چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه در خصوص بسته‎بندی مناسب مواد غذایی، گفت: مواد غذایی باید در بسته‎بندی‎های مناسب نگهداری شود چرا که در غیر این صورت مشکلات فراوانی را به وجود خواهد آورد.

فریز کردن مواد غذایی؛ مفید یا مضر

سعیده نهاوندی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فریز کردن مواد غذایی باعث کاهش یا متوقف شدن رشد و فعالیت میکروبی می‌شود که باید دقت قابل توجهی به این امر داشته باشیم.

وی افزود: در خصوص نگهداری مواد غذایی باید نکاتی را مدنظر داشت از جمله درج تاریخ بر روی بسته‎بندی‎ها، استفاده از نایلون‎های پلاستیکی استاندارد، چینش مناسب در طبقات یخچال و جداسازی مواد غذایی پخته از خام، چرا که در صورت چینش غیرصحیح بین بسته‎بندی‎های مواد غذایی، چسبندگی به وجود آمده که این امر مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

نهاوندی در خصوص اقدامات لازم به جهت توقف فعالیت میکروبی مواد غذایی، تصریح کرد: پس از پخت مواد غذایی، دمای آن‌ها بلافاصله و به سرعت باید پایین آورده شود تا از فساد مواد غذایی و فعالیت میکروبی آن‌ها جلوگیری شود. همچنین مواد غذایی باید در دمای 18 درجه سانتی‎گراد که برای فریز تعریف شده نگهداری شوند.

رییس اداره نظارت بر مواد غذایی، یادآور شد: عدم رعایت نحوه صحیح چینش مواد غذایی بر روی هم در طبقات یخچال، باعث ایجاد چسبندگی بین نایلون‎های پلاستیکی مواد شده که در صورت جداسازی مواد سبب پارگی در بسته‌بندی مواد غذایی می‌شود که این اتفاق، پدیده‎ای به نام سوختگی انجماد را به دنبال دارد که باعث کاهش کیفیت غذا و از بین رفتن ارزش غذایی آن ماده می‌شود.

نهاوندی در خصوص رفع انجماد از مواد غذایی، تأکید کرد: برای رفع انجماد مواد غذایی سه روش عمده وجود دارد که شامل استفاده از یخچال، استفاده از آب و استفاده از مایکروویو است که روش سوم چندان توصیه نمی‌شود و مناسب‎ترین روش، یخچال است که در صورت رفع انجماد نامناسب تمام مواد مغذی به صورت محلول از بین می‌رود.

کد خبر 227002
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز