گروه بین‌الملل: رژیم صهیونیستی که با اصرار بر شهرک‌سازی حدود ۳ سال پیش باعث شکست روند مذاکرات سازش شده بود بار دیگر در آستانه دور جدیدی از گفت‌وگوهای دوطرف با صدور مجوز ساخت واحدهای مسکونی جدید پافشاری بر قانون‌شکنی خود در میان انتقادهای بین‌المللی را نشان داد تا آینده مذاکرات مانند گذشته در هاله‌ای از ابهام قرار بگیرد.

فلسطین

در میان مخالفت‌ها و محکومیت‌های جهانی، در آستانه برگزاری دور دوم مذاکرات دوطرف، مقام‌های رژیم صهیونیستی با ساخت 942واحد مسکونی جدید در شهرک‌های قدس شرقی موافقت کردند تا ضربه‌ای مهلک به گفت‌وگوها وارد شود.با وجود توافق رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان برای ازسرگیری مذاکرات با میانجیگری آمریکا، روز یکشنبه اسرائیل احداث حدود هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی جدید را تصویب کرد. مقام‌های اسرائیل اما به این اقدام هم قناعت نکردند و روزگذشته مجوز ساخت ۹۴۲ واحد مسکونی دیگر را در بیت‌المقدس شرقی صادر کردند.

جان کری وزیر امور خارجه آمریکا که طی هفته‌های گذشته برای ازسرگیری مذاکرات دوطرف بارها به منطقه سفر کرده اما با وجود انتقادهای فراوان جهانی از این اقدام تلاش کرد تا اهمیت این موضوع را کمرنگ جلوه دهد و اعلام کرد این مسئله نباید مذاکرات را به مخاطره بیندازد.

وزیر امور خارجه آمریکا که به کلمبیا سفر کرده در نشستی خبری هرچند شهرک‌سازی‌های رژیم صهیونیستی را غیرمشروع خواند اما برای پیشگیری از خطر شکست زودهنگام مذاکرات از فلسطینی‌ها خواست تا به این اقدام اسرائیل، واکنش منفی نشان ندهند. او با اعلام اینکه مصوبه برای ساخت واحدهای مسکونی جدید تا حدودی قابل پیش‌بینی بوده است گفت: مطلع بودیم که قرار است ساختمان‌سازی در برخی مناطق ادامه پیدا کند و فکر می‌کنم که فلسطینی‌ها این موضوع را درک می‌کنند.

تصمیم رژیم صهیونیستی برای ادامه شهرک‌سازی‌های غیرقانونی در حالی اعلام شده که پافشاری بر همین مسئله در سال ۲۰۱۰ باعث شکست مذاکرات سازش و تعلیق آن برای حدود ۳سال شد. مجوز شهرک‌سازی‌های جدید در حالی صادر شد که نمایندگان رژیم صهیونیستی و تشکیلات خودگردان قرار است 2هفته پس از نشست در واشنگتن امروز در بیت‌المقدس با هم دیدار کنند. به‌دنبال صدور مجوزهای ساخت واحدهای مسکونی جدید، حنان عشراوی، عضو کمیته اجرایی سازمان آزادیبخش فلسطین تأکید کرد:

به‌نظر ما اسرائیل عمدا قصد دارد به آمریکا و کشورهای دیگر پیام دهد که می‌خواهد به اشغال زمین‌های بیشتر ادامه دهد. صائب عریقات هم در آستانه دور جدید مذاکرات گفت: اگر دولت اسرائیل باور دارد که می‌تواند هر هفته با توسعه شهرک‌ها خطوط قرمز را رد کند و به این رفتار خود ادامه دهد، در واقع تبلیغ بی‌ثباتی در مذاکرات را می‌کند.

براساس قوانین بین‌المللی هرگونه شهرک‌سازی‌ رژیم صهیونیستی در کرانه باختری و بیت‌المقدس شرقی غیرقانونی است و این مسئله بارها مورد انتقاد نهادهای بین‌المللی ازجمله اتحادیه اروپا قرار گرفته است. اتحادیه اروپا به تازگی برای مقابله با اقدام‌های غیرقانونی‌ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که نهادهای این رژیم که در شهرک‌سازی‌های غیرقانونی دست دارند نمی‌توانند صدها میلیون یورو کمک این اتحادیه برای انجام طرح‌های تحقیقاتی را دریافت کنند؛ مسئله‌ای که با خشم رژیم صهیونیستی مواجه شد.

گروه‌های مقاومت بارها به تشکیلات خودگردان درباره بی‌نتیجه بودن مذاکره با رژیم صهیونیستی هشدار داده‌اند اما مقام‌های این تشکیلات هر بار ترجیح داده‌اند تا این مسیر را طی کنند.

با برنامه دیدار دوم نمایندگان اسرائیل و تشکیلات خودگردان، جنبش حماس بار دیگر بر مخالفت با مذاکرات بیهوده تأکید کرد و گفت: هدف از این مذاکرات بهبود وجهه رژیم صهیونیستی در جامعه بین‌الملل به جای منزوی کردن و محاکمه مقامات آن به‌عنوان جنایتکاران جنگی است.

سخنگوهای جنبش حماس در نشستی خبری با هشدار در این رابطه و ابراز تعجب از بازگشت مجدد تشکیلات خودگردان به میز مذاکره با سابقه گذشته تأکید کردند که محمودعباس، رئیس تشکیلات خودگردان هیچ صلاحیتی برای چشم‌پوشی و واگذاری حتی یک وجب از خاک فلسطین یا حقوق ملت فلسطین در سرزمین و وطن خود و به‌ویژه حق بازگشت را ندارد.

کد خبر 226895
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز