همشهری آنلاین: کارشناس صنایع غذایی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید کرد: به منظور پیشگیری از بروز مسومیت غذایی، مواد غذایی خام را از مواد غذایی پخته جدا کنید و مواد غذایی خام را در پایین یخچال نگهداری کنید.

علی اکبر کمالی اردکانی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص علائم متداول مسمومیت غذایی اظهار داشت: علائم مسمومیت غذایی ممکن است متغیر باشد و بستگی به نوع باکتری دارد که بیماری را به وجود آورده است.

وی حالت تهوع، دل پیچه، اسهال، تب و سردرد را از علائم شایع این مسمومیت عنوان کرد و افزود: علائم بیماری ممکن است خفیف تا شدید باشد یا ممکن است بلافاصله بعد از صرف غذا یا چند ساعت بعد از آن ایجاد شود.

more مسمومیت غذایی به دنبال عدم رعایت نکات بهداشتی در تهیه مواد غذایی

وی با بیان این که مسمومیت غذایی ممکن است ۲۴ ساعت تا ۵ روز به طول انجامد، گفت: برخی پاتوژن‌های مواد غذایی علائم دیگری نیز به وجود می‌آورند برای مثال، پاتوژن لیستریا ممکن است منجر به سقط جنین یا مننژیت در افراد آسیب پذیر شود. مسمومیت غذایی همچنین ممکن است موجب بروز بیماری‌ها و علائم طولانی مدت دیگری را نیز به وجود آورد.

این کارشناس توصیه کرد: اگر برخی از علائمی که در بالا ذکر شد را تجربه می‌کنید و تصور می‌کنید که دچار مسمومیت غذایی شده‌اید، بلافاصله به دکتر مراجعه کنید.

وی همچنین توصیه کرد: قبل از آماده کردن غذا، دست‌هایتان را با آب گرم و صابون خوب بشویید.

وی با اشاره به اینکه اکثرغذا‌ها باید در دمای حداکثر C°۷۵ پخته شوند، خاطرنشان کرد: گوشت مرغ را تا جایی بپزید که کاملاً سفید شود.

کمالی با تاکید بر این که همبرگر، گوشت چرخ کرده، گوشت کبابی و سوسیس را تا زمانی بپزید که آبشان به کلی از بین برود، افزود: ماهی باید تا جایی پخته شود که چنگال به راحتی در آن فرو رود.

این کارشناس صنایع غذایی تاکید کرد: مواد غذایی خام را از مواد غذایی پخته جدا کنید و مواد غذایی خام را در پایین یخچال نگه داشته تا آب آن‌ها روی مواد غذایی دیگر سرایت نکرده و آن‌ها را آلوده نکند.

وی با توصیه بر این که بهتر است روی کلیه مواد غذایی با روکش‌های پلاستیکی و فویل پوشانیده شود، گفت: از ذخیره کردن مواد غذایی که در کنسرو آن‌ها باز شده خودداری کنید.

کمالی، خانم‌های باردار، افراد سالخورده، کودکان و یا افراد بیمار را از افراد آسیب‌پذیر و در معرض مسمومیت غذایی دانست و بر مراقبت و توجه بیشتر از این قشر تاکید کرد و افزود: در آماده‌سازی، ذخیره و سرو غذا‌ها به ویژه غذاهای پرخطر‌تر باید دقت زیادی داشت.

کد خبر 191517
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز