نتایج یک پژوهش مشخص کرد با وجود اینکه گردشگران ایرانی علاقه زیادی به استفاده از خدمات اینترنتی وب‌سایت‌های گردشگری دارند، این وب‌سایت‌ها قادر به پاسخگویی به نیاز مخاطبان نیستند.

به گزارش ایسنا و براساس یک پژوهش انجام شده در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با موضوع میزان رضایت کاربران از ارائه خدمات و اطلاعات وب‌سایت‌های گردشگری که در قالب پایان‌نامه دانشجویی به ایسنا منتشرشده، مشخص شد که اصلی‌ترین ذی‌نفعان وب‌سایت‌های گردشگری، بنگاه‌های کوچک هستند، زیرا این وب‌سایت‌ها از یکسو موجب حل‌شدن برخی مشکلات فنی بنگاه‌های کوچک و کاهش هزینه‌های آنها از طریق اتصال‌شان به بنگاه‌های بزرگ می‌شوند و از سوی دیگر، این فرصت را می‌یابند تا به‌صورت مجزا از سازمان‌های بزرگ، فرصت حضور داشته باشند.

براین اساس با توجه به اینکه منفعت اصلی اینترنتی‌شدن ارائه خدمات بخش گردشگری نصیب بنگاه‌های کوچک می‌شود، سازمان‌های بزرگ نیز چاره‌ای به‌جز پیوستن به این جریان ندارند، زیرا با وجود روند روبه‌رشد به‌کارگیری فناوری اینترنتی در گردشگری، با خطر حذف روبه‌رو می‌شوند. گردشگران اینترنت را منبعی برای کسب اطلاعات مورد نیاز برای برنامه‌ریزی سفرشان می‌دانند و از وب‌سایت‌ و وبلاگ‌های گردشگری انتظار دارند به ارائه خدمات مناسب و اطلاعات بی‌نقص بپردازند؛ ولی نتایج این پژوهش تأکید دارد که وب‌سایت‌های گردشگری غالبا نیازهای افراد را تأمین نمی‌کنند.

به گفته اعضای جامعه آماری فعالیت‌های وب‌سایت‌های گردشگری، غیرخلاقانه است و ایده‌های کلیشه‌ای سفر که در دنیای واقعی قابل مشاهده است، در وب‌سایت‌های گردشگری نیز دیده می‌شود. بیشتر افراد نیز بر این باور بودند که به‌لحاظ کیفیت خدمات ارائه‌شده در این وب‌سایت‌ها ضعیف است و بیشتر اطلاعات این وب‌سایت‌ها کپی و ناقص منتشر می‌شوند.

بر اساس نتایج بررسی‌ها، نشناختن بازار هدف یکی از دلایل اصلی ارائه اطلاعات و خدمات، بدون درنظر گرفتن نیاز مخاطبان است. این نتایج نشان می‌دهد، یکی از بخش‌هایی که چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، علایق مورد نظر آن دسته از گردشگرانی است که به‌دنبال موضوعات خاص در سفر هستند؛ مکان‌های ادبی، آثار باستانی، طبیعت‌گردی، تماشای صنایع‌دستی محلی و... مواردی هستند که درصورت مطرح شدن و گسترش یافتن، مورد استقبال کاربران خاص قرار می‌گیرند. این نوع گردشگری در ابتدا ممکن است به کاربران خاصی محدود باشد، ولی با ارائه خدمات با کیفیت، این بخش نیز می‌تواند رشد و توسعه پیدا کند. نتایج این پژوهش همچنین تأکید می‌کند که سطح کیفیت وب‌سایت‌های دولتی نسبت به وب‌سایت‌های خصوصی پایین‌تر است.

 

کد خبر 227600

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز