سازمان بورس اعلام کرد: درصورت ارائه‌ اطلاعیه‌ شفاف‌سازی و به‌وجود‌نیامدن ابهام جدید، نماد ۲شرکت پالایش نفت تبریز و تهران تا ۲۳ مردادبازگشایی می‌شود ولی گشایش نماد سایر شرکت‌های پالایشی، نیازمند ارائه‌ اطلاعات بیشتر است.

امیر حمزه مالمیر، مدیر نظارت بر ناشران اوراق بهادار سازمان بورس در این‌باره گفت: علاوه بر اشکالاتی که قبلاً درخصوص تغییرات بااهمیت در اعلامیه‌ها و تعدیلات مکرر آنها توسط شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران مطرح شده بود، درحال حاضر عمده‌ترین ابهام عمومی موجود درخصوص شرکت‌های پالایشی به تعیین تکلیف موجودی‌های پایان دوره قبل و سود ناشی از تفاوت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی موجود در آن بر‌می‌گردد که عمدتا‌ً در بهار امسال فروخته شده و شناسایی خواهد شد.

او اعلام کرد: شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی ایران از شرکت‌های پالایشی درخواست کرده تا تفاوت ایجادشده از بابت نرخ ارز مرجع و مبادلاتی را در درآمد خود شناسایی نکنند و این تفاوت در برخی شرکت‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده و قبول و رد این موضوع تأثیر قابل توجهی بر عملکرد شرکت‌های پالایشی خواهد داشت. مالمیر با بیان اینکه حسابرس نسبت به پیش‌بینی عملکرد 4شرکت پالایشگاه بندرعباس، پالایشگاه اصفهان، پالایشگاه لاوان و پالایشگاه شیراز عدم‌اظهارنظر ارائه کرده است، افزود:

پیگیری‌های مکرر سازمان بورس برای ارائه‌ اظهارنظر مقبول یا حداقل مشروط حسابرس از شرکت‌های مذکور صورت گرفته و از شرکت‌های مذکور هم خواسته شده است تا مدارک، مستندات و توجیهات لازم را در اختیار حسابرس قرار داده یا نسبت به تعدیل پیش‌بینی خود به‌نحوی که حسابرس را قانع کند، اقدام کنند که تاکنون این مهم محقق نشده است.

او درباره پالایش نفت تبریز و تهران گفت: نماد شرکت‌های پالایش نفت تبریز و تهران با ارائه‌ اطلاعیه‌ شفاف‌سازی و درصورت به‌وجود‌نیامدن ابهام جدید، تا آخر هفته باز می‌شود ولی بازگشایی نماد سایر شرکت‌های پالایشی، نیازمند ارائه‌ اطلاعات پیش‌بینی عملکرد حسابرسی‌شده خواهد بود. او تأکید کرد: از سرمایه‌گذاران درخواست می‌شود به صورت‌های مالی شرکت‌ها و بندهای گزارش حسابرس نسبت به آنها و همچنین اطلاعات پیش‌بینی و موارد اعلامی توسط حسابرسان درخصوص آنها توجه لازم و ویژه داشته باشند و براساس تحلیل این اطلاعات، تصمیم‌گیری کننـد.

کد خبر 226721
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز