همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که اوکسی‌توسین ممکن است زخم‌های عاطفی ما را عمیق‌تر کند.

اوکسی‌توسین یا به اصطلاح هورمون دوست داشتن به طور معمول با صمیمیت، مهربانی و اعتماد ارتباط داده شده است. در واقع همین قدرت عشق‌آفرینی این هورمون بوده است که اخیرا گروهی از پژوهشگران را برانگیخت تا اسپری بینی حاوی آن را برای تاثیرگذاری مثبت بر عواطف افراد بسازند.

اما ظاهرا این هورمون ممکن است نقشی کلیدی در برانگیختن اضطراب‌های عمیق و تعارض‌های عاطفی هم داشته باشد که زخم‌های حاصل از آنها ممکن است برای سال‌ها طول بکشد.

یک بررسی جدید بوسیله یلینا رادولویک از دانشکده پزشکی فینبرگ دانشگاه نورث‌وسترن در آمریکا نشان می‌دهد

اوکسی‌توسین اضطراب‌های اجتماعی ناشی از دردهای عاطفی شدید، چه ناشی از مورد زورگویی قرار گرفتن در مدرسه در دوران کودکی باشد، چه گیر کردن در چرخه معیوب یک رابطه آزارگرانه، را "تقویت می‌کند".

رادولویک و همکارانش کشف کردند که اوکسی‌توسین یک مولکول پیام‌دهنده به نام "کیناز تنظیم‌شونده با پیام خارج‌سلولی" (ERK) را تحریک می‌کند که معمولا 6 ساعت پس از یک تجربه اجتماعی منفی فعال می‌شود.

به گفته پروفسور رادولویک ERK با تحریک کردن مسیرهای عصبی ترس در مغز که بسیاری از آنها از ناحیه‌ای به نام "دیواره جانبی" می‌گذرند، باعث تشدید ترس می‌شود. این ناحیه مغز در پاسخ‌های عاطفی و پاسخ به استرس نقش دارد.

او می‌گوید: "با شناخت نقش دوگانه سیستم اوکسی‌توسینی در برانگیختن یا تخفیف دادن اضطراب، بسته به بافت اجتماعی، ما می‌توانیم اثرات درمانی اوکسی‌توسین برای افزایش خشنودی فردی را به حد مطلوب برسانیم و از بروز واکنش‌های منفی ناشی از آن جلوگیری کنیم."

اوکسی‌توسین اغلب به عنوان هورمونی جادویی مطرح می‌شود، نوشدارویی که باعث می‌شود ما به آدم‌هایی آرام‌تر و مهربان‌تر بدل شویم.

تحقیقات پیشین بیانگر آن بوده‌اند که اوکسی‌توسین می‌تواند به کاهش هراس اجتماعی و تخفیف استرس کمک کند، و باعث شود ما باگذشت‌تر شویم، یعنی صفاتی که مشخصه انسانیت ماست.

از طرف دیگر به نظر می‌رسد این آخرین یافته‌ها نشان می‌دهد که  اوکسی‌توسین سویه تاریکی هم دارد که تازه دارد شناسایی می‌شود، و البته این سویه‌ها هم بخشی از انسانیت ماست.

منبع: The Week

کد خبر 226917
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز