دوشنبه ۴ شهریور ۱۳۹۲ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه سیاسی: چند ساعت پس از فرود نیمروزی هواپیمای حامل پادشاه عمان در تهران که برخی رسانه‌های برون‌مرزی از او به‌عنوان فردی یاد کردند که در سفر به ایران تلاش می‌کند تا زمینه مذاکرات غیرمستقیم ایران و آمریکا را فراهم کند، یک دیپلمات ارشد آمریکایی هم وارد ایران شد

ظریف - مذاکرات

دیپلماتی که به سوابق طولانی فعالیت‌های سفارتی به نمایندگی از ایالات متحده در منطقه مشهور است. ورود او تحلیل‌ها پیرامون شکل‌گیری یک حلقه واسط مذاکراتی میان ایران و آمریکا را قوت داد؛ مذاکراتی که با سپری شدن بیش از یک دهه از گشوده شدن پرونده هسته‌ای ایران قبل از هر چیز معطوف به این موضوع شده و خواهان حل و فصل مسئله هسته‌ای در جهت پدیدار شدن نشانه‌های مثبت در شکل‌گیری ارتباطات طرفین است.

سفر جفری فلتمن به ایران اگرچه در چارچوب پست او در سازمان ملل به‌عنوان معاون دبیرکل این سازمان صورت می‌گیرد، سوابق معاونت وزیرامورخارجه ایالات متحده، سفیری آمریکا در لبنان طی سال‌های 2004تا 2008و حضور در کنسولگری آمریکا در سرزمین‌های اشغالی به‌عنوان مأمور ارشد ایالات متحده کافی است تا او را بیش از هر چیز به‌عنوان یک سیاستمدار کهنه‌کار آمریکا و کارشناس مسائل شرق و غرب آسیا بشناسند؛ چنان که او به تازگی سفری به برخی کشورهای خاورمیانه داشته است. همین سوابق باعث شده تا اگر اهداف سفر او رایزنی پیرامون تحولات سوریه، مصر و لبنان اعلام شود ولی در کنار سفر سلطان قابوس به تهران که روابط خوبی با آمریکا و انگلیس دارد گمانه‌زنی‌ها پیرامون ایفای نقش میانجیگری و ایجاد کانال ارتباطی میان ایران و آمریکا از سوی چنین مهمانانی در ایران تقویت شود.

سابقه فلتمن باعث شده بسیاری او را در کنار معاون سیاسی دبیر‌کل سازمان ملل متحد نماینده آمریکا و دیپلمات پرنفوذ این کشور در منطقه بدانند. دیپلمات ارشد آمریکایی اگرچه یک‌بار نیز سال گذشته در جریان برگزاری اجلاس سران جنبش عدم‌تعهد به‌عنوان عضو هیأت همراه بان کی مون دبیرکل سازمان ملل به تهران آمد و همراه با او دیداری با رهبر معظم انقلاب داشت ولی این بار سفرش به تهران کاملاً انفرادی و با هدف انجام برخی مذاکرات است.

براین اساس او عالی‌ترین مقام آمریکایی است که پس از پیروزی انقلاب و البته به‌عنوان معاون دبیرکل سازمان ملل به ایران سفر کرده است. حسن روحانی به‌عنوان رئیس‌جمهوری که در جریان انتخابات اتخاذ رویکردهای جدید در دیپلماسی و تعامل با کشورهای صاحب اثر در عرصه بین‌الملل را نوید داده بود در نخستین نشست خبری خود به صراحت اعلام کرده بود که «ما همه اقدامات دولت آمریکا را به دقت رصد خواهیم کرد و به اقدامات عملی سازنده و معناداری اگر وجود داشته باشد، قطعا پاسخ مشابه و متناسب از طرف ملت ایران داده خواهد شد.» فلتمن روز گذشته با محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه دیدار داشت.

آنچه از فحوای سخنان این دو مقام بر می‌آمد مذاکره درباره مسئله فلسطین، سوریه و مسائل خاورمیانه بود اما سایت ایران هسته‌ای در تحلیل خود از چنین ملاقات‌هایی نوشت که «این احتمال زیاد است که مسئله سوریه نقش جدی در مذاکرات فلتمن داشته باشد، اما اینکه برخوردهای نزدیک با واسطه‌ها بخواهد به سرعت تبدیل به برخورد‌های مستقیم ایرانی- آمریکایی شود مسئله‌ای نیست که بتوان از کنار آن ساده گذشت.»

به گزارش مهر، براساس اسناد افشا‌شده از سفارتخانه‌های آمریکا گزارش‌های فلتمن از منطقه همیشه مورد توجه مقام‌های آمریکا بوده است؛ گزارش‌هایی که او همیشه در آنها به واشنگتن نسبت به خطر نفوذ ایران هشدار داده است. نتایج سفر فلتمن و گزارشی که او پس از این سفر به مقامات بالادست خود خواهد داد قطعا برای مقامات آمریکا مهم است.

کد خبر 228704
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز