گروه شهری: نخستین جلسه هماهنگی ستاد استقبال از مهر۹۲ با حضور مسئولان نهادهای دست‌اندرکار پایتخت دیروز برگزار شد.

دانش آموز ان

این ستاد در سال‌های اخیر به زعم بسیاری از کارشناسان شهری به یکی از موفق‌ترین ستادها در تعامل میان نهادها تبدیل شده است. در سال‌جاری نیز با پیش‌بینی افزایش 4میلیون سفر شهری در ابتدای‌ماه مهر مسئولانی از معاونت حمل‌ونقل و ترافیک و معاونت اجتماعی شهرداری تهران، پلیس انتظامی و راهور، آموزش و پرورش، آتش‌نشانی و رسانه‌ها برای هماهنگی و تشریک مساعی برای بازگشایی مدارس گرد هم آمدند.

در جلسه ستاد استقبال از مهر92 اخبار مهم حمل‌ونقلی نیز منتشر شد که شامل بهره برداری‌ از مسیرهای مترو و اتوبوسرانی تندرو نیز می‌شود. بر این اساس تا پیش از سال تحصیلی از 12کیلومتر بخش جنوبی متروی خط3 حدفاصل چهارراه ولیعصر تا پایانه آزادگان وارد چرخه حمل‌ونقل شهری می‌شود. افزایش حرکت قطارهای مترو، ورود 20رام قطار یک‌طبقه و 2رام قطار دوطبقه به قطار شهری و رایگان بودن مترو برای دانش‌آموزان در روز نخست مهر‌ماه از دیگر اقدامات مترو برای استقبال از سال تحصیلی است.

در بخش اتوبوسرانی نیز بهره‌برداری از سامانه خط 9 اتوبوس‌های تندرو به‌طول 33کیلومتر و 36 ایستگاه از دیگر اخبار خوش حمل‌ونقلی برای مردم بود. این سامانه مسافران را در مسیر بزرگراه ارتش و بزرگراه امام‌علی تا دولت‌آباد و بالعکس جابه‌جا می‌کند. اتمام حفاری‌ها و پاکسازی مسیرهای شهری در سال‌های گذشته عامل اصلی تشکیل ستاد استقبال از مهر بود. امسال نیز در جلسه هماهنگی معین شد هرگونه حفاری در شهر حداکثر تا تاریخ 15شهریور به‌ویژه در معابر منتهی به مدارس و مراکز آموزشی پایان یابد و محدوده پاکسازی شود.

همچنین سیدجعفر تشکری‌هاشمی، معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در این جلسه با بیان اینکه امسال یک‌ماه و نیم مانده به آغاز سال تحصیلی، ستاد استقبال از مهر تشکیل شده، گفت: تا آغاز سال تحصیلی 5 جلسه دیگر برگزار خواهد شد. در این جلسه از همه دستگاه‌ها که مسئولیت‌های اجرایی دارند، خواسته شده تا درخصوص رفع انسدادهای ترافیکی و همچنین روان‌سازی‌ ترافیک اقدام کنند.

وی ادامه داد: در جلسه دیروز گزارش‌هایی از سال قبل ارائه شد که براساس آن برنامه‌ریزی استقبال از مهر92 بر محور کلی ایمنی دانش‌آموزان و روان‌سازی‌ ترافیکی پایه‌گذاری شد. وی با اشاره به آمادگی همه‌جانبه ناوگان حمل‌ونقل عمومی افزود: بالغ بر 2میلیون دانش‌آموز و دانشجو در آغاز سال تحصیلی در سطح شهر تردد خواهند داشت که با توجه به این افزایش حجم تردد نیاز است بسترهای لازم برای رفع انسدادهای ترافیکی و همکاری بین دستگاه‌ها ایجاد شود. بر همین اساس ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهر تهران با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت خود در روز بازگشایی مدارس فعال خواهد بود.

معاون شهردار تهران در ادامه به بیان اقدامات واحدهای ترافیکی شهر تهران پرداخت و گفت: برای تمام واحدها شرح وظایف خاصی تعیین شده که آنها موظفند تا در آستانه بازگشایی مدارس این اقدامات را انجام دهند. به‌عنوان مثال در شرکت مترو تعمیر ونگهداری واگن‌ها، ارائه تسهیلات رایگان به دانش‌آموزان و دانشجویان در روز اول مهر، ارائه خدمات و اورهال کردن قطارها مدنظر است. وی درخصوص وظایف تاکسیرانی افزود: تخفیف تاکسی‌های ویژه سرویس مدارس براساس نیاز آموزش و پرورش، حضور بازرسان سازمان از ساعت 6:30 صبح روز اول بازگشایی مدارس در مراکز تجمع مسافر، آموزش رانندگان تاکسی و نیز الزام آنها به دارا بودن برگه معاینه فنی در دستور کار است.

معاون حمل ونقل وترافیک شهردار تهران ادامه داد: در شرکت واحد اتوبوسرانی نیز اعزام اتوبوس‌های کمکی در زمان پیک مسافر و تعطیلی مدارس، تعمیر و نگهداری اتوبوس‌ها و خدمات دهی در برنامه زمانبندی مطرح شده است. تشکری‌هاشمی همچنین بیان کرد: در آستانه بازگشایی مدارس 140دستگاه اتوبوس دوکابین که اختصاص به خط9 اتوبوس‌های تندرو (بی‌آرتی) دارد، وارد ناوگان می‌شود؛ ضمن اینکه 20رام قطار یک طبقه و 2رام قطار دوطبقه به شبکه مترو افزوده می‌شود.

همچنین راه‌اندازی خط9 بی‌آرتی و بخش جنوبی خط3 مترو با آغاز مهرماه صورت می‌پذیرد. اما یزدی‌خواه، مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران در این جلسه با تقدیر از اقدامات سال‌های اخیر شهرداری تهران جهت مناسب‌سازی‌ محیط برای استفاده دانش‌آموزان و دانشجویان، بر اهمیت آموزش به رانندگان سرویس مدارس تأکید کرد. همچنین سرهنگ جهانی معاون آموزش راهنمایی و رانندگی با اشاره به طرح پلیس برای برخورد با سرویس‌های مدرسه فاقد برچسب، از تهیه آیین‌نامه حمل‌ونقل دانش‌آموزان خبر داد.

کد خبر 227064
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز