همشهری آنلاین: سخنگوی کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از گفته‌های حسن روحانی رییس‌جمهور جدید ایران در مراسم تحلیفش استقبال کرد و گفت که اگر شک و تردید به اهداف اتمی ایران بر طرف شود، دلیلی برای وجود تحریم‌ها نمی‌ماند.

برنامه و فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌یی ایران از ابتدا تاکنون تحت نظارت بازرسان و دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بوده است. ایران همواره بر حل و فصل ابهامات و سوالات آژانس و رفع نگرانی‌های برخی کشورهای درباره برنامه هسته‌یی‌اش تاکید کرده است.

به گزارش ایسنا، مایکل مان به بی بی سی فارسی گفته است که «ما حرف‌های رییس‌جمهور جدید را شنیدیم و حرف‌های جالبی بود. ما همیشه به شریکان خود احترام می‌گذاریم.»

حسن روحانی، رییس جمهور ایران یک روز پیش از این در سخنرانی مراسم تحلیفش گفته بود که «شفافیت، کلید گشودن باب اعتماد است. شفافیتی که از آن سخن می‌گوییم، نمی‌تواند یک‌ طرفه و بدون ساز و کارهای اجرایی و عملی در روابط دو جانبه و چند جانبه باشد.»

روحانی گفته بود که به جای زبان تحریم با زبان تکریم با ایران سخن بگویید.

سخنگوی کاترین اشتون یک روز پس از سخنرانی روحانی در مراسم تحلیف مدعی شد که «دلیل تحریم‌ها شک و تردیدی است که در اهداف ایران دیده می‌شود. اگر این شک و تردید برطرف شود دلیلی برای وجود تحریم‌ها نیست.»

مان گفته است که «ما می‌خواهیم ایران پیشنهادهای ما را قبول کند و این به ادامه مذاکرات و در نهایت به یک توافق منجر شود. توافقی که در آن جامعه جهانی قانع می‌شود که فعالیت اتمی ایران هدف نظامی ندارد.»

سخنگوی اشتون مدعی شد که «تحریم‌ها به دلیل وجود این نگرانی‌ها پابرجاست و ایران هنوز نتوانسته کاری جدی درباره نگرانی‌های ما انجام دهد. می‌خواهیم از ایران عمل ببینیم.»

مان درباره چگونگی برداشتن تحریم‌های ایران گفته است که «این‌طور نیست که شما یک کار کنید و همه تحریم‌ها از بین برود. برای این کار باید یک روند مشخص طی شود. اول این‌که توپ الان در زمین ایران است. آن‌ها باید قدم اول را بردارند چون هرچه باشد این ایران است که تعهدات بین‌المللی‌اش را نقض کرده است.»

وی اظهار کرد که «وقتی ایران به سمتی حرکت کند که به تعهداتش احترام بگذارد، ما می‌توانیم درباره برداشتن تحریم‌ها صحبت کنیم. همه چیز به آن چه در ایران اتفاق می‌افتد بستگی دارد و این‌که آیا می‌خواهند مسوولیت‌های بین‌المللی خود را بپذیرند.»

سخنگوی مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با یادآوری دوره‌های مذاکرات اتمی با ایران گفت که «ما بسته‌ای پیشنهادی به ایران ارائه کرده‌ایم. الان چند ماه است که این پیشنهادها مطرح شده است. هنگامی که این پیشنهادات مطرح شد زمزمه‌های مثبتی از طرف مذاکره‌کننده ایران شنیده شد، اما در نهایت ما در مذاکرات پیشرفت چندانی نکردیم.»

مان اظهار کرد که «ما می‌خواهیم هرکس در دولت جدید مسوول پرونده اتمی ایران می‌شود درباره این پیشنهادها با جدیت کار کند، نشان دهد ایران در برداشتن این قدم‌ها که هدفش ایجاد اطمینان در طرفین مذاکره است جدی است و روندی را آغاز کند که دنیا مطمئن شود ایران تنها به دنبال انرژی اتمی برای مصارف صلح‌آمیز است. طرف ایرانی درباره این موضوع حرف زیاد زده است و حالا ما می‌خواهیم از آنها عمل ببینیم.»

ایران همواره اعلام کرده است که از پیگیری برنامه هسته‌یی اهدافی صلح‌آمیز را دنبال می‌کند. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز می‌گوید مدرکی دال بر انحراف ایران به سوی مقاصد نظامی ندارد.

 

کد خبر 226078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز