سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۰
۰ نفر

مهدی آزادواری* این روزها فعالان بازار سرمایه با توجه به برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد، به آینده خوشبین‌تر هستند و براین اساس پیش‌بینی می‌شود رکوردشکنی‌های بازار سرمایه را در آینده نزدیک هم شاهد باشیم.

البته در این میان نباید از تلاش مدیریت فعلی سازمان بورس در جهت توسعه ساختارها و زیرساخت‌های علمی بازار سرمایه چشم‌پوشی کرد.

با وجود این، به‌نظر می‌رسد توجه ویژه دولت جدید به اقتصاد درکنار تلاش برای بهبود روابط خارجی، می‌تواند ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک بازارسرمایه را کاهش دهد.

به باور فعالان بورس، درصورت اجرای برنامه‌های وزیر پیشنهادی اقتصاد، برای توانمند‌سازی‌ بازارهای مالی به‌خصوص خارج شدن اقتصاد، از بانک محوری و حرکت به سوی تأمین مالی از طریق بازار سرمایه، همزمان می‌توان به افزایش کارایی اقتصاد و توسعه هرچه بیشتر بازار سرمایه خوشبین بود.

اجرای برنامه‌هایی چون افزایش واگذاری سهام شرکت‌های دولتی با تأکید بر واگذاری مدیریت به بخش خصوصی، جذب سرمایه‌های بین‌المللی از طریق سبد دارایی، طراحی ابزارهای جدیدی چون انواع قراردادهای اختیار معامله و سلف کلاسیک و بازنگری در نقش نهادهای اجرایی و نظارتی دولت با هدف تسهیل فعالیت بازار سرمایه هم از دیگر موارد مورد توجه بازار سرمایه است.

از سوی دیگر به‌نظر می‌رسد امید به توسعه فعالیت بورس‌های کالا و انرژی درصورت اجرایی شدن برنامه‌های وزیران نفت و کشاورزی، از دیگر دلایل افزایش خوشبینی فعالان بازار سرمایه به آینده است.به‌نظر می‌رسد با توجه به توسعه کیفی بازار سرمایه در 8 سال گذشته هم‌اکنون بورس‌های چهارگانه فعال در اقتصاد ایران روی سکوی پرتاب قرار دارند و فقط به کمی تدبیر نیاز است.

* مدیر سرمایه‌گذاری صندوق ذخیره شهرداری تهران

کد خبر 226879
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز