همشهری آنلاین: چهارمین جلسه علنی مجلس با بررسی صلاحیت ۵ وزیر پیشنهادی به اتمام رسید؛ جلسه‌ای که حاشیه‌هایی حتی پررنگ‌تر از متن داشت.

majles

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایسنا، جلسه علنی نوبت عصر مجلس ساعت 14:20 با زنگ آغاز توسط لاریجانی شروع شد.

ابتدای جلسه علوی وزیر پیشنهادی اطلاعات به دفاع از برنامه‌هایش پرداخت و او در بخشی از صحبت‌هایش گفت که بعضی می‌گویند رییس جمهور تناسب در انتخاب وزرا را رعایت نکرده است ولی ایشان این تناسب را خوب در نظر گرفته است، مثلا در مراسم استقبال از مهمانان خارجی تحلیف من را به استقبال رییس جمهور سودان فرستاد! این بخش از اظهارات علوی با خنده نمایندگان روبه‌رو شد.

وزیر پیشنهادی اطلاعات همچنین در بخش دیگر از اظهارت خود گفت:‌ که برای کسب اعتماد نمایندگان نیروها را نه با اتوبوس بلکه با دوچرخه به وزارتخانه می‌فرستد که این موضوع با واکنش احسنت‌ نمایندگان روبه‌رو شد.

در حالی که علوی بعد از دفاع از برنامه‌هایش از تریبون مجلس پایین آمد، تعدادی از نمایندگان به نشانه حمایت از برنامه‌های او دورش جمع شده و با او دیده بوسی می‌کردند، در این هنگام لاریجانی رییس مجلس به مزاح خطاب به نمایندگان گفت: اینقدر معانقه نکنید، اینقدر هم آقای علوی بوسیدنی نیست، سلیقه هم چیز خوبی است!

بعد از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی اطلاعات مجلس وارد بررسی صلاحیت طیب‌نیا، وزیر پیشنهادی اقتصاد شد که به دلیل آنکه تنها یک نفر به عنوان مخالف وزیر صحبت کرد، وزیر نیز به مدت 15 دقیقه از خود دفاع کرد.

یکی از نکات قابل توجه در مورد روند بررسی صلاحیت طیب‌نیا این بود که او در پایان صحبت‌های خود کارت پایان خدمت خود را به نمایندگان نشان داد، این کارت در پاسخ به سوال قاضی‌پور مخالف وزیر پیشنهادی اقتصاد بود که از او خواسته بود در مورد وضعیت پایان خدمت خود توضیح دهد.

مجلس حدود ساعت 16 وارد بررسی صلاحیت ظریف وزیر پیشنهادی امور خارجه شد که قبل از ورود به بحث لاریجانی از نمایندگان خواست به دلیل اهمیت این وزارتخانه در صندلی‌های خود بنشینند و به توضیحات مخالفین و موافقین و وزیر با دقت گوش دهند.

در هنگام بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی امور خارجه در حالی که طبق مقررات مجلس مهمانان باید در بخش جلویی صحن علنی مستقر باشند، پورمحمدی وزیر پیشنهادی دادگستری در انتهای مجلس با تعدادی از نمایندگان گفت‌وگو می‌کرد که این موضوع باعث شد که عکاسان بسیاری از این صحنه عکس بگیرند.

در حالی که قاضی‌پور به عنوان مخالف وزیر پیشنهادی امور خارجه به اظهارنظر می‌پرداخت منادی عضو هیات رییسه مجلس پایان زمان اظهاراتش را گوشزد کرد که این موضوع با این واکنش قاضی‌پور روبه‌رو شد که چرا وقتی نمایندگان تهرانی حرف می‌زنند به آن‌ها چیزی نمی‌گویید، از استان اصفهان آقای روحانی 7 وزیر را معرفی کرده که ما اعتراضی نکردیم.

در زمانی که ظریف قصد دفاع از برنامه‌های خود را داشت گفت که 10 دقیقه پایانی وقتش را به رییس جمهور اختصاص می‌دهد ولی صحبت‌هایش به درازا کشید که در این هنگام لاریجانی به او گفت حداقل دو سه دقیقه برای رییس جمهور وقت بگذارید که با رخ ندادن چنین اتفاقی رییس مجلس خطاب به ظریف گفت: آقای ظریف شما خطیب خوبی هستید می‌خواهید که یک وقتی هم از وزیر بهداشت برایتان بگیریم تا صحبت کنید.

یکی از نکات جالب توجه در این جلسه این بود که وقتی وزیر امور خارجه از تریبون مجلس پایین آمد باز هم تعدادی از نمایندگان به نشانه حمایت از او دورش جمع شده و با او دیده بوسی کردند موضوعی که باز هم واکنش لاریجانی را در پی داشت و او گفت که باز این معانقات شروع شده البته کیفیت ایشان بهتر است!

در شرایطی که مجلس قصد ورود به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی بهداشت را داشت لاریجانی از نمایندگان خواست تا برای ادامه جلسه تا ساعت 8 شب رای بدهند که نمایندگان مخالفت کردند و در رای‌گیری مجدد مقرر شد که جلسه تا ساعت 7 شب ادامه پیدا کند.

بعد از تمدید جلسه لاریجانی مجلس را ترک کرد و ابوترابی عهده‌دار ریاست جلسه شد.

در شرایطی که مجلس در حال استماع نظرات مخالفان و موافقان وزیر پیشنهادی بهداشت بود، قاضی‌پور یکی از مخالفان وزیر از نمایندگان خواست که به حرف‌هایش گوش دهند و از این عبارت استفاده کرد که اگر این وزیر پیشنهادی، وزیر مستضعفان بود اینقدر از او حمایت نمی‌کردید و الان به خاطر پولش حمایت می‌کنید!

اظهاراتی که واکنش اعتراض‌آمیز بسیاری از نمایندگان را در پی داشت و با عذرخواهی قاضی‌پور از نمایندگان ختم به خیر شد.

البته بعد از این اتفاق جهانگیرزاده در دفاع از قاضی‌پور قصد بیان تذکری را داشت که به دلیل ندادن وقت به او، جهانگیرزاده اعتراضات بلندی را مکررا مطرح می‌کرد که باز هم دقایقی جو مجلس متشنج شد و تعدادی از نمایندگان تلاش کردند تا جهانگیرزاده را آرام کنند.

دقایقی بعد جهانگیرزاده مجددا درخواست تذکر خود را مطرح کرد که ابوترابی به او گفت نامه‌ای که به شما دادم را بخوانید اگر اصرار دارید بعد از اظهارات آقای هاشمی وزیر پیشنهادی صحبت کنید چون اگر قرار باشد الان به شما زمان برای بیان تذکر را بدهم، نمایندگان دیگری جلوتر از شما هستند اجازه دهید نطق آقای هاشمی را گوش دهیم.

در هنگام نطق هاشمی در دفاع از برنامه‌هایش ظریف با کوثری، طاهری و حسینیان دیده‌بوسی و مصافحه می‌کرد.

هاشمی در ابتدای صحبت‌های خود دعای افتتاح را قرائت کرد و گفت که ناراحت است چون تارهای صوتی آقای قاضی‌پور به دلیل سه نوبت مخالفت جراحت پیدا کرده است.

بعد از توضیحات وزیر پیشنهادی بهداشت و در حالی که ساعت از 17 یعنی پایان وقت قانونی مجلس گذشته بود، ابوترابی از نمایندگان خواست تا اگر در طرح تذکرات خود اصرار دارند آن را بیان کنند که تعداد بسیاری از آن‌ها نسبت به نحوه اداره جلسه تذکر دادند.

زنگ آخر جلسه در حالی در حدود ساعت 19:20 توسط ابوترابی زده شد که بعد از پایان جلسه قاضی‌پور با فریادهای مکرر قصد بیان تذکر را داشت که تعدادی از نمایندگان دور او جمع شده و قصد آرام کردن او را داشتند.

کد خبر 226918
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز