گروه بورس: رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه یکی از موارد حائز اهمیت در برنامه وزیر جدید امور اقتصادی و دارایی، ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی است، راهکارهای تأمین مالی دولت ازطریق بازار سرمایه و الزامات تحقق این هدف را اعلام کرد.

بورس

علی صالح‌آبادی در گفت‌وگو با همشهری، در بیان نخستین راهکار، به انتشار اوراق خزانه اسلامی اشاره کرد و گفت: اسناد خزانه اسلامی، علاوه‌بر تأمین منابع مالی دولت، ابزار مالی مناسبی برای اعمال سیاست‌های پولی ازطریق عملیات بازار باز محسوب شده و برای سرمایه‌گذاران نیز یک ابزار سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و جذاب محسوب می‌شود که خزانه‌داری کل وزارت اقتصادمتولی عرضه آن است.

رئیس سازمان بورس عملیاتی‌کردن ابزارهای مالی اسلامی در بازار کالا و خدمات شامل اوراق سلف نفتی و کالایی را دومین راهکار تأمین مالی ازطریق بازار سرمایه برشمرد و افزود: قرارداد سلف نوعی قرارداد اسلامی است که براساس آن، عرضه‌کننده، دارایی خود را به‌صورت نقد فروخته و متعهد می‌شود آن دارایی را در آینده به خریدار تحویل دهد. به‌عنوان مثال دولت به‌عنوان مالک ذخایر نفتی، می‌تواند با انتشار اوراق سلف نفتی و فروش این اوراق به مردم، ضمن تأمین منابع مالی موردنیاز، قشرهای مختلف را در درآمدهای نفتی سهیم کند.

او با بیان اینکه موضوع انتشار اوراق سلف نفتـی، نیازمند هماهنگی نزدیک میان سازمان بورس، بانک مرکزی و وزارت نفت است، تأکیدکرد: در یک‌سال اخیر، همه اقدامات زیرساختی، مقرراتی و نرم‌افزاری لازم برای انتشار اوراق سلف نفتی و معامله این اوراق در بورس انرژی انجام شده و درصورت هماهنگی کامل با بانک مرکزی و وزارت نفت، می‌توان به سرعت اوراق سلف نفتی را به‌عنوان نخستین‌ گام منتشر کرد.

صالح‌آبادی عرضه صندوق‌های سرمایه‌گذاری زیرساخت و فروش واحدهای این نوع صندوق‌ها را به مردم، سومین راهکار تأمین مالی بلندمدت دولت معرفی کرد و گفت: درصورت ایجاد این نوع صندوق‌ها، علاوه‌بر تأمین منابع مالی لازم برای اجرای طرح‌های زیربنایی دولت، به توسعه فرهنگ سهامداری که یکی دیگر از برنامه‌های وزیر اقتصاد است، کمک قابل توجهی خواهد شد.

به‌گفته وی، دولت می‌تواند علاوه‌بر اوراق مشارکت، با انتشار اوراق استصناع (ساخت)، اوراق مرابحه (منفعت) یا اوراق اجاره در بازار سرمایه، ضمن جمع‌آوری نقدینگی برای اجرای پروژه‌های عمرانی و تولیدی، مردم را در سود این پروژه‌ها مشارکت دهد.
صالح‌آبادی افزود: دولت می‌تواند با انتشار و فروش اوراق جعاله به سرمایه‌گذاران ازطریق بازار سرمایه، از ظرفیت بخش خصوصی برای تأمین مواد استراتژیک موردنیاز، براساس قرارداد جعاله، استفاده کند تا به این ترتیب، لازم نباشد رأسا منابع مالی برای تأمین کالاهای استراتژیک تخصیص دهد.

رئیس سازمان بورس با اشاره به فراهم شدن امکان فروش املاک و مستغلات مازاد دولت در بورس کالا گفت: با تاسیس تابلوی فرعی معاملات بورس کالا، کمک شایان توجهی به تسهیل تأمین مالـی دولت از طریق بازار سرمایه در کوتاه‌مدت خواهد شد.او به استفاده از روش‌های مشارکت عمومی - خصوصی مشهور به «ppp» به‌منظور تأمین مالی بلندمدت دولت اشاره کرد و گفت: این موضوع یکی از روش‌های مطرح خصوصی‌سازی در جهان است، به این صورت که دولت برای اجرای طرح‌های عمومی، تأمین مالی پروژه‌ها و در نهایت واگذاری آنها به عموم مردم، مشارکت‌های عمومی و خصوصی را به شکل جذب سرمایه یا همکاری‌های عملیاتی و تخصصی جذب می‌کند.

رئیس سازمان بورس تأکید کرد: ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی، نیازمند همکاری، هماهنگی و هم‌افزایی میان دستگاه‌های اقتصادی است که خوشبختانه، در برنامه‌های آقای طیب‌نیا نیز به این موضوع، به‌طور ویـژه پرداخته شده است.

کد خبر 227203
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز