دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه گفت: برخلاف نظرعده‌ای که بر مبناهای غیرعلمی نوشیدن قهوه را مفید و یا مضر اعلام می‌کنند، هنوز نتیجه آزمایش‌ها در این باره نتیجه قطعی نداشته است. در این شرایط بهتر است که قهوه به عنوان یک نوشیدنی گرم و آرام‌بخش مورد استفاده قرار گیرد اما نوشیدن آن تبدیل به عادت نشود.

نوشیدن قهوه ؛ مفید یا مضر

مجید کاراندیش در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: تا زمانی که آزمایش‌ها درباره فواید یا زیان‌های نوشیدن قهوه به نتیجه قطعی نرسیده است، بهتر است توصیه علوم تغذیه به گونه‌ای باشد که مردم را دچار تعارض نکند.

وی گفت: چای و قهوه پرمصرف‌ترین نوشیدنی‌ها در سطح دنیا هستند. هر چند با توجه به سابقه تاریخی، گرایش کشورهای شرقی به سمت نوشیدن چای بوده است و نوشیدن قهوه بیشتر در کشورهای غربی رواج داشته است ولی امروزه میل به نوشیدن قهوه در میان ایرانیان نیز رایج شده و هم‌پای چای در قفسه آشپزخانه‌ها یافت می‌شود.

وی ادامه داد: قهوه به عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش دارای ترکیباتی است که بعد از استخراج می‌تواند جنبه دارویی پیدا کند که یکی از این ترکیباب کافئین است.

این متخصص تغذیه درباره کافئین عنوان کرد: کافئین ترکیبی است که فعالیت زیستی دارد و بسیاری از فرایندهای بدن مانند دستگاه گوارش، دستگاه تنفس و مهمترین آنها، اعصاب مرکزی را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

وی افزود: به دلیل تاثیر کافئین بر روی سیستم اعصاب مرکزی است که افراد با مصرف قهوه هوشیاری‌شان بیشتر شده و یا قادر می‌شوند با خواب‌آلودگی مقابله کنند، به همین علت است که به افراد سالم توصیه می‌شود از نوشیدن قهوه 2 تا 3 ساعت قبل از خواب خودداری کنند.

کاراندیش تصریح کرد: برخلاف نظر عده‌ای که بر مبناهای غیرعلمی نوشیدن قهوه را مفید و یا مضر اعلام می‌کنند، هنوز نتیجه آزمایش‌ها در این باره نتیجه قطعی نداشته است و پاسخ‌ها متناقض بوده است. در این شرایط بهترین توصیه این است که قهوه به عنوان یک نوشیدنی گرم و آرام‌بخش مورد استفاده قرار گیرد ولی نوشیدن آن تبدیل به عادت نشود.

این متخصص تغذیه در ادامه گفت: وقتی فرد به نوشیدن قهوه و یا هر نوشیدنی دیگری عادت می‌کند، با قطع آن عوارضی مانند سردرد، عصبی شدن و ... برای وی ایجاد می‌شود که به این حالت، "سندروم قطع" می‌گویند. این عوارض جدی نبوده و معمولا نیز کوتاه‌مدت هستند.

وی زنان باردار را از مصرف زیاد قهوه منع کرد و توضیح داد: نوشیدن قهوه برای زنان باردار ممنوع نیست ولی باید میزان آن به یک یا دو فنجان در روز محدود شود.

کد خبر 227659
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز