چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک مدرس حوزه و دانشگاه گفت: خطرناک‌تر از تهدید نسل، خطر تهدید تحکیم خانواده است و چناچه این روند ادامه یابد در آینده نزدیک نسل عمو، دایی، خاله و عمه از بین خواهد رفت.

moaref

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه چهارمحال و بختیاری، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی، در طرح تقویت مبانی اعتقادی در مصلای شهرکرد، اصلاح سبک زندگی را محور و اساس یک زندگی اسلامی دانست و اظهار کرد: طرح موضوع سبک زندگی از سوی مقام معظم رهبری در خراسان شمالی جزو اولویت‌های کاری نهادهای فرهنگی است که باید با فرهنگ‌سازی این امر مهم را نهادینه کنند.

وی به رابطه تعلیم و تربیت و سبک زندگی اسلامی اشاره و تصریح کرد: زمانی یک جامعه به سمت سبک زندگی صحیح اسلامی می‌رود که تعلیم و تربیت آن درست باشد و بر مبنای تعلیم اصول صحیح زندگی آموزش‌ها داده شود.

رفیعی تربیت را لازمه رسیدن به سبک زندگی اسلامی دانست و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین و کلیدی‌ترین مساله تحقق سبک زندگی اسلامی اصلاح امور تعلیم و تربیت در جامعه و به‌ویژه در نهاد آموزشی مانند آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها است.

وی به آیه 5 سوره تحریم که می‌فرماید: «أَزْوَاجًا خَیْرًا مِنْکُنَّ مُسْلِمَاتٍ مُؤْمِنَاتٍ قَانِتَاتٍ تَائِبَاتٍ عَابِدَاتٍ سَائِحَاتٍ ثَیِّبَاتٍ وَأَبْکَارًا» به بیان ویژگی همسران در خانواده پرداخت و اظهار کرد: زن باید با ایمان، معتقد به اصول دینی و اهل بخشش باشد و از امور دینی برای عبرت گرفتن خود استفاده کند این از ویژگی‌های بانوان در جامعه و خانواده است.

رفیعی به ویژگی‌های مردان اشاره و تصریح کرد: خدای متعال در آیات قرآن صبر و بردباری، راستگویی، منطقی بودن و حرف‌پذیری، انفاق به مستمندان، رفتار نیکو در خانه و استغفار و توبه را از ویژگی‌های مردان بیان کرد.

وی به بیان اصول کاربردی شدن سبک زندگی اسلامی پرداخت و گفت: اولین اصل در زندگی اسلامی صداقت و راستگویی است که باعث ایجاد محبت و آرامش در خانواده خواهد شد که باید این اصل مهم در زندگی نهادینه شود.

وی با بیان این‌که «دروغ‌گویی به زندگی ضربه‌ای بزرگ وارد می‌کند» تصریح کرد: اگر زندگی بر پایه صداقت و راستگویی در خانواده‌ها شکل گیرد زندگی گلستان خواهد شد و خدای متعال نیز به انسان‌های صادق وعده بهشت و پاداش اخروی داده است.

رفیعی دومین اصل زندگی اسلامی را مسوولیت‌پذیری عنوان و اظهار کرد: شناخت صحیح مسوولیت و انجام آن به بهترین شکل باعث تحکیم و استواری بنیان‌های خانواده خواهد شد و از درگیری و ناراحتی جلوگیری می‌شود.

وی به حقوق شوهر نسبت به همسر اشاره و خاطرنشان کرد: زن در قبال شوهر خود باید یک سری اصول و حقوق مهم را رعایت کند تا خانواده دچار درگیری و نزاع میان زن و شوهر نشود و خانواده در آرامش زندگی کنند.

این مدرس حوزه اطاعت‌پذیری زن از مرد را یکی از حقوق مهم بیان کرد و افزود: زن باید پایبند دستور شوهر باشد و نباید بدون اجاز مرد کاری انجام بدهد و اطاعت‌پذیری نسبت به دستورات شوهر خود، داشته باشد.

رفیعی به ویژگی‌های مردان در زندگی زناشویی اشاره و تصریح کرد: رفتار نیکو، وسعت و آزادی مطلوب به خانواده و غیرت و غیورمندی نسبت به خانواده از مهم‌ترین ویژگی‌های مردان به‌شمار می‌رود.

این مدرس حوزه و دانشگاه به آمار بالای طلاق در کشور اشاره و خاطرنشان کرد: متاسفانه در کشور آمار طلاق به بالاترین سطح خود رسیده است که این یک فاجعه برای نظام اسلامی محسوب می‌شود.

وی بحث تهدید نسل در جامعه را بسیار جدی دانست و تصریح کرد: در حال حاضر رشد جمعیتی ما به پایین‌ترین سطح خود رسیده و این یک خطر بزرگ برای خانواده‌های ما به حساب می‌آید.

رفیعی با اشاره به این‌که «تحکیم و ثبات خانواده در خطر قرار گرفته است» اظهار کرد: خطرناک‌تر از بحث تهدید نسل، خطر تهدید تحکیم خانواده است که جامعه ما را تحت تاثیر قرار داده به طوری که در آینده و در صورت ادامه این روند نسل عمو، دایی، خاله و عمه از بین خواهد رفت.

وی بی حجابی را یک فاجعه برای جامعه اسلامی برشمرد و تصریح کرد: متاسفانه در نظام اسلامی حجاب و پوشش اسلامی رخت بربسته که باید دولت با یک مدیریت فرهنگی درست این مساله مهم را اصلاح کنند.

کد خبر 228064
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز