همشهری آنلاین: خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها از وین گزارش داد: به نظر می‌رسد ایران مانع از رشد حساس‌ترین ذخایر هسته‌ای خود از طریق تبدیل بخشی از آن به سوخت راکتور شده است؛ و احتمالا این اقدام بالقوه فرصت بیشتری را برای مذاکره با قدرت‌های جهانی فراهم می‌کند.

ایسنا نوشت: این خبرگزاری انگلیسی ادامه داد که غرب بر ذخایر گاز اورانیوم با غنای متوسط ایران نظارت دقیقی دارد و در ادامه به تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه ایران اشاره کرد.

رویترز افزود که جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه‌اش صرفا برای تولید برق و مصارف پزشکی است، و با پیروزی حسن روحانی نسبتا میانه‌رو در انتخابات ریاست جمهوری به افزایش امیدها مبنی بر این منجر شده است که مانع گفت‌وگوها در رابطه با برنامه هسته‌یی رفع شود.

رویترز ادامه داد: ایران از سال 2010 که غنی‌سازی اورانیوم 20 درصدی را آغاز کرد تاکنون بیش از 240 تا 250 کیلوگرم اورانیوم غنی شده تولید کرده که برای تولید یک سلاح کافی خواهد بود. اما با تبدیل بخشی از گاز اورانیوم به پودر اکسید در راستای تولید سوخت برای یک راکتور تحقیقاتی پزشکی، مقدار این ذخایر را پایین‌تر از خط قرمز مطرح شده از سوی اسراییل نگه داشته است.

دیپلمات‌های معتبر در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفتند که ممکن است ایران حتی در ماه‌های اخیر این تبدیل را افزایش داده باشد.

رویترز ادامه داد: اگر این موضوع در گزارش فصلی آژانس که حدود 27 و 28 اوت منتشر می‌شود تایید شود، میزان فهرست موجودی گاز 20 درصدی به میزانی کمتر از خروجی افزایش خواهد داشت.

یکی از این دیپلمات‌ها عنوان کرد که احتمال دارد در سه ماه گذشته این ذخایر رشد کم و حتی عدم رشد را نشان دهد و همه انتظار دارند که در آن‌جا تبدیل بیشتری صورت گرفته باشد.

اما این دیپلمات و دیگر دیپلمات‌ها گفتند که با توجه به این‌که تبدیل اورانیوم اواخر 2011 آغاز شد، نباید آن را علامتی از جانب رییس‌جمهور جدید ایران در نظر گرفت.

رویترز افزود که طبق آخرین گزارش آژانس، ذخایر گاز اورانیوم 20 درصدی ایران در ماه مه به 182 کیلوگرم افزایش داشت که نسبت به ماه فوریه 9 درصد افزایش داشته اما میزان آن زیر میزان خط قرمز است.

بنا بر این گزارش دیپلمات‌های غربی می‌گویند که ایران باید برای رفع تردیدها درباره برنامه هسته‌یی خود کار بیشتری انجام دهد و خاطرنشان می‌کنند که پودر اکسید اورانیوم می‌تواند به گاز تبدیل شود.

کد خبر 227803
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز