان بسته شدند.

در همین حال بسیاری از مقامات مسوول حزب حاکم لبنان در واکنش به درگیری‌های مسلحانه‌ی امروز (یکشنبه 30  اردیبهشت) طرابلس و منطقه‌ نهرالبارد، سوریه را به عنوان عامل اصلی این درگیری‌ها معرفی کردند.

درگیری‌ها در بندر طرابلس و اردوگاه‌های آوارگان فلسطینی روی داد. در این حمله چندین تن از اعضای این گروه شبه‌ نظامی که "فتح الاسلام" نام دارد نیز از پای درآمدند.

ژنرال اشرف ریفی، فرمانده امنیتی لبنان به خبرگزاری فرانسه گفت: در درگیری صبح امروز هفت سرباز و چهار شبه‌نظامی این گروه کشته شده‌اند.

ارتش لبنان نیز اعلام کرد که در یک حمله غافلگیرانه در روستایی ساحلی واقع در جنوب طرابلس چندین سرباز کشته و زخمی شده‌اند.

یک منبع فلسطینی نیز گفت در درگیری مسلحانه در حوالی "نهرالبارد" (محل سکونت حدود 22 هزار آواره فلسطینی) دست کم 15 تن زخمی شده‌اند.

منابع امنیتی لبنان اعلام کردند ارتش این کشور در درگیری با نیروهای گروه فتح الاسلام یکی از مقامات ارشد این گروه را از پای درآوردند.

سعد حریری، رییس اکثریت مخالف سوریه در پارلمان لبنان با صدور بیانیه‌ای خواستار حفظ آرامش و همکاری با ارتش لبنان شده است.

امیل لحود، رییس جمهور لبنان نیز اظهار داشته باید تدابیر لازم برای جلوگیری از هدف قرار گرفتن نیروهای ارتش لبنان اتخاذ شود.

جنبش فتح، حماس و سازمان آزادی بخش فلسطین وابستگی این گروه شبه نظامی را که ظاهرا با القاعده در ارتباط است، به گروه‌های فلسطینی رد کرده‌اند و از دولت لبنان خواسته‌اند که مصونیت غیر نظامیان فلسطینی در اردوگاه "نهرالبارد" را تامین کند.

شاهدان فلسطینی که توانسته‌اند از صحنه‌ این درگیری‌ها جان سالم به در برند، تاکید کردند: به دلیل حملات خمپاره‌ای و مسلحانه‌ ارتش لبنان به عناصر شبه نظامی این گروه که در اردوگاه آوارگان فلسطینی کمین کرده‌اند، تعداد بسیاری از غیر نظامیان فلسطینی زخمی و کشته شده‌اند و هیچ کس نمی‌تواند حتی زخمیان این حادثه را از اردوگاه خارج کند.

در همین حال مسئول اطلاع رسانی شبه نظامیان اعلام کرد که این جنبش در دفاع از خود با نیروهای امنیتی و ارتش لبنان درگیر شده است.

ابوسلیم، مسئول اطلاع رسانی شبه نظامیان فتح الاسلام در گفت‌وگو با الجزیره اظهار داشت: گام اول در این درگیری‌های مسلحانه را نیروهای امنیتی و ارتش لبنان برداشت به گونه‌ای که مقر این جنبش مورد هدف حملات خمپاره ای و موشکی قرار داد.

ابوسلیم تاکید کرد: تنها در برابر این هجوم نظامی گسترده از خود دفاع کردیم، البته این اولین باری نیست که ما مورد هجوم مسلحانه از سوی ارتش و نیروهای امنیتی لبنان قرار می‌گیریم.

مسئول اطلاع رسانی فتح‌الاسلام افزود: آنچه که از ما در رسانه‌های خبری گفته می‌شود عاری از صحت است و هیچ یک از این اتهامات به جنبش فتح‌الاسلام وارد نیست.

کد خبر 22490

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز