همشهری آنلاین: وزیر پیشنهادی اطلاعات با بیان اینکه همت کامل در مبارزه با مفاسد اقتصادی به کار گرفته می‌شود و ساحت وزارت را از تهمت، افترا و انتقامجویی پاک می‌کنم گفت: عبور از احکام شرع را در وزارت اطلاعات با هیچ توجیهی نمی‌پذیرم.

خانه ملت نوشت: سیدمحمود علوی در نشست علنی امروز (سه شنبه 22 مرداد) مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود، از مقام معظم رهبری به دلیل این که وی را برای تصدی وزارت مناسب تشخیص دادند تشکر کرد و با تاکید بر اینکه وزارت اطلاعات نهادی خطیر و حساس است گفت: این حساسیت پس از گذاشتن شرط تحصیل در حد اجتهاد برای وزیر در قانون وزارت و چند شرط دیگر مضاعف شده است.

وزیر اطلاعات افزود: دقت در شرایط مذکور نشانگر آن است که مجلس برای وزارت اطلاعات بیشتر به نقش راهبردی عنایت داشته است که تضمینی بر حرکت وزارت در چارچوب شرع مقدس اسلام، قانون و بر محور ارزش‌های اخلاقی باشد.

علوی گفت: ناگفته پیداست که شرط تحصیلات در حد اجتهاد برای وزیر به معنای اعمال نظرات فقهی وزیر در وزارت نیست بلکه مشی و مرام و نظرات فقهی مقام معظم رهبری حجت شرعی و متبع در فرآیند فعالیت وزارت است و شرط تحصیل در حد اجتهاد وزیر شرط لازم برای درک و شناخت دیدگاه معظم له و اعمال آن در وزارتخانه می‌باشد که توفیق شرکت حدود ده سال در درس خارج از فقه مقام معظم رهبری این جانب را با نظرات فقهی ایشان آشنا کرده است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه روحانی تصمیماتش بدون حکمت نیست، گفت: آنچه رئیس جمهور را به پیشنهاد این برادرتان برای وزارت اطلاعات وا داشت استحضار ایشان از پیشینه این حقیر بود که پیوسته به نوعی با ماموریت‌های وزارت در ارتباط بوده است.

علوی به عضویتش در کمیسیون تدوین قانون وزارت اطلاعات در دوره اول مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: هنوز مذاکرات و نحوه تدوین قانون و جزئیات تدوین قانون را به ذهن دارم.

وی افزود: بحث‌های تدوین قانون پیرامون اینکه چرا وزارت اطلاعات، امنیت نشد و چرا امنیت در ماموریت دیده شده است هنوز پس از 30 سال به ذهن دارم.

علوی با بیان اینکه مخبر و نایب‌رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی در دوره اول، دوم و چهارم که کمیسیون تخصصی وزارت اطلاعات و نایب‌رئیس کمیسیون سیاست خارجی در مجلس پنجم که پیوند تنگاتنگ با ماموریت وزارت را داشت، گفت: معاون بازرسی و نظارت سازمان عقیدتی و سیاسی وزار دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در سال‌های 68 تا 70 را در سابقه کاری خود دارم.

وزیر اطلاعات افزود: رئیس سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران به مدت 3 دوره 3 ساله و سامان بخشیدن به همه ابعاد ماموریت آن از جمله سامانه تایید صلاحیت مکتبی با ویژگی‌های سرعت، صرفه‌جویی و دقت که مورد تشویق رهبری قرار گرفت از دیگر سوابق کاری اینجانب است.

وی با بیان اینکه در سابقه کاری خود روزآمد کردن سیستم بازرسی سازمان عقیدتی- سیاسی ارتش و عضویت در کمیسیون سیاسی و اجتماعی مجلس خبرگان رهبری را دارد، افزود: خبرگان رهبری به نوعی ارتباط با کارکرد وزارت اطلاعات دارد و در جلسات آن مرتب مسئولین وزارت به بیان مسائل پرداخته‌اند.

وی افزود: اضافه بر شناخت از وزارت و فراز و فرود شکل‌گیری آن، طی جلسات پرشماری با همه کسانی که در این وزارت دستی داشته یا دارند بر وضعیت کنونی وزارت اشراف کلی یافته و برنامه خود را برای اداره این وزارتخانه تقدیم نماینگان مجلس نمود.

علوی با تاکید بر اینکه یک نسخه برنامه به نمایندگان ارائه کرده نه 2 نسخه گفت: رویکردهای ملی و سازمانی و همچنین اهداف خویش در سطح ملی در حوزه‌های خارجی، ضدجاسوسی و امنیت و در عرصه‌های امنیت اجتماعی- اقتصادی و فنی را در این برنامه مطرح ساخته و همچنین اهداف خود را درباره وزارت بازگو کرده و عناوین برنامه‌های اجرایی خویش را متذکر شدم.

علوی گفت: در جهت تحقق جامعه امن موضوع مصوبه مجمع تشخیص مصلحت نظام و ابلاغی مقام معظم رهبری و اجرایی شدن فرمان 8 ماده‌ای حضرت امام در صیانت از حقوق مردم و فرمان 8 ماده‌ای مقام معظم رهبری در مبارزه با مفاسد اقتصادی همت کامل به کار گرفته خواهد شد.

وی افزود: هماهنگی و تعامل سازنده میان جامعه اطلاعاتی کشور، هماهنگی کامل با ارکان دولت و نظام و ادامه مشاوره اطلاعاتی به مدیران نظام، افزایش اعتماد جامعه نسبت به وزارت، دفاع از حقوق عامه و عدم دخالت در حریم خصوصی افراد، نهادینه کردن امنیت پایدار بدون امنیتی کردن فضای کشور، توسعه هدفمند همکاری اطلاعاتی و به کارگیری هوشمندانه دیپلماسی در سیاست خارجی با هماهنگی دستگاه‌ دیپلماسی و به‌کارگیری ظرفیت‌های مردمی در جهت تقویت امنیت کلی از جمله رویکردهای ملی بنده در مدیریت وزارت اطلاعات خواهد بود.

علوی گفت: رویکردهای اینجانب با درون وزارت اطلاعات در درجه نخست حفظ جایگاه و نقش حاکمیتی آن در پرتو هدایت و رهنمودهای مقام معظم رهبری خواهد بود و در مرحله بعد حفظ استقلال وزارت و جلوگیری از تاثیرپذیری آن از جریانات سیاسی تقویت نگاه ملی، فراجناحی در سطح وزارت، رعایت موازین شرعی، اخلاقی و قانونی در اقدامات اطلاعاتی، صیانت از پرسنل سازمان و خود سازمان در مقابل آسیب‌های حفاظتی، تدوین منشور اخلاق حرفه‌ای در وزارت اطلاعات، توسعه و حفظ سرمایه انسانی با آموزش مستمر، مهارت‌آفرینی و بازنگری در چرخه گزینش و بازنشستگی، بهره‌گیری از فناوری و روزآمد کردن دستگاه‌های فنی و ابرازها در فرایند اطلاعاتی، ایجاد نشاط و امید در میان کارکنان از رهگذر توجه به تعامل معنوی آنان از جمله رویکردهای درون سازمانی اینجانب خواهد بود.

وی افزود: کارکنان وزارت از کلیت نظام در عرصه جنگ نرم حراست و صیانت می‌کنند و متقابلاً این کلیت نظام است که باید از آنها حمایت کنند و این مهم در بیان و عمل رهبری تجلی خاصی دارد. همین امر از مهمترین وظایف این دستگاه است که من از خداوند متعال تقاضا دارم در این‌خصوص مرا یاری فرماید.

علوی تصریح کرد: مردم ما مسلمان هستند و سربازان گمنام بخشی از همین مردم هستند و بدیهی است که انطباق احکام سازمانی آنها با دستورات انور اسلام از مهمترین دغدغه‌های آنان باشد.

وی افزود: این بر وزیر دستگاه است که با همت تمام نسبت به شرع محوری دستورات این سازمان اهتمام داشته باشد و این نکته بارها مورد تاکید رهبر انقلاب بوده و بنده عبور از احکام شرع را با هیچ توجیهی نمی‌پذیرم. بر انطباق کلیه فعالیت‌ها با احکام شرع پای خواهد فشرد.

علوی تاکید کرد: وزارت اطلاعات ما که مقتدرترین تشکیلات اطلاعاتی در دنیا است فلذا بر خود می‌دانم که تمام توان خود را در این جهت به کار بندم که تمام توان خود را در این جهت به کار خواهم گرفت که سوءظن به وزارت انتقال نیافته و ساخت وزارت پاک بماند.

وی ادامه داد: نیروی انسانی متدین و متخصص بزرگترین سرمایه وزارت اطلاعات است و نه تنها نیاز مدیریتی خود را تامین می‌کند بلکه بخشی از نیاز دستگاه‌های دیگر را نیز تامین می‌نماید فلذا نیازی به نیروهای خارجی نیست.

علوی تاکید کرد: در صورت کسب رای اعتماد شما نه با اتوبوس که با دوچرخه به وزارت خواهم رفت و با مدیران کارآمد همانجا به انجام وظیفه خواهیم پرداخت.

وی درباره مرزبندی وزارت تصریح کرد: در هزینه‌ای از جمله خودی و غیرخودی، فتنه و انحراف و دوست و دشمن تابع نقشه رهبری خواهم بود که برای ما حجت شرعی است.

علوی تاکید کرد: بر این مبنی اصل حمل فعل مسلمان بر صحت برپایه حدیث "والفعل فیه علی احسن" از پایه‌های راهبردی وزارت خواهد بود مگر اینکه خلاف آن ثابت شود.

وی درباره اصل ممنوعیت تجسس نیز گفت: بر مبنای آیه کریمه "لا تجسسوا" که ماموریت نیافتم دل‌های مردم را بشکافم تا درون آن چه باشم. از پایه‌های بنیادین وزارت خواهد بود مگر آنجا که احتمال توطئه باشد.
علوی ادامه داد: وزارت اطلاعات با هوشمندی و تعهد می‌تواند نقش سازنده‌ای در همگرایی سران نظام ایفا کند و با غفلتی نیز می‌تواند در واگرایی مسئولان کشور نقش داشته باشد.

وی افزود: این طلبه کوچک با تمام توان خود این دستگاه حساس را در جهت تحکیم پیمان برادری میان بزرگان نظام مدیریت می‌کند.

علوی تاکید کرد: ماموریت‌های ذاتی وزارت اقتضا می‌کند که در جهت صیانت از کادرهای نظام آنان را رصد اطلاعاتی نماید.

وی ادامه داد: اینجانب بر این باورم که همانگونه که به ضرورت باید از کادرهای نظام از جمله نمایندگان مجلس صیانت شود در مقام تصمیم‌گیری نیز باید از آنها مصلحت و از طریق ارائه اطلاعات به آنها سرویس داده شود.

علوی تصریح کرد: در مقام تدبیر و چاره‌اندیشی به ویژه در مدیریت بحران براین باورم که گزینه برخورد قهرآلود باید آخرین گزینه باشد و امنیت نرم بر امنیت سخت مقدم است.

وی ادامه داد: در وسع وزارت اطلاعات است که نقش اثرگذاری در جایگزینی امنیت نرم به جای امنیت سخت داشته باشد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات تاکید کرد: دستگاه اطلاعاتی ممکن است در این فرآیند انحرافی قرار گیرد که پرونده‌ای را برای نتیجه از پیش تعیین شده سامان دهد.

وی تاکید کرد: در محضر شما اعلام می‌کنم که در وزارت اطلاعات نتیجه تابع بررسی منطقی باشد و وزارت ابزاری برای اعمال حب و بغض‌های سیاسی نشود.

علوی همچنین تصریح کرد: با تمام وجود ملتزم به راهبردی هستم که رئیس جمهور محترم در جلسه افطاری مجلس اعلام نمودند که اگر از شأن و شئونات مجلس کاسته شده باید به آنها بازگردد و این نهاد برآمده از الله‌اکبرهای مردم باید در رأس امور نقش‌آفرینی کند.

علوی ادامه داد:‌انقلاب اسلامی در طول عمر پربرکت خویش با ستیز دشمنانی روبرو بوده که از هر ابزار و ترفندی بهره گرفته‌ا ند.

وی افزود: اما آنها همواره در دستیابی به اهداف خویش ناکام بوده‌اند واین ناشی از دیده‌بانی همیشگی وزارت اطلاعات است که عرصه را بر نفوذیان تنگ و معادلات آنها را برهم ریخته است.

علوی تصریح کرد: به یاری پروردگار این نقش وزارت پررنگ‌تر از همیشه در ایفای رسالت خویش خواهد بود.

علوی برای تصدی وزارت اطلاعات با بیان اینکه من پیوند‌های مردمی را برای وزارت اطلاعات یک امتیاز می‌دانم، بیان کرد: وزارت اطلاعات در خدمت مردم و تامین‌کننده امنیت فراگیر مردم است چه امنیت فیزیکی و چه امنیت روحی و آرامش روانی و بنابراین وزارت سازمانی نخواهد بود که از آن بترسند بلکه با پیوند‌های مردمی خود، سازمانی خواهد بود که مردم به آن دل ببندند و نام آن آرام بخش باشد و تنها کسانی که نیتی ناسالم دارند و مخل امنیت جامعه هستند و نیز دشمنان سوگند خورده نظام باید از آن بهراسند.

علوی ادامه داد: توانمندی‌های کنونی وزارت اطلاعات که آن را به مقتدرترین و توانمند‌ترین دستگاه اطلاعاتی خاورمیانه تبدیل کرده حاصل همت و تلاش همه کارکنان و وزرای پیشین از آغاز تا کنون بوده است. امیدوارم این طلبه کوچک بتواند ادامه دهنده موفق راه آنها و امین دستاورد آن عزیزان باشد که شایسته می‌دانم در اینجا از یکایک آنها به احترام یاد کنم.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت اطلاعات گفت: لازم می‌دانم از دو نفر از نمایندگان که در مخالفت، مسائلی را متذکر شده‌اند از صمیم قلب تشکر کنم و امیدوارم همچنان ما را از نگاه‌های واقع‌بین خود بهره‌مند سازند.

علوی ادامه داد: شخصیت شما نمایندگان مردم برای ما عزیز است، رای شما خواه مثبت یا منفی برای ما محترم است و در صورت کسب رای اعتماد شما نمایندگان، امیدوارم این برادر کوچک خود را با دعای خیرتان همراهی کنید باشد که دعای خیر شما در این راه پرخطر یاریگرش باشد و بسترساز توفیق خدمتی که رضای خدا و خشنودی امام عصر (عج) ارواحنا فداه و مسرت خاطر مقام معظم رهبری و خرسندی ریاست جمهور و امید و دلگرمی مردم عزیزمان در آن نهفته باشد.

وی با اشاره به رد صلاحیت خود در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: این ثمره پرونده‌سازی به دور از اخلاق و مقتضیات شرع بود که به همه آنها پاسخ دادم و در نشستی که با آقای دکتر علیزاده داشتم که به درخواست آیت‌الله مومن پرونده اینجانب را تمام با دقت ملاحظه کرده، ایشان به صراحت اظهار داشت که من چیزی که مبنای درستی برای رد صلاحیت باشد در پرونده نیافتم و مشابه آن را برادران ارجمند دکتر اسماعیلی و امیری اعضای حقوقدان شورای نگهبان ابراز کردند.

وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت اطلاعات خاطرنشان کرد: هرچند این اتفاق تلخ بود اما ملاطفت مقام معظم رهبری نسبت به این سرباز کوچک مرهمی شفا بخش بود که بر این زخم نهاده شد. بوسه‌های پدرانه معظم‌له بر گونه‌های این فرزند کوچکش آرام‌بخش و اظهار تاثرش از این اتفاق این حادثه را در کام این بنده ناچیز تبدیل به شیرینی کرد.

کد خبر 226869
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز